۱۹ آبان ۱۳۹۴ - ۱۰:۰۱
کد خبر: ۳۰۱۳۲۸

پیش نیاز اجرای برجام

خبرگزاری رسا ـ صراحت امریکایی‌ها در بیان مقاصدشان برای اثرگذاری بر فرآیندهای داخلی ایران، حداقل باید تلنگری برای مسئولان عالیرتبه باشد تا موضوع «نفوذ» را در پسا برجام جدی بگیرند و مصالح ملی را در این مسیر برمنافع بخشی ارجح بدانند.
برجام

به گزارش سرویس پیشخوان خبرگزاری رسا، پیش نیاز اجرای برجامبا اعلام نظر و ابلاغ نامه رهبر انقلاب اسلامی مبنی بر تأیید مشروط مصوبه شورای عالی امنیت ملی، فرآیند قانونی بررسی برجام به پایان رسید و دوران اجرای آن آغاز شد. این نامه که در حقیقت آن را می‌توان فراتر از موضوع هسته‌ای «سند صیانت دستاوردها و اندوخته‌های تاریخی ملت ایران» نامگذاری کرد، به همراه خود الزاماتی دارد که اهتمام دولتمردان را به آن فراتر از استقبال اولیه ، در مسیر اجرای آن ایجاب می‌کند. مقام معظم رهبری در این ابلاغ با تأکید بر برخی از اقداماتی که در مسیر اجرای برجام باید صورت گیرد با اشاره به پیشینه برخورد نظام سلطه با انقلاب اسلامی و تجربیات تلخی که مردم ایران از برخوردها و بدعهدی‌های امریکایی‌ها دارند در بند نهم ابلاغیه خود تأکید می‌فرمایند: «وجود پیچیدگی‌ها و ابهام‌ها در متن برجام و نیز گمان نقض عهد و تخلفات و فریبکاری در طرف مقابل به ویژه امریکا، ایجاب می‌کند که یک هیئت قوی و آگاه و هوشمند برای رصد پیشرفت کارها و انجام تعهدات طرف مقابل و تحقق آنچه در بالا بدان تصریح شده است، تشکیل شود. ترکیب و وظایف این هیئت باید در شورای عالی امنیت ملی تعیین و تصویب شود.»

 

اکنون و به‌رغم گذشت نزدیک به 20 روز از ابلاغ این سند که ریاست محترم جمهور در پیام تشکر خود از آن به عنوان «آغازگر فصلی نوین در حرکت رو به تعالی جمهوری اسلامی ایران» یاد کرده‌اند، نه تنها از تشکیل این هیئت خبری نیست، بلکه انتشار برخی اخبار نگران‌کننده از روند اجرایی برجام، به ویژه در زمینه جمع‌آوری سانتریفیوژهاسبب شد که 20 نفر از نمایندگان مجلس طی تذکری به رییس‌جمهور، خواستار توقف دستور جمع‌آوری سانتریفیوژهای فردو و نطنز شوند.

 

در تذکر این نمایندگان آمده بود: «متأسفانه در چند روز گذشته چند پیمانکار برای جمع‌آوری سانتریفیوژهای فردو وارد این سایت شده‌اند و شروع به جمع‌آوری زیرساخت‌های این سایت

نموده‌اند. جناب آقای رییس‌جمهور! این اقدام توأم با تعجیل در زمانی اتفاق می‌افتد که بند یک از شروط نه‌گانه رهبر معظم انقلاب اسلامی مبنی بر اخذ تضمین کافی از رئیس‌جمهور امریکا و اتحادیه اروپا که نوشتن نامه رسمی از جانب آنها مبنی بر لغو تحریم‌ها در زیرساخت‌های تحریم‌هاست محقق نشده است.

 

فرآیند فوق نشان‌دهنده این است که در مسیر حرکت آینده نیز ممکن است دستگاه‌های مسئول نتوانند همانند گذشته از فرصت‌هایی که در مسیر اجرای برجام برای کشور ایجاد می‌شود به درستی بهره‌برداری کنند و برعکس حتی هزینه‌های اضافی نیز مانند دوران تصویب بر کشور تحمیل شود، چراکه دست‌اندرکاران مذاکره‌کننده نباید ارزیابی روشن رهبر انقلاب از مسیر بررسی و تصویب برجام را که در این نامه بر آن تأکید شده است، از نظر دور دارند آنجایی که ایشان تصریح کردند: « با این حال محصول مذاکرات که در قالب برجام شکل گرفته است دچار نقاط ابهام و ضعف‌های ساختاری و موارد متعددی است که در صورت فقدان مراقبت دقیق و لحظه به لحظه، می‌تواند به خسارت‌های بزرگی برای حال و آینده‌ کشور منتهی شود.»

 

بر این اساس است که تشکیل هیئت به عنوان شرط اولیه اجرای برجام باید مورد توجه قرار گیرد. آنچه که تشکیل این هیئت را ضروری می‌نمایاند، چند نکته اساسی است:

1ـ از آنجایی که پیچیدگی‌ها و ابهامات متن برجام امکان تفسیر و برداشت‌های ناهمگون را فراهم می‌کند، این هیئت می‌تواند نقش برنامه‌ریز و هماهنگ‌کننده و ناظر در مسیر اجرای برجام را داشته و در فرصت‌های مقتضی برای افکار عمومی روشنگری کند.

