۲۱ آبان ۱۳۹۴ - ۱۱:۵۲
کد خبر: ۳۰۱۸۸۴
پژوهشگر و محقق عرصه رسانه و ترور:

رسانه‌ها با روشنگری افکار عمومی می‌توانند با تروریسم مبارزه کنند

خبرگزاری رسا ـ پژوهشگر و محقق عرصه رسانه و ترور به نقش رسانه‌ها در مبارزه با تروریسم اشاره کرد و گفت: رسانه یک شمشیر دو لبه برای تروریسم است؛ از سویی می‌توان رسانه را ابزاری برای جذب، حمایت و گسترش ترس در جامعه بشری دانست و از طرفی می‎‌تواند مردم را با خود علیه تروریسم همراه کند.
تروريسم
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، در نشست تخصصی تروریسم رسانه که در بیست و یکمین نمایشگاه مطبوعات برگزار شد، سید مجید مهاجرانی پژوهشگر و محقق عرصه رسانه و ترور، گفت: رسانه یک شمشیر دو لبه برای تروریسم است؛ از سویی می‌توان رسانه را ابزاری برای جذب، حمایت و گسترش ترس در جامعه بشری دانست و از طرفی پدیده‌ای برای مقابله با تروریسم است.
وی پاسخ به چرایی وابستگی تروریسم به رسانه گفت: اگر تروریست‌ها یک خواسته سیاسی داشته باشند با استفاده از عملیات تروریستی توانایی خود را در حد توانایی دولتی که مخالف با آن هستند گسترش می‌دهند و مردم را با ابزار رسانه با خود همراه می‌کنند.
وی ادامه داد: از سویی با رسانه به دولت مخالف خود می‌فهمانند که شما توانایی ایجاد امنیت مردم خود را ندارید و از سویی به مردم می‌گویند که من قدرتمندم و می‌توانم در دولت نفوذ کنم و امنیت شما را حفظ کنم.
این کارشناس امور بین الملل استفاده از رسانه را در مقابله با تروریسم به دو بخش تقسیم کرد و افزود: استراتژی تدافعی و تهاجمی دو ابزار برای مقابله با تروریسم در رسانه است؛ در استراتژی تدافعی باید تروریسم را از رسانه جدا کرد و دسترسی آن را از رسانه به حداقل رساند؛ اما این استراتژی هیچ‌گاه در طول تاریخ رسانه موفق نبوده است.
وی در ادامه افزود: اما در مرحله تهاجمی رسانه اخبار ترور را پوشش می‌دهد اما در کنار آن تأثیر اجتماعی ترور را پر رنگ می‌کند و با تحریک احساسات انسانی در صدد عدم پذیرش افکار تروریستی بر می‌آید.
مهاجرانی در پایان خاطرنشان کرد: رسانه ایران مدلی را بنیان گذاشته است که بر روی قربانیان ترور فعالیت بیشتری می‌کند و در کنار پوشش اخبار ترور فاجعه‌های اجتماعی و تأثیر وحشتناک ترور را در اذهان عمومی به نمایش می‌گذارد که این دقیقاً مخالف مدل رسانه‌ای غربی که قربانیان ترور را بایکوت خبری کرده و یا تحریف خبری می‌کند، اما اخبار ترور را به طور کامل پوشش می‌دهد./1329/پ200/ف
ارسال نظرات