۰۲ آذر ۱۳۹۴ - ۱۰:۵۰
کد خبر: ۳۰۴۲۷۹

تأمین و صیانت از منافع ملی با تکیه بر تفکر بسیجی

خبرگزاری رسا ـ در جهان امروز، اصلی‌ترین وظیفه دولت‌ها، تأمین و صیانت از منافع ملی است و در تمامی کشورهای جهان، منافع ملی به عنوان مهم‌ترین شاخص برای سیاست‌گذاری‌ها، طرح‌ریزی‌ها و اقدامات دولت‌ها در حوزه سیاست داخلی و سیاست خارجی است.
تأثير تفکر بسيجي در رشد اقتصادي

به گزارش سرویس پیشخوان خبرگزاری رسا، تأمین و صیانت از منافع ملی با تکیه بر نوای دلنشین تفکر بسیجی در تمامی کشورهای جهان، منافع ملی به عنوان مهم‌ترین شاخص برای سیاست‌گذاری‌ها، طرح‌ریزی‌ها و اقدامات دولت‌ها در دو حوزه اصلی سیاست داخلی و سیاست خارجی مورد توجه است. در جهان امروز، اصلی‌ترین وظیفه دولت‌ها، تأمین و صیانت از منافع ملی است. بدیهی است که جمهوری اسلامی از این قاعده و اصل مستثنی نخواهد بود و وظیفه دولت در ایران به معنای عام کلمه و وظیفه هر یک از قوای سه‌گانه، سازمان‌ها، دستگاه‌ها و نهادهای حکومتی و حاکمیتی باید حرکت و تلاش در راستای تأمین و حفظ منافع ملی باشد.

 

تفاوت منافع ملی میان کشورها، چالش منافع میان آنها را به وجود می‌آورد و بر این اساس، تأمین و صیانت از منافع ملی به خاطر وجود تهدیدات و خطرات کار آسانی نخواهد بود. منافع ملی در هر کشوری دارای سه حوزه اصلی می‌باشد که این سه حوزه عبارت است از:

 

1ـ حوزه امنیت شامل دو سطح امنیت ملی و امنیت داخلی

2ـ حوزه آرمان‌ها، ارزش‌ها و اعتقادات (نظام ارزشی)

3ـ حوزه اقتصاد،‌رفاه و معیشت مردم (نظام اقتصادی)

 

بر حسب تجربه 37 سال گذشته، قدرت‌های شیطانی و نظام سلطه با محوریت دولت ایالات متحده امریکا، دشمن اصلی منافع ملی ایرانیان هستند. آرمان‌های ملت ایران که از نظام ارزشی آن سرچشمه می‌گیرد، مانع بزرگی بر سر راه قدرت‌های سلطه‌گر و زیاده‌خواه است؛ بر همین اساس این قدرت‌ها به طرق مختلف در برابر ملت ایران صف‌آرایی کرده، تلاش می‌کنند حرکت ملت ایران به سمت آرمان‌ها و اهداف متعالی‌اش را متوقف نمایند. طی 37 سال گذشته، هر سه حوزه اصلی منافع ملی در جمهوری اسلامی،‌ مورد تهاجم سنگین و همه‌جانبه دشمنان قرار گرفت و این تهاجم همچنان در برخی از حوزه‌ها ادامه دارد.

 

در صدر منافع ملی هر کشوری، امنیت ملی قرار دارد و دشمنان از بدو پیروزی انقلاب اسلامی و استقرار نظام نوپای جمهوری اسلامی در ایران، این حوزه را تهدید نموده و مورد تهاجم قرار دادند. طراحی کودتاهای نظامی، راه‌اندازی غائله‌های تجزیه‌طلبی در مناطق قومی، شکل‌دهی به گروهک‌های تروریستی و اقدام به ترور و انفجار و ایجاد ناامنی و بی‌ثباتی داخلی و در نهایت تحمیل یک جنگ هشت‌ساله بر ملت ایران، نمونه‌هایی از اقدامات دشمنان برای آسیب زدن به منافع ملی ایرانیان در حوزه امنیت است.

 

ناکامی دشمنان در آسیب رساندن به حوزه امنیت ملی با بهره‌گیری از قدرت سخت، آنها را به فعال شدن برای تهاجم به حوزه آرمان‌ها و نظام ارزشی جهت داد و اینگونه تهاجم فرهنگی و جنگ نرم نظام سلطه با محوریت امریکا علیه ملت ایران آغاز شد. اگر در جنگ هشت‌ساله، سرزمین، منابع مادی و جمعیت در ایران مورد تهاجم بود، در این جنگ مرزهای اعتقادی و نظام ارزشی ملت ایران مورد هجوم واقع شد. مقاومت و پایداری ملت ایران در برابر تهدیدات و عوامل تهدید، دشمنان را به سمت تهاجم به حوزه سوم از منافع ملی کشاند و آنان بی‌سابقه‌ترین جنگ اقتصادی را علیه جمهوری اسلامی سامان دادند. بنابراین طی 37 سال گذشته، هر سه حوزه اصلی منافع ملی مورد تهدید بوده و این تهدیدات شکل عملیاتی در بالاترین سطح ممکن را داشته است.

