۳۰ آبان ۱۳۹۴ - ۲۰:۵۱
کد خبر: ۳۰۴۰۳۰
با حضور نماینده ولی فقیه در امورحج؛

نشست هم‌اندیشی «بررسی راه‌کارهای حقوقی فاجعه منا» برگزار شد

خبرگزاری رسا ـ نشست هم‌اندیشی بررسی راه‌کارهای حقوقی فاجعه منا با حضور نماینده ولی فقیه و سرپرست حجاج ایرانی و شماری از حقوقدانان کشورمان در پژوهشکده حج و زیارت قم برگزار شد.
نشست هم‌انديشي بررسي راه‌كارهاي حقوقي منا با حضور حقوقدانان كشورمان
به گزارش خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام والمسلمین سیدعلی قاضی عسکر، نماینده ولی فقیه درامورحج وزیارت درنشست هم‌اندیشی بررسی راه‌کارهای حقوقی فاجعه منا درقم با بی سابقه خواندن این حادثه در طول تاریخ حج تصریح کرد : هیچ زمانی در مسیر حرکت زایران چنین مشکلاتی رخ نداده بود به همین دلیل پیش بینی این حادثه امکان نداشت.
 
دراین نشست که به همت پژوهشکده حج وزیارت وبا حضور دوازده حقوقدان کشورمان برگزار شد سرپرست حجاج ایرانی لزوم بررسی دقیق و واقعیت های حادثه را برای تصمیم گیری صحیح خاطرنشان ساخت و افزود : امروز باید براساس واقعیت‌ها و به صورت دقیق به بررسی زوایای‌ مختلف به ویژه حقوقی فاجعه منا بپردازیم تا در آینده شاهد چنین مشکلاتی نباشیم.
 
حجت‌الاسلام والمسلمین قاضی عسکربااشاره به اینکه مستند سازی دقیق فاجعه منادرحال انجام است اضافه کرد: جمع آوری مدارک و اسناد برای پیگیری این فاجعه به ما کمک شایانی خواهد کرد و تاکنون از شاهدان عینی صوت، فیلم و تصویر تهیه شده است و به زودی این اسناد مکتوب خواهند شد.
 
وی با یادآوری سوء مدیریت مسئولان مربوطه عربستان دربروزفاجعه منا گفت: اگر طرف مقابل مساله را درست مدیریت می‌کرد شاهد چنین واقعه‌ای نبودیم.
 
سرپرست حجاج ایرانی افزود: نبود گروه‌های آموزش دیده، طولانی شدن زمان کمک‌رسانی به آسیب دیدگان و اجازه ندادن به هیئت های پزشکی و گروه‌های امدادی دیگر کشورها برای کمک رسانی به حادثه دیدگان ازجمله مسائلی است که ازبی‌تدبیری حکایت دارد و کشورمیزبان باید پاسخگوی آن باشند.
 
وی اضافه کرد: مسئولان مربوطه درکشور میزبان باید پاسخگو باشند ، چرا میهمانان خود را به خوبی مدیریت نکرده اند و چرا از نیروهای آموزش ندیده استفاده کرده وبا وقوع حادثه عکس العمل مناسبی نشان نداده اند؟
 
نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت به اظهارات شاهدان عینی مبنی بر اینکه وقتی جلوی جمعیت را گرفته و تراکم ایجاد شد افرادی که پایین می‌افتادند به هم کلاف شده و کار امداد و نجات را دچار مشکل ‌کردند اشاره کرد و اظهار داشت : یکی از مشکلات دیر رسیدن گروه‌های امدادی بود که خود جای سوال دارد.
 
حجت‌الاسلام والمسلمین قاضی‌عسگر افزود: سوال دیگراین است که چرا اجازه داده شد ویلچری‌ها و اشخاص با اسباب و اثاثیه وارد خیابان 204 شده و سبب افزایش تلفات شوند ، چرا امکانات و پست‌های امداد و نجات دراین خیابان نبود؟
 
وی اضافه کرد: آنان باید پاسخ دهند چرا دوربین و موبایل‌ اشخاص را گرفته و مشخصات افراد فوت شده را پاک کردند؟ چرا در بحث نجات مجروحان دقت لازم را نکردند و نجات کسانی را که زنده بودند دراولویت قرار ندادند، چرا در بیمارستان به مجروحان درست رسیدگی نشد؟
 
بر اساس این گزارش، این نشست با سخنان حقوقدانان شرکت کننده در آن که به صورت دقیق و کامل فاجعه منا را بررسی و راه‌کارهای قانونی و بین‌المللی را برای پیگیری این حادثه بیان کردند ، پایان یافت.
 
گفتنی است ، دراین هم‌اندیشی حجج الاسلام دکترمرقاتی معاون توسعه مدیریت و منابع انسانی بعثه مقام معظم رهبری، دکتر سیدمهدی علیزاده موسوی رییس پژوهشکده حج وزیارت، سیدحسن وحدتی شبیری دکترای حقوق خصوصی و مدیر گروه فقه قضائی جامعه المصطفی العالمیه، دکترعزیزالله فهیمی عضو هیئت علمی دانشگاه قم‌ ، محسن قدیری دکترای حقوق بین الملل و عضو هیئت علمی گروه حقوق بین‌الملل و عمومی دانشگاه قم ، آیت الله ابوالقاسم علیدوست عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم و غلامعلی قاسمی دکترای حقوق بین الملل و عضو هیئت علمی گروه حقوق بین‌الملل و عمومی دانشگاه قم شرکت داشتند.
 
حجج الاسلام و المسلمین رضا عندلیبی مدیر گروه فقه و حقوق پژوهشکده حج وزیارت، حمید کمالی اردکانی عضو هیئت علمی گروه حقوق پژوهشکده حج وزیارت و دکتر مهدی حدادی عضو هیئت علمی گروه حقوق بین‌الملل دانشگاه پردیس، علی بهادری رئیس سازمان بسیج حقوقدانان و دکترای حقوق عمومی و پانی خانی دکترای حقوق بین الملل از دیگر اعضای شرکت کننده در این نشست بودند./1330/د101/ف2

 

منبع: پایگاه اطلاع رسانی حج

ارسال نظرات