۲۴ آبان ۱۳۹۴ - ۱۶:۱۱
کد خبر: ۳۰۲۶۴۶
مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قم خبر داد؛

100 دستگاه اتوبوس و تاکسی به کتابخانه سیار تبدیل می‌شوند

خبرگزاری رسا ـ مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قم با اشاره به این که اداره فرهنگ و ارشاد با هماهنگی سازمان اتوبوسرانی قم 100 دستگاه اتوبوس را مجهز به کتاب خواهد کرد، گفت: اهدای کتاب به مدارس، خانه سالمندان، مراکز نگهداری کودکان بی‌سرپرست، مراکز فرهنگی و زندان‌ها از دیگر برنامه‌های اداره فرهنگ و ارشاد در هفته کتاب خواهد بود.
حجت الاسلام عباس دانشي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام عباس دانشی، مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قم، بعد از ظهر امروز در نشست خبری که به مناسبت بیست و سومین دوره هفته کتاب برگزار شد، اظهار داشت: نتایج سفر وزیر فرهنگ و ارشاد به استان قم در راستای ارتباط بیشتر و آگاهی از نقطه نظرات مراجع تقلید و علمای قم بود که با مراجع عظام تقلید حضرات آیات وحید خراسانی، نوری همدانی، صافی گلپایگانی، شبیری زنجانی و علوی گرگانی و آیت الله گرامی دیدار داشت و این دیدارها در فضای صمیمانه اتفاق افتاد و در همه این دیدارها مراجع از عملکرد وزارت فرهنگ و ارشاد و اقدامات دکتر جنتی تقدیر و تشکر داشتند.

 

وی ادامه داد: متأسفم که برخی از مطبوعات خبرهای این دیدار را بایکوت کردند و دیدارهای دو وزیر دولت در خبرهای شنبه با سانسور خبری برخی رسانه‌ها رو برو شد که از یک نوع تضاد حکایت دارد که از یک سو برخی جناح‌ها خواهان ارتباط دولت با مراجع هستند و از سوی دیگر اخبار این حوزه را بایکوت خبری می‌کنند.


حجت الاسلام دانشی افزود: امیدواریم که در یک فضای منطقی و ارزش مدار، رسانه‌ها به اخبار دولت توجه داشته باشند و به همراه نقد منصفانه، انعکاس اخبار و مزیت‌ها و نقاط مثبت هم باشد.

 

این اظهارات در حالی بود که بسیاری از دیدارهای وزیر به صورت خصوصی برگزار شد که وی در این رابطه گفت: دیدارهای وزیر ارشاد خصوصی نبود ولی به دلیل محدودیتی که بیوت مراجع داشتند از خبرنگاران کمتری دعوت شد ولی از خبرگزاری صدا و سیما دعوت شده بود و انعکاس سفر وزیر در رسانه ملی می‌نتوانست گسترده‌تر باشد و انتظار داریم در سفرهای آتی و سفرهای سایر دولتمردان رسانه ملی توجه بیشتری داشته باشد.

 
وی یادآور شد: در این سفر دکتر جنتی بازدیدی از تالار مرکزی شهر قم داشتند و دستوراتی برای مراحل پایانی این مجتمع بزرگ فرهنگی صادر کردند و امیدواریم این تالار در دهه فجر به بهره برداری برسد و امکان مناسبی را برای پرداختن به مسائل فرهنگی و هنری استان قم داشته باشیم.


مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قم اظهار داشت: تصمیم دیگری که اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی گرفته است، باز گرداندن کاربری فرهنگی هنری مجتمع شهید آوینی است و قرار است استفاده اداری این مرکز را به کاربری اصلی فرهنگی خودش تغییر دهیم و اداره ارشاد در سال آینده به ساختمان قبلی خودش برگردد.

 

وی افزود: با افتتاح تالار مرکزی شهر و انتقال اداره ارشاد، فعالان فرهنگی خود را آماده کنند برای بهره برداری از این فضاهای فرهنگی تا عرصه‌های فرهنگی و هنری بتوانند از تمام فضاهای فرهنگی استفاده کنند و امیدواریم انجمن‌های فرهنگی و مؤسسات قرآنی و فرهنگی خود را برای بهره برداری از این فضای بزرگ فرهنگی آماده کنند.