 

2ـ نقض عهد، تخلفات و فریبکاری‌های ممتد امریکایی‌ها را مردم ایران فراموش نمی‌کنند. امریکایی‌ها بعد از قرارداد الجزایر که منجر به آزادی جاسوسان امریکا شد، تعهد داده بودند که در امور داخلی ایران دخالت نکنند، این در حالی است که در همان ایام کمک‌های امریکایی‌ها در حمایت از صدام در جنگ علیه ایران تا حمایت آشکار از فتنه‌انگیزان و. . . در داخل نشان دادند که آنها هیچ‌گاه به تعهدات خود عمل نکرده‌اند. بدعهدی گذشته امریکایی‌ها ایجاب می‌کند تا شورای عالی امنیت ملی که بر اساس اصل یکصد وهفتاد وششم قانون اساسی وظیفه تأمین منافع ملی، پاسداری از انقلاب اسلامی و تمامیت ارضی و حاکمیت ملی را برعهده دارد، با نظارتی دقیق ‌منافع ملی را در مسیر اجرای برجام به درستی محقق کند و البته به رهبری و مردم پاسخگو باشد.

 

3ـ تشکیل هیئت با حضور افراد خبره و آگاه در عرصه‌های مختلف و به ویژه در ابعاد فنی این ضمانت را ایجاد می‌کند که در عین سرعت و دقت در کار، منافع ملی در مسیر اجرا نیز رعایت شده و طبعاً ملاحظات سیاسی و شتابزدگی‌هایی که حتی برداشت‌های انتخاباتی از آن می‌شود، لطمه جبران‌ناپذیری را بر سال‌ها مقاومت و ایستادگی مردم و تلاش‌های دانشمندان هسته‌ای ایران ایجاد نکند.

 

4ـ نقش شورای عالی امنیت ملی در تشکیل و هدایت این هیئت که طبعاً اشراف عملیاتی و نظارتی، نیز بر آن خواهد داشت، با توجه به جایگاه شورا و حضور سران نظام، هم پشتوانه‌ای برای دستگاه‌های اجرا کننده برجام و هم نقطه اطمینانی برای صیانت از اندوخته‌ها و دستاوردهای ملی خواهد بود.

 

5ـ پس از تأیید برجام، امریکایی‌ها از این تحول و از این روز به عنوان روزی مهم برای اوباما وکاخ سفید یاد می‌کنند، به گونه‌ای که حتی در برخورد با موضوع آزمایش موشک عماد نیز تلاش کردند به گونه‌ای واکنش نشان داده نشود که اعتراض آنها اصل ماجرای اجرای برجام را تحت الشعاع قرار دهد.

 

این امر نشان دهنده نیاز مبرم آنها به این توافق است. براین اساس با یک برنامه‌ریزی روشن می‌توان فرصت‌های از دست رفته در دوران تصویب را در دوران اجرا جبران کرد. این تنها از عهده مرجعی بالاتر از وزارت امور خارجه یاسازمان انرژی اتمی، یعنی شورای عالی امنیت ملی بر می‌آید.

 

6ـ رصد تحرکات امریکایی‌ها در موضوعات غیر هسته‌ای در مسیر اجرای برجام نیز از دغدغه‌های مهم در مسیر تحولات سیاسی کشور و منطقه است. تحلیل هفته گذشته صدای امریکا تنها گوشه‌ای از این ملاحظات را عیان می‌کند. وب‌سایت این رسانه اصلی فارسی زبان، وابسته به کاخ سفید در این تحلیل به انتظار غرب برای تأثیر گذاری توافق هسته‌ای در دوحوزه فرهنگی و استراتژیک ایران پرداخته و می‌نویسد: توافق جدید پر از قابلیت‌های سیاسی، فرهنگی، اقتصادی و استراتژیک است و به توانمندی میانه‌روها در ایران به شکلی می‌افزاید که می‌تواند به گشایش سیاسی ترقی‌خواهانه‌ای در آن کشور بینجامد. در ادامه این تحلیل آمده است: طغیان ایران امری فرهنگی است، نه سیاسی. زنان «بد حجاب» در ایران هیچ شباهتی به انقلابی‌های کلاسیک ندارند. اگر انقلاب ایران یک انقلاب فرهنگی و نه سیاسی باشد، این زنان پیشقراولان آن هستند. با ادامه تعامل ایران با جهان بلندپروازی آنها بیشتر خواهد شد. سنت گرایان از این ترس دارند. آیت الله خامنه‌ای رهبر جمهوری اسلامی، از همین رو تأکید کرد که تهدیدهای اقتصادی و امنیتی کم اهمیت‌تر از تهدیدهای فرهنگی و سیاسی است و نسبت به مقاومت مردم در برابر رخنه آنها هشدار داد.

 

صراحت امریکایی‌ها در بیان مقاصدشان برای اثرگذاری بر فرآیندهای داخلی ایران، حداقل باید تلنگری برای مسئولان عالیرتبه باشد تا موضوع «نفوذ» را در پسا برجام جدی بگیرند و مصالح ملی را در این مسیر برمنافع بخشی ارجح بدانند./998/د102/ف2

 

منبع : روزنامه جوان

ارسال نظرات