۲۵ آبان ۱۳۹۴ - ۰۹:۱۳
کد خبر: ۳۰۲۷۶۱

اسلام‌ستیزی در اروپا تشدید می‌شود

خبرگزاری رسا ـ نخستین پیامد این رویکرد غربی‌ها، به‌صورت موج گسترده پناه‌جویان به اروپا نمود پیدا کرده است، کما اینکه تاکنون بیش از 750 هزار نفر فقط در سال 2015 روانه اروپا شده‌اند و کشورهای اروپایی به‌ویژه کشورهای غرب اروپا مانند آلمان و فرانسه را دچار دشواری‌های متعدد نموده‌اند اما ثمره دوم این رویکرد به‌صورت گسترش تروریسم در اروپا با بازگشت عناصر تکفیری اروپایی به کشورهای خود پدیدار شده است.
 اسلام ستيزي

به گزارش سرویس پیشخوان خبرگزاری رسا، اسلام‌ستیزی در اروپا تشدید می‌شودحملات تروریستی خونین جمعه شب در پاریس پایتخت فرانسه که129 نفر کشته و بیش از 350 نفر مجروح به‌جای گذاشت، واکنش تند دولت فرانسه را موجب شد. هفت حمله هماهنگ تروریستی، تلخ‌ترین و مرگبارترین فاجعه تروریستی فرانسه پس از جنگ جهانی دوم را رقم زدند. در واکنش به این حملات تروریستی، فرانسوا اولاند رئیس جمهوری فرانسه ضمن اعلام حالت فوق العاده در فرانسه، مرزهای این کشور را بست تا به گفته وی مانع از خروج تروریست‌ها شود.

 

در عین حال دولت فرانسه اجرای پیمان شینگن را به حال تعلیق در آورد. این در حالی است که گروه تروریستی داعش در صفحات اجتماعی خود با به عهده گرفتن مسؤولیت این اقدام تروریستی اعلام کرده است که «این حملات 11 سپتامبر فرانسه است.» به نظر می‌رسد حملات تروریستی جمعه شب در فرانسه را باید در راستای دیگر اقدامات تروریستی دانست که این کشور به‌ویژه از ابتدای سال جاری میلادی با آن مواجه بوده است.

 

با توجه به اینکه داعش مسؤولیت این اقدام تروریستی را برعهده گرفته، این سؤال پیش می‌آید که چرا این گروه مبادرت به اقدام تروریستی دوباره در فرانسه نموده است؟ داعشی‌ها ادعا می‌کنند به انتقام مشارکت فرانسه در ائتلاف ضد داعش و به‌ویژه حملات هوایی اخیر جنگنده‌های فرانسوی به مواضع این گروه این اقدام را صورت داده‌اند. با این حال می‌توان گفت که فرانسه اکنون حاصل اقدامات قبلی خود در خاورمیانه به‌ویژه سوریه را درو می‌کند. در واقع غربی‌ها از جمله اروپایی ها و به‌ویژه انگلیس و فرانسه به عنوان دو عضو مهم اتحادیه اروپا به‌همراه امریکا و متحدان عرب آنها، نقش مهم و تعیین کننده‌ای در ایجاد و تقویت گروه‌های تروریستی داعش و دیگر گروه‌های تکفیری در سوریه ایفا نمودند و اکنون ثمرات این رویکرد آنها در صحنه اروپا به دو صورت عمده نمود پیدا کرده است.

 

نخستین پیامد این رویکرد غربی‌ها، به‌صورت موج گسترده پناه‌جویان به اروپا نمود پیدا کرده است، کما اینکه تاکنون بیش از 750 هزار نفر فقط در سال 2015 روانه اروپا شده‌اند و کشورهای اروپایی به‌ویژه کشورهای غرب اروپا مانند آلمان و فرانسه را دچار دشواری‌های متعدد نموده‌اند اما ثمره دوم این رویکرد به‌صورت گسترش تروریسم در اروپا با بازگشت عناصر تکفیری اروپایی به کشورهای خود پدیدار شده است.

 

با توجه به چشم انداز تشدید اقدامات افراطیون در فرانسه می‌توان انتظار داشت دولت سوسیالیست فرانسه به‌سرعت مبادرت به بازنگری در قوانین فعلی و تدوین قوانین جدید برای مبارزه مؤثر با اقدامات تروریستی نماید. در عین حال می‌توان پیش بینی کرد حملات ترویستی اخیر تأثیر قاطعی بر روند آینده اقدامات امنیتی نه فقط در فرانسه بلکه در سطح اروپا بر جای گذاشته و اساساً روندها و رویه‌های امنیتی موجود را دستخوش تغییر زیادی نماید.

 

این مسأله به‌ویژه در زمینه بازنگری در پیمان شینگن که ناظر بر تردد آزادانه در سطح کشورهای اروپایی عضو این پیمان است، نمود خواهد یافت. از سوی دیگر حملات تروریستی اخیر در پاریس مسلماً تأثیر منفی در نگرش مردم فرانسه و به طور کلی غربی‌ها به اسلام و مسلمانان خواهد داشت و باید انتظار داشت با موجی از حملات علیه مسلمانان و اماکن اسلامی در فرانسه مواجه شویم.

 

به‌ویژه حزب راست افراطی «جبهه ملی» به‌رهبری مارین لوپن از این فرصت حداکثر استفاده را برای ایجاد جو ضداسلامی کرده و بر لزوم اخراج مهاجران مسلمان از فرانسه تأکید خواهد کرد. پس از حملات ژانویه 2015 در پاریس شاهد موج اسلام ستیزی گسترده‌ای بودیم، اما این بار این موج به‌مراتب گسترده تر ومخرب تر خواهد بود. مسئله دیگر آینده مشارکت فرانسه در ائتلاف بین المللی ضد داعش است. دولت فرانسه اخیراً اعلام کرد به کارزار هوایی علیه داعش در سوریه می‌پیوندد و در این راستا علاوه بر اعزام ناو هواپیمابر شارل دوگل به دریای مدیترانه، حملاتی نیز توسط هواپیماهای جنگنده فرانسوی علیه مواضع داعش صورت گرفت. با توجه به اینکه پس از حملات بی سابقه اخیر، فرانسه قصد پیگیری سیاست کنونی خود وادامه حملات هوایی علیه داعش را دارد، این مسئله احتمال تشدید حملات داعش علیه منافع فرانسه را افزایش خواهد داد.

 

در آخرین موضع‌گیری در این زمینه ژان ایو لو دریان وزیر دفاع فرانسه بر ضرورت هدف قرار دادن تمامی توان و امکانات داعش تأکید کرده واز سوی دیگر مانوئل والس نخست وزیر فرانسه نیز اعلام کرد این کشور با شدت تمام به مقابله با گروه تروریستی داعش اقدام خواهد کرد./998/د101/ف2

 

منبع: روزنامه جوان

ارسال نظرات