۲۱ آبان ۱۳۹۴ - ۲۰:۳۸
کد خبر: ۳۰۲۰۴۲
نماینده ولی فقیه در سپاه پاسداران استان تهران:

قناعت، بنیان سبک زندگی اسلامی ایرانی است/ تجمّل گرایی و رفاه طلبی غیرعقلانی ابیماری امروز جامعه

خبرگزاری رسا ـ حجت الاسلام گواهی گفت: در سبک زندگی اسلامی ایرانی اصل زندگی بر پایه قناعت استوار شده است، در واقع، این قناعت ورزی و تقوا در مصرف است که به عنوان پادزهری برای بیماری تجمّل گرایی و اشرافیت گری جوامع تجویز می شود.
حجت الاسلام گواهي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، حجت الاسلام عبدالعلی گواهی، نماینده ولی فقیه در سپاه پاسداران استان تهران در هشتمین همایش سراسری بسیج رسانه کشور که عصر امروز درمحلّ سالن همایش های هتل نخل مشهد برگزار شده بود، گفت: تجمّل گرایی و رفاه طلبی غیرعقلانی بیماری امروز جامعه ماست و ریشه در نگرش های نادرست موجود دارد.

 

کسب مال حلال، ارزشمندترین مجاهدت‌ها است

حجت الاسلام گواهی با تأکید بر اهمیّت مبارزه با نفس و زیاده خواهی های انسان اظهارداشت: حدود نود درصد سرقت هایی که اتفاق می افتد، به خاطر زیاده خواهی ها و حرص و آز بیش از حد است. اگر انسان بتواند نفس خود را مدیریت و تربیت کند، به گونه ای که حرص و آز خود را ـ که یک ویژگی خدادادی است ـ در راه کسب مال حلال به کار بندد، نه تنها به مفسده نمی افتد، بلکه روزی حلال او سرمایه رشد و تعالی وی را فراهم خواهد کرد.

 

وی افزود: در حدیثی از پیامبر اسلام (ص) نقل شده است که «اَلکادُّ لِعِیالِهِ کَالْمُجاهدِ فی سَبیلِ الله». یعنی کسی که برای اداره زندگی خانواده اش تلاش می کند، مانند کسی است که در راه خدا جهاد می کند.

 

نماینده ولی فقیه در سپاه پاسداران استان تهران اصل سبک زندگی خانواده ها در فرهنگ اسلامی ایرانی را مبتنی بر قناعت ورزی و تقوا در مصرف دانست و خاطرنشان کرد: در سبک زندگی اسلامی ایرانی اصل زندگی بر پایه قناعت استوار شده است. در واقع، این قناعت ورزی و تقوا در مصرف است که به عنوان پادزهری برای بیماری تجمّل گرایی و اشرافیت گری جوامع تجویز می شود.

 

وی با اشاره به فرمایشات رهبرمعظم انقلاب درخصوص سبک زندگی ادامه داد: ایشان درخصوص سبک زندگی اسلامی ایرانی 20 پرسش را مطرح کرده اند که اتفاقا یکی از این سؤالات درخصوص فرهنگ نادرست اشرافیت گری و تجمّل گرایی است و ایشان در آن سؤال می پرسند «چرا مصرف گرایی، برای برخی افتخار شده است؟».

 

زن اگر مؤمنه باشد، می‌تواند مرد خود را به عرش ببرد

حجت الاسلام والمسلمین گواهی ضمن سرنوشت ساز خواندن مسئولیت همسران در شکل گیری تربیت نادرست و زیاده خواه تصریح کرد: در فرهنگ اسلامی ایرانی مرد خانواده مسئول کسب و تحصیل مال حلال است اما وظیفه زن بسیار سنگین تر است؛ چرا که این زن است که باید با نظارت بر دخل و خرج خانواده، شوهرش را به تحصیل مال از راههای حلال تشویق کرده و از مال حرام اجتناب کند.

 

وی تأکید کرد: نقش زن در بنیان خانواده مهم ترینِ جایگاه ها را دارد؛ همچنان که زن مؤمنه میتواند همسرش را تا قرب مطلق پروردگار و جنّت اعلی تعالی دهد و زن مفسده نیز میتواند همسرش را به ضلال مطلق و جهنّم سفلی بکشاند.

 

حجت الاسلام گواهی گفت: روزی جناب ابوذرغفاری، صحابی بزرگ پیامبر، عصبی و دل نگران بود. وقتی در خانه همسرش از او علّت را جویا شد، ابوذر گفت من نگران آینده خانواده هستم و منظور او، آینده مالی خانواده بود. در روایت آمده است که همسر ابوذرغفاری به او گفت اگر برای مایحتاج مادی و اوضاع مالی من و فرزندانمان نگران هستی که نگرانی برای آن جایز نیست اما اگر برای آینده معنوی و آخرت ما نگران هستی، خدا تو را پاداش خیر دهد و نگرانی تو را چند برابر سازد.

 

وی ادامه داد: همسر جناب ابوذر نمونه یک زن واقعی و مؤمنه است؛ زیرا که نه تنها از تحریک همسر و اعمال فشار بر او در جهت زیاده خواهی و حرص مال امتناع دارد بلکه وی را در راه قناعت ورزی و کسب مال حلال و مرضی رضای پروردگار تشویق می کند.

 

تکریم و احترام به همسر مؤمنه، از وظایف مرد خانواده است

نماینده ولی فقیه در سپاه پاسداران انقلاب اسلامی تکریم زن را یکی از وظایف مردان در خانواده خواند و اظهارداشت: : در مراسم افطاری که مسئولین ارشد نظام میهمان حضرت امام بودند، ایشان به رهبرمعظم انقلاب می فرمایند بعد از نماز، شما از میهمانان پذیرایی کنید چون من قصد دارم با همسرم افطار روزه کنم. حضرت آقا از امام می پرسند صلاح نمی دانید در جمع سران عالی رتبه نظام بمانید و با آنها افطار کنید؟ امام در پاسخ می فرمایند شما مشغول باشید. حاج خانم تنها هستند و من می خواهم کنار ایشان باشم.

 

وی افزود: این گونه است که احترام به همسر مؤمنه بر مرد واجب می شود. اساساً، زنی که خانواده و همسر خود را در راه کسب روزی حلال و رضایت پروردگار هدایت می کند، آن قدر عالی قدر و بلند مرتبه است که تکریم، احترام و بزرگداشت شأن شئین او تا این حد لازم و بر مرد واجب خواهد شد.

 

حجت الاسلام گواهی در انتها ابراز امیدواری کرد: ان شاء الله خداوند متعال توفیق عمل به دستورات و کسب رضایت خود را به ما عنایت کند و ما و خانواده های ما را از اقامه کنندگان فرهنگ اسلامی ایرانی در جامعه قرار بدهد./863/202/ب2

ارسال نظرات