ادامه ریلگذاری سینمای روشنفکری برای فیلم کوتاه
به گزارش سرویس پیشخوان خبرگزاری رسا، سی و دومین جشنواره بینالمللی فیلم کوتاه تهران در حالی با معرفی برگزیدگانش به کار خود پایان داد که همچنان روال و روند جایزه دادن، تولید اثر و تربیت فیلمسازان در چنین جشنوارههایی بر مدار تفکرات شبه روشنفکری، تقلید از سینماگران غربی و غربزده و همچنان به دور از اهداف سینمای تراز انقلاب اسلامی میگردد.
متأسفانه به رغم گذشت سی و چند سال از پیروزی انقلاب اسلامی در کشورمان هنوز هم نه در سطح مسئولان و نه در سطح فیلمسازان نتوانستهایم مدعی این باشیم که به سطحی از فیلمسازی و تربیت نیرو برای آینده سینما آن هم در تراز انقلاب اسلامی ایران رسیدهایم. برگزیدگان هر جشنوارهای نمایانگر نوع نگاه و استراتژی و منظرگاه برگزار کنندگان آن جشنواره است.
در جشنواره امسال فیلم کوتاه تهران نیز به رغم سردادن شعارهای جذاب و در عین حال آرمانگرایانهای مانند «ایمان و امید»، «چشمانداز سرزمین ما»، «حمایت از تولید» و همچنین اظهارات سرخوشانه و به دور از واقعیات جاری در لایههای مختلف فرهنگی کشور از جانب مسئولان و مدیران حوزه فرهنگ و هنر وزارت ارشاد، آثاری مورد تشویق و تقدیر قرار گرفتند که نه در حیطه و گستره شعارهای داده شده قابل ترجمان هستند و نه قابل گنجاندن در مسیر و پیکره استراتژی نداشته سینمای کشورمان میباشند. بحث دیروز و امروز نیست.
سالهاست که روند تولید و نمایش فیلمها و آثاری سرشار از تفکرات غربزده و غربگرایانه که تحت تأثیر انگارههای نهیلیستی و پوچگرایانه و در فضایی آبزورد و سوبژکتیویته که کمترین تناسب و قرابتی با جامعه اسلامی و ارزشها و هنجارهای آن و واقعیات جامعه ندارند در انجمن سینمای ایران نهادینه شده است. این برگزیدگان جوان و نو سفر امروز که قرار است ذخیرههای طلایی آینده سینمای کشورمان باشند در حال غور و کنکاش در مفاهیمی مانند خیانت، بزه کاری، قماربازی، خلافکاری، ارتباط نامشروع، اعتیاد و چندین و چند مولفه سیاه و چرک که به دلیل اقبال و توجه ویژه جشنواره غربی و بعضاً داخلی کشورمان از آثاری با تم و محتوایی این چنینی به سمت تولید فیلمهایی متناسب و منطبق بر سلایق صاحبان و داوران جشنوارهها و نیز برگزیده شدن و درخشیدن خودشان سوق داده میشوند.
گندم از گندم بِرویَد جو ز جو!
در جریان برپایی همین جشنواره برخی ورکشاپها و کلاسهای آموزشی برای علاقهمندان و هنرجویان برگزار شد که مدرسان و مربیان این ورکشاپها کسانی نظیر عباس کیارستمی یا محمد شیروانی بودند که آموزهها، نگاهها و توصیههایشان به فیلمسازان جوان و مشتاق در یک چنین گعدههایی، کمترین قرابت و تناسبی با انقلاب، نظام و ارزشهای آن ندارد. حال مسئولان سینمایی و حوزه فیلمسازی در وزارت ارشاد با چنین اساتیدی که تا بن دندان با ارزشهای مورد نظر انقلاب تنافر و تناقض دارند توقع تربیت نسل فیلمسازی را دارند که این ارزشها را سردست بگیرند و در جشنوارههای خارجی آنها را ارائه نمایند؟! چه اینکه به قول خواجه شیراز «گندم از گندم بِرویَد جو ز جو»
جایزه حمایت از تولید به قاچاقچیان!
در این دوره از جشنواره فیلم کوتاه تهران آثاری همچون «کشتارگاه»، «روشویی» و «قمارباز» موفق به کسب جایگاه بهترینها شدهاند که با نگاهی سطحی و نه عمیق و موشکافانه میتوان به عمق سیاهنمایانه نگاه فیلمساز یا ذهن بسته شده بر اساس سلایق داوران و جهت جشنوارهها پی برد. به طور مثال محتوای فیلم کوتاه «کشتارگاه» یکی از برگزیدگان این دوره از جشنواره فیلم کوتاه تهران که توانسته است «جایزه ویژه هیئت داوران» و همچنین «جایزه حمایت از تولید» را کسب کند روایتی از چهار دوست نوجوان است که برای وارد شدن به یک گروه قاچاق مواد مخدر، باید مقداری هروئین خریداری و تست کنند.
