۲۰ آبان ۱۳۹۴ - ۱۹:۵۴
کد خبر: ۳۰۱۷۷۳
کارشناس مسائل دینی:

رفاه طلبی قدرت مواجهه با مشکلات زندگی را از نسل جدید می‌گیرد

خبرگزاری رسا ـ کارشناس مسائل دینی حرم رضوی با بیان این که نسل جدید به دلیل دارا بودن از رفاه نسبی، مفهوم لذت را نمی دانند، گفت: رفاه طلبی قدرت مواجهه با مشکلات زندگی آینده را از نسل جدید می گیرد.
طلاق

میترا حسن زاده، کارشناس مسائل دینی حرم رضوی در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، با اشاره به پیشرفت ارتباطات و فناوری در قرن بیستم، اظهار کرد: اگرچه پیشرفت های چشم گیری در زمینه تکنولوژی وجود داشته است ولی متأسفانه در روابط انسانی، این اتفاق صورت نگرفت و ارتباطات بین افراد بهبود پیدا نکرد.

 

وی افزود: سرعت انتقال اطلاعات در رسانه و نیز تسهیل در این روند سبب شده تا بچه ها کم حوصله شوند و نیز گمان کنند که در دنیای واقعی زندگی نیز همین گونه است بنابراین انتظار دارند که سریع به خواسته ها و نیازهایشان برسند درحالی که در دنیای حقیقی این مسأله وجود ندارد یعنی مفهوم صبر با سرعت در رسانه ها ناسازگار است.

 

کارشناس مسائل دینی حرم رضوی تفکر فرزند کمتر، رفاه بیشتر را اومانیسمی خواند و تصریح کرد: اومانیسم به عنوان مکتب فکری غالب در جهان غرب است که طبق آن برای رفاه بیشتر، هرکاری می توان انجام داد درحالی که این راحت طلبی، اجازه مبارزه با مشکلات را به افراد نمی دهد و این خود مسائل بسیاری را به همراه دارد.

 

مدرس حوزه و دانشگاه با بیان این که نسل دهه هفتاد، متوقع هستند، بیان کرد: قانون کاهش فرزند آوری در دهه هفتاد سبب شد که والدین تا حدّ ممکن تمام امکانات را برای بچه ها فراهم کنند و آن ها در رفاه نسبی بزرگ شوند و به همین دلیل تک فرزندی و نهایت دو فرزندی باب شد ولی امروزه شاهد هستیم که این ها در مقایسه با بچه هایی که در خانواده های پرجمعیت تری رشد یافتند، قابلیت درک کمتری نسبت به مسائل و مشکلات داشته و نیز در تعامل با دیگران مشکل دارند.

 

نسل جدید مفهوم لذت را نمی داند

حسن زاده با مقایسه شرایط رفاه اقتصادی امروز نسبت به چند دهه گذشته، خاطر نشان کرد: تمام خواسته ها ونیازهای بچه ها را نباید فراهم کرد تا «لذت» برای او مفهوم داشته باشد ولی متأسفانه نسل جدید چون همه امکانات را در اختیار داشتند به کم قانع نبوده و همیشه به دنبال لذت بالاتر هستند.

 

وی در ادامه خاطرنشان کرد: درنهایت، این رفاه طلبی قدرت مواجه با مشکلات زندگی آینده را از نسل جدید می گیرد و به شکل اختلاف نظر با سایرین ظاهر شده که درنهایت به افزایش آمار طلاق در کشور ختم می شود در حالی که اگر والدین «مدیریت تدبیر» را از خانواده های خود در گذشته می آموختند و انتقال می دادند، بسیاری از این معضل ها در نسل جدید ایجاد نمی شد.

 

کارشناس مسائل دینی حرم رضوی با اشاره به هشدار به موقع رهبری در ادامه روند کاهش فرزندآوری، اظهار کرد: جمعیت به عنوان منبع نیرو برای تمام کشورها محسوب می شود و اگر جمعیت کافی نباشد، ناچار به استفاده از نیروی خارجی در کشورها می شوند همچون آلمان که از ترکیه نیروی کار وارد کردند.

 

مدرس حوزه و دانشگاه در ادامه تأکید کرد: باید توجه داشت که تبعه خارجی بیگانه، فرهنگ کشور خود را نیز به همراه می آورد و این تهدیدی جدّی نسبت به تغییر بافت فرهنگ کشورها به شمار می رود بنابراین ایران از نظر اقتصادی، فرهنگی و امثال آن به فرزندآوری نیاز دارد و باید این هشدار و تدبیر رهبری را جدی گرفت.

 

نقش مؤثر رسانه ها  در شخصیت بخشیدن به علوم جامعه

حسن زاده، نقش رسانه ها را در شخصیت بخشیدن به علوم جامعه مؤثر دانست و اظهار کرد: رسانه ها وبه ویژه صدا و سیما نقش پررنگی در فرهنگ و انتقال رفتارها برعهده دارند و از طرفی اکثریت افراد حداقل استفاده از آن را دارند بنابراین صداوسیما می تواند با ساخت و پخش سریال هایی که در آن وجود بچه را نشاط آفرین و قوام دهنده زندگی نشان می دهد، در ترغیب والدین به فرزندآوری مؤثر باشند.

 

وی افزود: نویسنده و هنرمندان توانمند بسیاری در کشور وجود دارند که می توانند با استفاده از مقوله هنر، فرهنگ و تفکرهای منطقی و صحیح گذشته را به جامعه بازگرداند به طور مثال با نمایش ازدواج های موفق، تدبیر بزرگترها برای حفظ کیان خانواده و درایتی که جوانان برای رفع مشکلات زندگی انجام می دهند، می تواند به مشکلات موجود در خانواده ها کمک کند؛ اگرچه مبلغان، مدرسین و اساتید نیز در این تغییر جریان مؤثرند ولی صداوسیما نقش پررنگ تری دارند.

 

کارشناس مسائل دینی حرم رضوی، قرآن را به عنوان راهنمای جامع و کامل بشریت در تمام عرصه ها معرفی و اظهار کرد: می خواهید زندگی کنید یا بندگی، اگر می خواهید زندگی کنید همچون غربی ها باید حرف شنوی داشته باشید ولی اگر می خواهید بندگی کنید باید بدانید که درمان و راهنما در تمام امور، قرآن است و سیره اهل بیت(ع) به عنوان بهترین الگوها محسوب می شود./844/302/ب1

ارسال نظرات