۱۹ آبان ۱۳۹۴ - ۰۵:۳۸
کد خبر: ۳۰۱۳۰۷
حجت‌الاسلام مؤمنی:

تعامل و مدارا با ظالمان با آیات قرآن منافات دارد

خبرگزاری رسا ـ استاد حوزه علمیه قم، معیار قرار دادن ضرب‌المثل «با دوستان مروت با دشمنان مدارا» را خلاف نص صریح قرآن خواند و گفت: استکبار ستیزی و مقابله با طلم، نص صریح و دستور قرآن است و با این گونه ضرب‌المثل‌ها نمی‌توان از دستورات قرآن، چشم‌پوشی کرد.
حجت الاسلام مومني

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا،حجت‌الاسلام سید حسین مؤمنی، در مراسم سوگواری شهادت امام سجاد(ع) که در محل شبستان بزرگ امام خمینی(ره) آستان مقدس حضرت معصومه(س) برگزار شد، امور بسیار مهم و ضرورت غیر قابل چشم‌پوشی در زندگی انسان را دعا برشمرد و گفت: ارتباط با خدا و دعا در ایام زندگی به سیره و سبک زندگی یک مؤمن معنا و مفهوم می بخشد.

 

استاد حوزه علمیه قم با اشاره به این که خداوند در قرآن کریم و از طریق معصومین(ع) به بشر دعاهای مختلفی آموزش داده است، اظهار کرد: دعا همان خواستن با تضرع در محضر الهی است که در حقیقت توجه دادن مدعو به داعی است.

 

حجت الاسلام مؤمنی گفت: بالاترین مردم در محضر خدا کسی است که بیشترین درخواست و دعا را داشنته باشد.

 

استاد حوزه علمیه قم به بررسی علل استجابت دعا از منظر امام سجاد(ع) پرداخت و گفت: پنج علت از سوی امام سجاد(ع) در این دعا برای رد گناهان انسان بیان شده است که عنوان دعا «الذُّنُوبُ الَّتِی تَرُدُّ الدُّعَاءَ» است.

 

حجت‌الاسلام مؤمنی بر اساس این دعا، سوء نیت را نخستین عامل تغییر دهنده و رد کننده دعاها از نگاه امام سجاد(ع) برشمرد و گفت: نیت انسان اگر نیت خدایی نباشد مانع از اجابت دعا است؛ بنابراین هر کاری که انجام دهیم، باید برای رضای خدا باشد، تا بتوان در زندگی به درستی تمرین بندگی کرد.

 

استاد حوزه علمیه قم سوء نیت در اعمال را شاخص نظام بندگی بیان کرد و گفت: در آیات قرآن در بیان شاخص بندگی در مقابل خداوند منان چنین بیان شده است که در سوره فتح آیه 29 چنین می فرماید«مُحَمَّدٌ رَسُولُ اللَّهِ وَالَّذینَ مَعَهُ أَشِدَّاءُ عَلَى الْکُفَّارِ رُحَماءُ بَیْنَهُمْ تَراهُمْ رُکَّعاً سُجَّداً ….».

 

حجت‌الاسلام مؤمنی، معیار قرار دادن ضرب‌المثل «با دوستان مروت با دشمنان مدارا» را خلاف نص صریح قرآن بیان کرد و گفت: تمام ادبیات بکار رفته در مقابل استکبار نص صریح و دستور قرآن است و با این گونه ضرب‌المثل‌ها نمی‌توان از آن چشم‌پوشی کرد.

 

استاد حوزه علمیه قم با استناد به روایتی از رسول اکرم(ص) خطاب به حضرت امیرالمومنین(ع) بیان کرد: حضرت رسول اکرم(ص) می فرمایند« یا علی بد بخت‌ترین انسان‌ها کسانی هستند که آخرت خود را به دنیا می‌فروشند»./837/پ202/ف2

ارسال نظرات