به واقع در این اثر شرایط زندگی در محلهای خاص ـ محله کشتارگاه شهر شاهیندژ ـ و زندگی سطح پایین اقتصادی کاراکترها باعث میشود آنها به فکر تشکیل باند قاچاق مواد مخدر باشند. آرمان آنها ثروتمند شدن از طریق کاری بزهکارانه و تشکیل باند فروش مواد مخدر است! کاراکترهای اصلی این فیلم همه آنها دوست دارند زود پولدار شوند و به هویت تازهای دست یابند، از آن مکان بروند و به مکانهای بزرگتری دست یابند، این افکار آنها را وادار به هر کاری میکند.
این فیلم با چنین محتوا و مضمونی نه تنها جایزه ویژه هیئت داوران که یکی از اصلیترین و بهترین جوایز یک جشنواره را کسب میکند بلکه در کمال تعجب و حیرت جایزه حمایت از تولید را هم کسب میکند؛ حالا ربط محتوا و اقدامات کاراکترهای فیلم «کشتارگاه» با حمایت از تولید چیست؟ موضوعی است که داوران جشنواره باید به آن پاسخ بدهند.
بهترین فیلمنامه برای ترویج قماربازی
فیلم کوتاه «قمارباز» یکی دیگر از آثار منتخب این جشنواره است موضوع آن درباره دو پسر جوان است که در جریان یک شرطبندی بین خودشان فرد قماربازی را که اتفاقاً از طریق قمار توانسته پول زیادی هم به دست بیاورد دفن میکنند و با همدیگر قرار میگذارند که اگر فرد قمارباز زنده از گور بلند شد پولهایش را به او بازگردانند و اگر چنین نشد پولها را بین خودشان تقسیم کنند. در بخش بعدی فیلم فرد قمارباز که برخی از دندانهایش طلاکاری شدهاند زنده از گور خارج میشود و زمانی که نزد دو پسر جوان میرود آنها را ترغیب میکند تا با شرط بندی روی دندانهای طلایش با آن دو جوان قمار کند! نکته جالب اینکه در صحنههایی از این فیلم مخاطب با شرب خمر، مصرف مواد مخدر و شوخیهای اروتیک مواجه میشود. حال با این توضیح فیلم «قمارباز» که اثری در راستای ترویج قمار و قماربازی و شرط بندی است موفق شده «جایزه بهترین فیلمنامه» جشنواره فیلم کوتاه تهران را کسب کند!
فیلم کوتاه «روشویی» یکی دیگر از آثار منتخب جشنواره فیلم کوتاه تهران است که موضوع آن در رابطه با خانواده یک حاجی (بنابر آنچه در فیلم عنوان میشود) است که بر اثر تصادف فوت کرده و دارای دو همسر است. یکی از آن دو همسر حاجی فوت شده در عین اینکه زن جوانی است، باردار نیز هست. در بخشی از این فیلم همسر اول حاجی به بهانهای و البته با قصد و نیت سقط جنین هووی جوانش که به نوعی میراث خوار جدید به حساب میآید به طرزی وحشتناک و البته وحشیانه اقدام به کتک زدن زن جوان میکند.
این فیلم که یک سیاهنمایی تمام عیار از جامعه است در لایههای زیرین و پنهانش گرفتن همسر دوم از جانب حاجی فوت شده که حقی قانونی و شرعی و اسلامی (البته با لحاظ کردن شرایط آن) است را مورد هجمه و انتقاد قرار میدهد. «روشویی» که «جایزه ویژه هیئت داوران» را کسب کرده نیز در مسیر آثار شبه روشنفکری قابل ترجمان است که با تشبث به دروغگویی و قلب واقعیات و حقایق نسبت به برخی احکام شرعی و اسلامی، با وارد آوردن هجمه ناجوانمردانه به احکام روشنی بخش و زندگی آفرین اسلام عزیز سعی میشود نسبت به آنها در میان افراد جامعه مخالفپروری شود. به هر ترتیب از آن جایی که رئیس سازمان سینمایی انجمن سینمای جوان را امید آینده ایران دانسته که سینمای آینده ما را رقم میزند و در شهرهای مختلف سفرهاش گسترده شده قطعاً با چنین تولیدات و محتوایی نه تنها موضوع استراتژیک انتقال، ترویج و تبیین ارزشهای انقلاب به دیگر ملتها و کشورهای دنیا در سطح سینمای تراز انقلاب اسلامی به محاق خواهد رفت بلکه حتی توان اقناع مخاطب داخلی و توجیه جوانان کشورمان در حفظ و حراست از داشتههایمان را نیز نخواهیم داشت./998/د101/ف2
منبع : روزنامه جوان