نقش طلاب و دانشجویان در بالابردن مطالبهگری فرهنگی جامعه
حجت الاسلام سید علی اصغر تقوی، معاون دانشجویی فرهنگی دانشگاه آزاد اسلامی واحد پرند در گفتوگو با خبرنگار خبرگزاری رسا با بیان اینکه وظیفه اصلی دانشگاهها تولید علم و وظیفه اصلی حوزههای علمیه تولید مبانی معرفتی است، گفت: مبانی معرفتی علوم میتواند میان حوزه و دانشگاه در یک ارتباط سازنده به وجود آید.
استاد حوزه و دانشگاه خاطر نشان کرد: ارتباط حوزه و دانشگاه در مسیر تولید مبانی معرفتی علوم سازنده است و با ایجاد اشتراک بین حوزه و دانشگاه میتوان به تولید علومی که بر پایه مبانی معرفتی و اسلامی استوارند، رونق بخشد؛ بنابراین باید بیش از هر چیزی مبانی معرفتی در دانشگاهها تقویت شود.
حجت الاسلام تقوی افزود: تقویت مبانی معرفتی در دانشگاه ها از سوی مرکز مدیریت حوزه علمیه قم میتواند از هر نقشی یا هر چیزی سازنده تر باشد؛ با توجه به این انتظار میرود که ارتباط میان حوزه و دانشگاه به صورت حقیقیتری شکل بگیرد.
معاون دانشجوییفرهنگی دانشگاه آزاد اسلامی ابراز کرد: جامعه نیازمند مصادیق عینیتری از این ارتباط سازنده است یعنی نیازمند نقش دیگری غیر از آن چیزی که از ارتباط حوزه ودانشگاه اتفاق افتاده است؛ بنابراین نقش حوزههای علمیه در تولید مبانی معرفتی در همه علوم باید دیده و برای مردم روشن شود.
استاد حوزه و دانشگاه با تأکید دوباره بر ارتباط حوزه و دانشگاه در سطح جامعه تصریح کرد: در حال حاضر این انتظار از مدیریت حوزه های علمیه میرود این ارتباط ها به تولید تبدیل شود و نقش این تولیدها در سطح جامعه سنجیده شود که مشخص شود، فعالیتهای حوزه های علمیه در تولید مبانی معرفتی در چه سطحی از نقش آفرینی قرار دارد.
عوامل رونق کرسیهای آزاد اندیشی
حجت الاسلام تقوی خاطر نشان کرد: در دانشگاهها دو عامل دانشگاهی و عامل دانشجویی به رونق کرسیهای آزاد اندیشی کمک میکند؛ عامل دانشگاهی که به وسیله بخش نامه ها و آیین نامه های مرسوم از ناحیه وزارت علوم و نهاد رهبری به دانشگاه اعلام می شود که هیچ مشکلی در این بخش وجود ندارد.
معاون دانشجویی فرهنگی دانشگاه آزاد اسلامی افزود: مشکل و مسأله اصلی در بخش عامل دانشجویی است که چه کسی یا جایگاهی باید کرسی آزاد اندیشی را انجام دهد؟ تشکلها و نهادهای دانشجوی نظیر بسج دانشجویی تشکلها سیاسی، مذهبی و انجمن های اسلامی دانشگاه که اجازه فعالیت دارند باید زمینه آزاد اندیشی را در دانشگاهها و تشکلهای فرهنگی ایجاد کنند.
وی بیان کرد: در تشکلها و نهادهای دانشجویی فعالیت و رونق لازم برای برگزاری این نشستها و کرسیها نیست؛ بنابراین باید تشکلها و نهادها دانشجویی تقویت شود، تا در برگزاری کرسیهای آزاد اندیشی به صورت مطلوب عمل کنند و به نتیجه خوبی برسد.
استاد حوزه و دانشگاه با بیان اینکه کل جامعه در حوزه فرهنگ و مسائل فرهنگی با عدم مطالبهگری روبهرو است، ابراز کرد: مطالبه در این حوزه باید پر رنگ و طلاب و دانشجویان باید در حوزه فرهنگی یا در هر زمینه ای ببیشتر مطالبهگر باشند./875/ت302/ف2