۲۰ آبان ۱۳۹۴ - ۱۹:۲۰
کد خبر: ۳۰۱۷۵۸
استاد حوزه علمیه مشهد:

طلاب تقوا و تزکیه نفس را الگوی زندگی خود قرار دهند

خبرگزاری رسا ـ استاد اخلاق حوزه علمیه مشهد گفت: طلاب جدیت در تقوا، تهجد، تهذیب و تزکیه نفس را الگوی زندگی خود قرار دهند.
حجت الاسلام صدر

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، حجت الاسلام سید موسی صدر استاد اخلاق حوزه علمیه مشهد عصر امروز در جمع طلاب مدرسه علمیه سلیمانیه مشهد، گفت: سعادت و شقاوت انسان به قلب او بستگی دارد و اگر قلب انسان اصلاح شود سعادت و اگر اصلاح نشود شقاوت را در پی خواهد داشت.

 

حجت الاسلام صدر خاطرنشان کرد: سلامتی و بیماری قلب انسان بستگی به انجام وظیفه دارد،‌ اگر قلب وظیفه خود را انجام داد سالم و اگر انجام نداد بیمار است.

 


وی با توجه به اینکه وظیفه اصلی انسان دو نکته حق شناسی و حق گرایی است،‌ ابراز کرد: قلب باید حقیقت و باطل را تشخیص دهد اگر قلب حقیقت را بشناسد و به آن عمل کند وظیفه خود را انجام داده و اگر قلب در شناخت حقیقت عاجز باشد این قلب مریض و عاجز است و این بدین معناست که قلب وظیفه اصلی خود را انجام نداده است.

 

استاد اخلاق حوزه علمیه با توجه به اینکه انسان فطرت دارد و فطرت انسان حق گراست ساختار اصلی وجود قلب را حق شناسی و حق گرایی دانست.

 


وی با توجه به اینکه بر اساس مطالعات قرآنی و روایی یک عامل نقش مهم و اساسی در تغییر کارکرد قلب دارد و آن عمل انسان است، تصریح کرد: عمل به دو قسم جوارحی و جوانحی تقسیم می‌شود.

 

حجت الاسلام صدر ادامه داد: اعمال ارادی انسان، یا درونی است یا بیرونی و به سخن دیگر، یا قلبی است یا قالبی. اوّلی را اعمال جوانحی و دومی را اعمال جوارحی می‏گویند عمل جوارحی مانند حرکت دست و پا و سایر جوارح که در قالب حالات، سخنان و افعال بروز می‏یابد؛ مانند قیام، قعود، کتابت، گفتار، رفتار و کردار. نیّت و ایمان و مواردی مانند آن نیز اعمال جوانحی است.

 


وی در ادامه با اشاره به آیه (کَلاَّ بَلْ رانَ عَلى‏ قُلُوبِهِمْ ما کانُوا یَکْسِبُونَ) گفت: هرگاه بنده گناهی انجام دهد نقطه سیاهی در دل او پیدا می‌شود. اگر توبه کرد پاک می‌شود و اگر به گناه خود ادامه داد، آن نقطه سیاه زیاد‌تر می‌شود تا اینکه همه قلب را می‌گیرد و در این موقع است که دیگر او رستگار نمی‌شود.

 


استاد اخلاق حوزه علمیه افزود: انسانی که دچار قساوت قلب شود نه تنها با خالق خود مشکل پیدا می‌کند، بلکه در ارتباطات خانوادگی و اجتماعی خود نیز دچار مشکل می‌شود و انسانی که دل او سخت شده، نمی‌تواند از احساسات لطیف و پاک برخوردار باشد و در نتیجه زندگی سرد و خشنی خواهد داشت.

 


وی یادآور شد: اگر انسان قسی القلب شود نشان دهنده این است که عملی در رفتار خود داشته و هرگونه مشکلی که در قلب انسان ایجاد شود مشکل عمل انسان است.

 


وی در پایان این مراسم خطاب به طلاب جوان گفت: طلاب جدیت در تقوا، تهجد، تهذیب و تزکیه نفس را الگوی زندگی خود قرار دهند.
/859/202/ب1

ارسال نظرات