۲۱ آبان ۱۳۹۴ - ۰۰:۱۷
کد خبر: ۳۰۱۸۳۲
حجت الاسلام گنجی تبیین کرد؛

فطرت؛ نخستین ابزار شناخت خداوند

خبرگزاری رسا ـ استاد حوزه علمیه قم فطرت را یکی از راه‌های شناخت ذات خداوند منان در حد توان بشری دانست و گفت: خداوند در نهاد همه انسان‌ها سرشتی را قرار داده است که در ادبیات دینی نام آن سرشت را فطرت می گویند.
حجت الاسلام گنجي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام حسین گنجی، در درس تخصصی تفسیر صحیفه سجادیه که در شبستان نجمه خاتون آستان مقدس حضرت معصومه(س) برگزار شد، به تبیین اهمیت شناخت وحدانیت پروردگار متعال در نظام هستی پرداخت و گفت: این موضوع آنقدر اهمیت دارد که باید در قدم اول بر اساس صحیفه سجادیه به بررسی چگونگی شناساندن خداوند متعال به بندگانش پرداخت.

 

استاد حوزه علمیه قم فطرت را یکی از راه‌های شناخت ذات خداوند منان در حد توان بشری دانست و گفت: خداوند در نهاد همه انسان‌ها سرشتی را قرار داده است که در ادبیات دینی نام آن سرشت را فطرت می گویند.

 

وی به تبیین مفهوم فطرت درونی پرداخت و گفت: فطرت این است که در درون ما هشدارهای جدی زندگی بشر را گوشزد می‌کند.

 

حجت‌الاسلام گنجی با اشاره به اینکه نقش این ذات هشدار دهنده در انسان تاریخ بشریت و خلقت انسان را تحت تأثیر خود قرار داده است، اظهار کرد: اگر خوب به صدای فطرت گوش فرا دهیم در حقیقت فطرت درونی از وجود یکی در اداره امور انسان نمایان می‌شود.

 

کارشناس تفسیر صحیفه سجادیه آستان مقدس حضرت معصومه(س) به بیان روایتی تاریخی در مورد ایمان به وجود خدا پرداخت و گفت: شخصی به محضر مبارک امام صادق(ع) رسید حضرت برای او خدای منان را این‌گونه اثبات کردند«کیست به ما اراده داد کیست اراده را از ما گرفت کیست به ما نشاط و شادی داد کیست به ما افسردگی داد خنده داد گریه داد».

 

وی افزود: راوی می‌گوید «اراده کردم کاری انجام بدهم یک ‌مرتبه گفتم رها کن انجام ندادم»؛ چنانچه که در روایت آمده است راوی نقل کرده است «آنقدر امام صادق(ع) برای من از این مسائل شمرد من دیگر داشتم خدا را می دیدم».

 

حجت‌الاسلام گنجی فطرت را در ذات و درون انسان توصیف کرد و گفت: خداوند منان سؤالی فطری از بشر کرده است که جای تأمل دارد چنانچه که می فرماید« أَفَرَأَیْتُمُ الْمَاء الَّذِی تَشْرَبُون یعنی آیا آبى را که می‌نوشید دیده‏‌اید»./837/پ202/ف

ارسال نظرات