حجت الاسلام دانشی با اشاره به آغاز هفته کتاب از امروز، تصریح کرد: ادارات فرهنگی استان مانند اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی، کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، اداره کل ورزش و جوانان، نهاد کتابخانه‌های عمومی استان، سازمان زندان‌ها و سایر نهادهای فرهنگی برنامه‌های ویژه‌ای را برای هفته کتاب پیش بینی کرده‌اند.


وی با اشاره به این که اداره فرهنگ و ارشاد با هماهنگی سازمان اتوبوسرانی قم 100 دستگاه اتوبوس را مجهز به کتاب خواهد کرد تا به عنوان کتابخانه سیار در سطح شهر فعال باشند، افزود: اهدای کتاب به مدارس، خانه سالمندان، مراکز نگهداری کودکان بی سرپرست، مراکز فرهنگی و زندان‌ها از دیگر برنامه‌های اداره فرهنگ و ارشاد در هفته کتاب خواهد بود.


مدیر کل ارشاد اسلامی قم خاطرنشان کرد: برگزاری نمایشگاه کتاب در بخش های کهک، سلفچگان، جعفرآباد و خلجستان از دیگر برنامه‌های اداره ارشاد است و همچنین به سایر مراکز از جمله کلانتری ها و برخی نانوایی‌ها به عنوان نمونه کتاب داده خواهد شد تا در صورت استقبال این مراکز را گسترش خواهیم داد.


وی افزود: نشستی با حضور اهل قلم و حضور استاندار توأم با تقدیر از نویسندگان برتر، پنج شنبه هفته جاری برگزار خواهد شد که برآیند همه برنامه‌ها توسعه و ترویج فرهنگ کتابخوانی خواهد بود.


حجت الاسلام دانشی در رابطه با تقلیل درجه کتابخانه مرکزی قم به کتابخانه استاندارد، خاطرنشان کرد: کتابخانه مرکزی قم از پروژه‌های سفر رهبر معظم انقلاب بوده که به علت محدودیت منابع در سطح کتابخانه مرکزی تحقق پیدا نکرد و این طرح شروع شده و فاز اول آن 18 ماهه خواهد بود و ادامه آن هم در صورت تأمین اعتبار در سال‌های آینده خواهد بود و تا پایان دولت یازدهم به بهره برداری خواهد رسید.


وی در رابطه با شهرک چاپ و نشر گفت: واحدهای چاپ و نشر اعلام کردند که توان سرمایه گذاری در این مجموعه را ندارند و در این سفر وزیر فرهنگ و ارشاد قرار شد که تسهیلاتی در اختیار مراکز چاپ و نشر گذاشته شود و برای فعالان چاپ و نشر اختصاص داده شود و بتوانیم از این ظرفیت منحصر به فرد قم استفاده کنیم.


مدیر کل ارشاد استان قم اظهار داشت: در حوزه چاپ و نشر استان قم یازده درصد انتشارات کشور را به خود اختصاص داده و بعد از تهران رتبه دوم را دارد و استان قم قطب انتشار کتاب‌های مذهبی و حوزه دین است که نشان مناسبی برای قم است؛ در سال گذشته اداره کل ارشاد استان قم 9000 نسخه را اجازه نشر داده که 50 درصد مربوط به حوزه دین است و 50 درصد به دیگر حوزه‌ها مانند ادبیات، رمان، و روانشناسی و دیگر حوزه‌ها اختصاص داده شده است ولی رویکرد عمده به حوزه دین است.


وی یادآور شد: استان قم از لحاظ برخورداری از کتابخانه‌های عمومی وضع مطلوبی ندارد و کتابخانه‌ها امکانات خوبی ندارند، در این راستا نهاد کتابخانه‌های عمومی انجمن خیرین کتابخانه ساز را تشکیل داده و امیدواریم با تشکیل این انجمن شاهد پیشرفت در این زمینه باشیم و به ویژه این که کتابخانه‌های تخصصی و ساختمان‌های بزرگ در شهر قم دیده می‌شود ولی برای عموم مردم به ویژه نوجونان و جوانان مناسب نیست./843/پ201/ف

ارسال نظرات