۱۸ آبان ۱۳۹۴ - ۱۸:۵۹
کد خبر: ۳۰۱۲۳۵
مدیرکل فرهنگ و ارشاد هرمزگان تأکید کرد؛

ضرورت احیای سنت ها و آیین های بومی و محلی قدیم مردم

خبرگزاری رسا ـ مدیرکل فرهنگ و ارشاد هرمزگان با تأکید بر احیای سنت ها و آیین های بومی و محلی قدیم مردم، گفت: متولیان فرهنگی باید نسبت به حفظ، احیا و انتشار این سنت‌ها گام بردارند.
عزاداري

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در هرمزگان، علیرضا درویش نژاد مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی هرمزگان در مراسم اختتامیه پنجمین سوگواره نوحه های نشسته در شهرستان میناب ضمن تأکید بر احیای سنت ها و آیین های بومی و محلی قدیم مردم، گفت: این سنت از پیشینه ای چند صد ساله برخوردار است و متولیان فرهنگی باید نسبت به حفظ، احیا و انتشار آن گام بردارند.

 

وی افزود: سوگواره نوحه های نشسته یکی از سنت های ریشه دار عزاداری در هرمزگان و به ویژه منطقه میناب می باشد که از اثرگذاری بسیار خوبی به ویژه در بین قشر جوان و نوجوان و خانواده ها برخوردار است.

 

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی هرمزگان تصریح کرد: مراسم های عزاداری در هرمزگان از تنوع و گستردگی بسیار زیادی برخوردار است که مردم با بسیاری از این نوع عزاداری ها آشنا نیستند و این سوگواره می تواند با گسترش فعالیت خود نسبت به معرفی این سنت ها اقدام کند.

 

علی رضایی محقق و پژوهشگر فرهنگ عامه هرمزگان در خصوص نحوه عزاداری های بومی مناطق جنوب کشور به خصوص میناب و سبک های عزاداری و توجه به آداب و رسوم آیین های سنتی مطالبی بیان کرد.

 

وی بیان کرد: عزاداری و نوحه خوانی مردم میناب به سبک نشسته و پا منبری برای سید الشهدا از قدمت بسیار بالایی برخوردار است و این سبک عزاداری مختص شهرستان میناب است.

 

این محقق و پژوهشگر همچنین بیان داشت: عزاداری نشسته مردم میناب پر محتوا و کامل و از نظر تاریخی دارای شیوه و سبکی کهن می باشد و این سبک قدمت دیرینه در عزاداری میناب دارد که باید حفظ و به نسل های بعدی انتقال داده شود.

 

رضایی ابراز داشت: این گونه برنامه های فرهنگی می تواند در ارتقای هویت دینی اقشار مختلف جامعه به ویژه نسل جوان مؤثر باشد و برگزاری این سوگواره ها بهترین راه برای حفاظت از این آیین ها است.

 

سوگواره نوحه های نشسته محلی به مدت دو روز با حضور بیش از 30 گروه سینه زنی از روستاهای شهرستان میناب به میزبانی روستای شهوار برگزار و با تقدیر از گروه های شرکت کننده به کار خود پایان داد.

 

گفتنی است، برپایی نمایشگاه عکس محرم و عرضه کتاب نوحه های محلی پامنبری به نویسندگی محمد صادق نساجی از برنامه های جنبی این سوگواره بود./851/203/ب1

ارسال نظرات