 

سؤال این است که با وجود استمرار این تهدیدات علیه منافع ملی، براساس کدام تفکر و اندیشه می‌توان منافع ملی ایرانیان را تأمین و از آن صیانت نمود؟ در دهه اول انقلاب و خصوصاً در دوران جنگ هشت‌ساله، تفکر و اندیشه‌ای با عنوان «تفکر بسیجی»، قابلیت‌ها، ظرفیت‌ها و توانایی‌های خود را برای این مهم به نمایش گذاشت. اساساً براساس چنین تفکری بود که جنگ تحمیلی به دفاع مقدس و دوران پرافتخار ملت ایران تبدیل شد. اگر در آن دوران چنین تفکری ظهور نمی‌کرد و صاحبان این تفکر و اندیشه با عنوان «بسیجی»، وارد صحنه‌های دفاع از امنیت ملی، دفاع از تمامیت ارضی و دفاع از استقلال کشور نمی‌شدند، به طور قطع دشمنان به اهداف شوم خود دست می‌یافتند. آری، واقعیت این است که آن نیروی اصلی در صحنه دفاع مقدس که تمامی معادلات را تغییر داد، از تفکر بسیجی سرچشمه گرفته بود.

 

براساس چنین واقعیتی بود که حضرت امام خمینی(ره)، در دوم آذرماه سال 1367 و در سالگرد تأسیس سازمان بسیج مستضعفین با صدور پیامی تاریخی، به شرح و توصیف بسیج، بسیجیان و تفکر و اندیشه بسیجی پرداخته و نقشه راه اطمینان‌بخش برای تأمین منافع ملی تا رسیدن به قله‌های عزت و افتخار را ترسیم نمودند. در این پیام سراسر نور، از تشکیل بسیج در جمهوری اسلامی به عنوان یکی از برکات و الطاف جلیه خداوند یاد شده، تشکلی که با ایثار و خلوص و فداکاری و شهادت‌طلبی، کشور و انقلاب اسلامی را بیمه کرد. در این پیام برگرفته از عمق جان، از بسیج با عنوان «شجره طیبه و درخت تناور و پرثمر»، «مدرسه عشق و مکتب شاهدان و شهیدان»، «میقات پابرهنگان و معراج اندیشه پاک اسلامی» و «لشکر مخلص خدا» یاد می‌گردد. آری براساس چنین شناخت و باوری نسبت به ارزش وجودی بسیج و بسیجیان است که حضرت روح‌الله، آن مصلح دوران و رهبر کبیر بزرگ‌ترین انقلاب دینی جهان در دوران غیبت و عصر حاضر، در پیام خود متواضعانه می‌نویسند: «من همواره به خلوص و صفای بسیجیان غبطه می‌خورم و از خدا می‌خواهم تا با بسیجیانم محشور گرداند، چراکه در این دنیا افتخارم این است که خود بسیجی‌ام

 

حضرت امام پس از شرح بسیج و توصیف این شجره طیبه براساس کارویژه‌اش در دوران دفاع مقدس و حوادث پس از انقلاب، آینده این ملت و کشور به حرکت آمده در خط اسلام ناب محمدی(ص) و مخالف با استکبار را اینچنین تضمین می‌نمایند: «...خلاصه کلام اگر بر کشوری نوای دلنشین تفکر بسیجی طنین‌انداز شد، چشم طمع دشمنان و جهانخواران از آن دور خواهد شد و الا هر لحظه باید منتظر حادثه ماند.»

 

حضرت امام (ره) با چنین اطمینانی از نقش بیمه‌گری و مصونیت‌بخشی تفکر و اندیشه بسیجی در برابر بلایا و حوادث روزگار و خطرات دشمنان در این پیام به مردم و خصوصاً مسئولان، نکاتی را متذکر می‌شوند که از آن جمله است:

 

1ـ بسیج باید مثل گذشته و با قدرت و اطمینان خاطر به کار خود ادامه دهد.

2ـ تشکل بسیج دانشجو و طلبه باید شکل گرفته و با تمام توان در مراکزشان از انقلاب و اسلام دفاع کنند.

3ـ باید هسته‌های مقاومت بسیج را در سراسر جهان برای مبارزه با استکبار به وجود آورد.

4ـ ‌مسئولان نظام اسلامی اگر از بسیجیان غافل شوند، به آتش دوزخ الهی خواهند سوخت.

 

و اینک در هفته بسیج، با بازخوانی عملکرد بسیجی و توجه به جایگاه بسیج و بسیجیان در مکتب حضرت امام و رهبری، ‌تمامی مسئولان نظام اسلامی و خصوصاً رؤسای قوای سه‌گانه، باید به این سؤال پاسخ دهند که آیا نگاه‌شان به این شجره طیبه و لشکر مخلص خدا، همانگونه است که شایسته و بایسته است، یا خدای ناکرده بعضاً به گونه‌ای عمل می‌کنند که باید نگران عواقبش برای منافع ملی در این دنیا و برای فرد خودشان در آخرت باشند. خوشا به حال آنان که خود بسیجی‌اند و بسیج و بسیجیان را پاس داشته، شبانه‌روز برای ترویج تفکر و اندیشه بسیجی در ایران و در جهان تلاش می‌کنند و بدا به حال آنان که تمام تلاش‌شان منزوی کردن و از صحنه خارج کردن تفکر و اندیشه بسیجی و بسیجیان است، چراکه قطعاً همانگونه که حضرت روح‌الله خبر دادند، به آتش دوزخ الهی خواهند سوخت. ان‌شاءالله که با همت والای خود در ردیف و فهرست گروه اول جای داشته باشیم./998/د101/ف2

 

منبع : روزنامه جوان

ارسال نظرات