۲۹ آبان ۱۳۹۴ - ۰۶:۵۷
کد خبر: ۳۰۳۷۱۳
تحلیلگر مسائل منطقه ای:

مشکل داعش تنها با حمله نظامی حل نمی شود

خبرگزاری رسا ـ دکتر سعدالله زارعی گفت: مقصود غرب از ائتلاف علیه داعش و تاکیدات اخیر مقامات حکومتی بر لزوم مداخله زمینی، آن است که جامعه جهانی رضایت دهد که سربازان آمریکایی و اروپایی وارد سوریه شوند. درصورت تحقّق این امر، دیگر هیچ سندی دالّ بر داعشی بودن یا نبودن قربانیان احتمالی وود نخواهد داشت و غرب میتواند به اسم مبارزه با تروریست های داعش، مراکز نظامی حزب الله و سپاه پاسداران را هم مورد حمله قرار بدهد.
دکتر سعدالله زارعي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، دکتر سعدالله زارعی استاد علوم سیاسی دانشگاه شب گذشته، در اردوی آموزشی دانشجوی شهید مهند حلبی که به همت فرهنگسرای زیارت در محل سالن همایش های هتل سحاب مشهد برگزار شده بود، گفت: جمهوری اسلامی بزرگترین منبع تحمیل خسارت به داعش بوده است. دربین کشورهای ضد داعش، کدام کشور به اندازه جمهوری اسلامی متحمل بار تلفات انسانی و خسارات مالی شده و کدام کشور به اندازه ایران تلفات و خسارات به داعش تحمیل کرده است؟ 


دولت اسلامی عراق و شام، از آغاز تا امروز
دکتر سعدالله زارعی ضمن اشاره مختصر به تاریخچه تشکیل داعش اظهارداشت: در سال 2003 میلادی و به دنبال پیگیری های پنتاگون یک گروه مسلحانه بنام گروه توحید و جهاد در عراق تشکیل شد و رهبری آن را هم ابومصعب الزّرقابی اردنی برعهده گرفت. در اساسنامه های اولیه هدف فعالیت های این گروهک، مبارزه مسلحانه تا تشکیل حکومتی اسلامی در عراق عنوان شد اما بعدها با تطورات گفتمانی، تشکیل دولت یکپارچه اسلامی در عراق و شام را دنبال کردند.


وی افزود: هدف عمده غرب از حمایت های تسلیحاتی، اطلاعاتی و مالی از داعش آن بود که این گروهک تبدیل به حزب اللهی برای ترکیه و عربستان شود؛ در واقع در مقوله جنگهای نیابتی منطقه ای، ترک ها و آل سعود هم بتوانند ایفای نقش کنند . مسلماً تحقّق این هدف، حضور مستقیم ترکیه و عربستان را می طلبید و در این زمینه، به اندازه ای که ایران با سپاه پاسداران و مستشاران افغانی و عراقی اش در میدان حاضر بود، آنها حاضر به همکاری مستقیم نشدند.


داعش تبدیل به ابزار تسویه حساب قدرت های منطقه شده بود
این استاد دانشگاه با تحلیل حملات داعش علیه ترکیه و عربستان خاطرنشان کرد: ترکیه و عربستان بعد ها بر سر چگونگی حمایت از داعش دچار اختلاف نظر شدند، تا جایی که ترکیه با حمایت های خاص توانست داعش را علیه سعودی ها بشوراند که در این دوره، ما شاهد حملات تروریستی به ایستگاه های پلیس عربستان بودیم. باید گفت که همه این حملات مورد حمایت مستقیم ترکیه بود.


وی ادامه داد: از طرف مقابل، آل سعود نیز با تقویت تسلیحاتی و مالی داعش در قضایای محاصره کوبانی و عین العرب ضربات سختی بر ترکیه وارد کرد. نهایتاً این کشمکش ها نتیجه ای جز تقویت هرچه بیشتر داعش نداشت و امروزه کار به جایی رسیده که همین داعش ـ که زمانی درسیل حمایت های بی دریغ غرب، ترکیه و عربستان بود ـ تبدیل به بلای جان آنها شده است.


 مشکل داعش با حمله نظامی به رقّه حل نمی شود
دکتر زارعی براندازی کامل تروریست های تکفیری و خصوصاً داعش را امری بعید خواند و تصریح کرد: مسلّماً غرب به دنبال نابودی تروریست های تکفیری نیست ـ علیرغم آن که روز به روز بر شمار کشورهای عضو ائتلاف علیه داعش افزوده می شود ـ. داعش با سازمان منسجم و تشکیلات جامعی که در زمینه های امنیتی، نظامی، سیاسی، اجتماعی و فرهنگی دارد، به راحتی و با تصرّف رقّه ازبین نمی رود.


وی تاکید کرد: مقصود غرب از ائتلاف علیه داعش و تاکیدات اخیر مقامات حکومتی بر لزوم مداخله زمینی، آن است که جامعه جهانی رضایت دهد که سربازان آمریکایی و اروپایی وارد سوریه شوند. درصورت تحقّق این امر، دیگر هیچ سندی دالّ بر داعشی بودن یا نبودن قربانیان احتمالی وود نخواهد داشت و غرب میتواند به اسم مبارزه با تروریست های داعش، مراکز نظامی حزب الله و سپاه پاسداران را هم مورد حمله قرار بدهد.


داعش باقی خواهد ماند
این تحلیلگر مسائل سیاسی منطقه ای ضمن پیش بینی آینده داعش گفت: هرچند براساس نظر کارشناسان، دوران خوش داعش سپری شده و جلال و شکوهی برای آینده این گروهک متصور نمی شوند، اما مطابق تجربیات، داعش مشابه القاعده بصورت یک جریان مزاحم باقی می ماند و مثل یک تکه ابر متحرّک در جای جای منطقه بحران آفرینی خواهد کرد. با این تفاوت که داعش به مراتب از القاعده خشن تر و خطرناک تر بوده و جامعه هدف مشخصی اعم از شیعیان یا دیگر مذاهب اسلامی ندارد./863/پ202/ج

ارسال نظرات