۱۸ آبان ۱۳۹۴ - ۱۰:۴۳
کد خبر: ۳۰۱۰۵۸
مسؤول مطالعات فرهنگی حوزه علمیه کرمان:

اساسی‌ترین وظیفه مادر تربیت دینی فرزندان است

خبرگزاری رسا ـ مسؤول مطالعات فرهنگی حوزه علمیه کرمان با بیان این که تربیت دینی فرزندان از اصلی ترین و اساسی ترین وظایف مادران است، گفت: در تربیت اخلاقی، تربیت دینی از جایگاه بالایی برخوردار است و تربیت دینی از سوی مادر نقش اساسی در سلامت روان و سازگاری اجتماعی دارد.
حضور کودکان در شبهاي احياء

حجت الاسلام رضا مختار آبادی مسؤول مطالعات فرهنگی حوزه علمیه کرمان، در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا در کرمان، با بیان این که تربیت کودک قبل از تولد آغاز می شود، گفت: بحث تربیت ساختن انسان است، ونقش مادر یکی از اصلی ترین نقش های است که در تربیت فرزند محسوب می شود، البته نقش کامل تربیت برعهده مادر نیست.

 

وی با تاکید براین که تربیت فرزند را مادر باید قبل از انعقاد نطفه مورد توجه قرار دهد، تصریح کرد: وقتی یک زن مسلمان بخواهد در مقام مادر قرار گیرد، باید این آمادگی را در خود ایجاد کند و وقتی که جنین در رحم او است، باید مواظب رفتار وگفتار خود باشد.

 

حجت الاسلام مختارآبادی با اشاره به این که تصور این مورد برای بعضی از افراد پیش می آید که چگونه ممکن است، یک جنین در رحم مادر متوجه این رفتار وگفتار شود، خاطرنشان کرد: این موضوع در گفتار بسیاری از بزرگان وائمه خدا به وضوح دیده می شود وتاکید کردند زمانی که جنین در رحم مادر است، گفتار وکردار مادر در او تاثیر می گذارد وتربیت فرزند باید از همان زمان که جنین در رحم مادر است مورد توجه قرار گیرد.

 

وی بیان کرد: مادر نخستین کسی است که نوازد بعد از تولد او را حس می کند و مادر در زمان شیردهی باید مواظب غذایی که می خورد باشد زیرا این غذا در جسم وروح فرزند تاثیر گذار است.

 

مسؤول مطالعات فرهنگی حوزه علمیه کرمان با اشاره به فرمایش پیامبر اکرم(ص) اظهار کرد: زمانی فرزند متولد می شود در گوش راست او اذان و در گوش چپ او اقامه بگویید وحتی در برخی روایات سفارش شده خواندن سوره حمد، آیه الکرسی، آیات آخر سوره حشر و سوره فلق و ناس را در گوش فرزند بخوانید و این سوره ها به عنوان غذاهای معنوی است و در تربیت نوزاد تازه متولد شده تاثیر زیادی می گذارد.

 

حجت الاسلام مختار آبادی ادامه داد: انتخاب نام نیک برای کودک نیز در اسلام به آن تاکید زیادی شده و نام نیک اثرات تربیتی زیادی را به دنبال دارد وباعث سازندگی وحرکت فردی می شود وخود نام نشانه شخصیت کودک است ودر روایات بیان شده است، یکی از حقوقی که فرزندان بر والدین دارند انتخاب نام نیکو است.

 

وی در بخش دیگری از سخنانش اظهار کرد: وظیفه مهم تربیت در دوره کودکی برعهده مادر است، چون همبستگی و اعتمادی که در طول دوران بارداری بین مادر وجنین به وجود می آید با به دنیا آمدن کودک پایان نمی یابد.

 

این مسؤول یادآور شد: شرکت مادران در مجالس مذهبی و عیش و نوش بیشترین تاثیر را در تربیت فرزندان دارد و فرزند در سایه دیدن نقش های خوب و بد از مادر الگو می گیرد وصاحب فرهنگ می شود و مادر باید متوجه حضور خود در این مجالس باشد.

 

وی با تاکید براین که نوازد، از دوران کودکی تا نوجوانی و جوانی در کنار مادر است، ابراز داشت: مدت رابطه فرزندان با مادر به مراتب بیشتر از پدر است، و تاثیر مادر تنها مربوط به جنبه های روانی واجتماعی مخصوص نیست، بلکه مادر در آشنا ساختن کودک با جامعه، هدایت و رهبری و زحمت دادن به افکار کودک با زندگی جمعی نقش اساسی دارد

 

حجت الاسلام مختارآبادی اذعان کرد: رهبری مادر در سعادت پرورش کودک اهمیت زیادی در تربیت او دارد و نقش تربیت مادر به واقع در رهبری کودک خلاصه می شود، زیرا مادر با القاب وافکار و اندیشه و علایق و اهداف و آرزوها به طور کلی آینده جامعه را می سازد.

 

مسؤول مطالعات فرهنگی فرهنگی حوزه علمیه کرمان عنوان کرد: هنر مادری در این است که گام به گام با رشد کودک پیش برود و نیازهایش را تامین کند و زمینه مناسب تربیت در او ایجاد شود.

 

وی به نقش مادران در تربیت دینی فرزندان در ایام محرم و صفر اشاره و عنوان کرد: شرکت در مجالس عزاداری امام حسین(ع) و حضور در هیات عزاداری و مجالس وعظ و نصیحت می تواند در تربیت دینی فرزندان اثرگذار باشد و هر چند درک این مطالب ممکن است برای او سخت باشد ولی در تربیت او می تواند تاثیر گذار باشد.

 

حجت الاسلام مختارآبادی تصریح کرد: اغلب کودکان با شرکت کردن در مراسم های عزاداری سید و سالار شهیدان، سوالاتی در ذهنشان ایجاد می شود، که مادران باید جواب کودکانه ای به فرزندان خود منتقل کند تا آنان نسبت به اهل بیت(ع) حب و دوستی و نسبت به دشمنان اسلام کینه نشان دهند./9709/302/ب3

 

ارسال نظرات