۲۵ آبان ۱۳۹۴ - ۱۵:۰۴
کد خبر: ۳۰۲۸۵۸
رییس شورای شهر کاشان مطرح کرد؛

نذر کتاب و اطعام فرهنگی عزاداران حسینی جهش جامعه به سوی دریافت مفاهیم ارزشی

خبرگزاری رسا ـ رییس شورای اسلامی شهر کاشان گفت: اگر یک هیأت مذهبی در کنار اطعام عزاداران، به اطعام فرهنگی و نذر کتاب و توزیع آن بین علاقمندان به کتاب اقدام می کند این اقدام همان جهشی است که جامعه برای رفتن به سمت دریافت مفاهیم درست ارزشی، به آن نیاز دارد.
حسين حيدريان رييس شوراي اسلامي شهركاشان

به گزارش خبرنگارخبرگزاری رسا درکاشان، حسین حیدریان، رییس شورای اسلامی شهر کاشان بعد از ظهر امروز در آیین گرامیداشت هفته کتاب در مؤسسه ساربوک کاشان با اشاره به معجزه پیامبر بزرگ اسلام که بیش از 14 قرن پیش به عنوان چراغ راه مسلمانان نازل شد، یکی از دلایل پنهان نزول این معجزه در قالب کتاب را تأکید خداوند بر اهمیت مطالعه و خواندن کتاب برای انسان ها در کنار سوگندی که در همین مصحف شریف بر قلم یادکرده دانست.

 

وی با بیان این که سرانه کم و نازل مطالعه در بین ایرانیان همه ما را باید به تدبیری جدید در نگرش جامعه به سوی مطالعه سوق دهد، افزود: یکی از نمادها و انگیزه هایی که می‌تواند سبب تغییر رویکرد جامعه و خروج کتاب و کتابخوانی از غربت شود، همین قرآن کریم و کتابی است که در همه خانه ها موجود است و سال ها است که قبل از هر آئین و مراسمی چند آیه از این مصحف انسان ساز را قرائت می کنیم.

 

رییس شورای اسلامی شهر کاشان با تأکید بر اینکه یکی از مظاهر و علائم توسعه یافتگی در جوامع امروز سرانه بالای مطالعه است، یادآور شد: این علامت سؤال در برابر تک تک اعضای جامعه امروز درباره چرایی نازل بودن چشمگیر سرانه مطالعه وجود دارد و همه به نوعی باید پاسخگوی عطش و اشتیاق جامعه به شبکه های مجازی به جای مطالعه کتاب باشیم.

 

حیدریان ادامه داد: هر چند جامعه ای که طی دهه‌های گذشته فلسفه مطالعه کتاب را در دوران تحصیل و تنها در مورد کتاب‌های درسی و بحث ارتقای پایه تحصیلی جست‌وجو کرده ناتوان از پاسخگویی به وضعیت نامطلوب مطالعه کتاب است.

 

وی همچنین با بیان این که فرهنگ مطالعه از دوران دبستان باید در نهاد دانش آموزان رشد و نمو داشته باشد، افزود: فرهنگ کتابخوانی را باید در نخستین گام آموزش از مدارس تا مقطع دانشگاه پیگیری کرد و معلمان و دبیران اگر از همان گام اول دوران دبستان دانش‌آموزان را در کنار فراگیری مطالب کتاب‌های درسی به خواندن کتاب های عمومی نیز تشویق و ترغیب کنند، گام مهمی در شتاب جامعه به سوی افزایش سرانه مطالعه برداشته خواهد شد.

 

رییس شورای اسلامی شهر کاشان در ادامه با بیان این که بحث غربت کتاب و کتابخوانی در جامعه دغدغه شورای اسلامی شهر و مدیریت شهری نیز هست، یادآور شد: متأسفانه بیشتر مردم و شهروندان به ابتدائی‌ترین حقوق و منافع خودشان که در قانون به آنها اشاره شده اشراف ندارند و عاملی جز عدم مطالعه و به‌روزرسانی اطلاعات و آگاهی ها را نمی توان دلیلی برای این فرآیند دانست.

 

حیدریان همچنین با یادآوری این که ترویج فرهنگ کتابخوانی در جامعه نیازمند به راه افتادن یک نهضت فرهنگی است و شورای اسلامی شهر کاشان به  سهم خود به این امر کمک خواهد کرد افزود: این که یک هیأت مذهبی در کنار اطعام عزاداران، به اطعام فرهنگی و نذر کتاب و توزیع آن در بین کسانی که علاقه‌مند به خواندن کتاب هستند، اقدام می کند این اقدام همان جهشی است که جامعه برای رفتن به سمت دریافت مفاهیم درست ارزشی به آن نیاز دارد.

 

شایان ذکر است، آیین گرامیداشت هفته کتاب در کاشان همراه با رونمایی از کتاب ‹‹گل و مرغ ایرانی›› اثر مهدی ایرانی با حضور مسؤولان شهرستان در مؤسسه ساربوک کاشان برگزار شد./1307/203/ب2

ارسال نظرات