۱۷ آبان ۱۳۹۴ - ۲۳:۵۶
کد خبر: ۳۰۱۰۲۷
بررسی دلایل انصراف برخی رسانه ها از حضور در نمایشگاه مطبوعات در رسانه ملی؛

کواکبیان: انصراف دهندگان نه اصولگرا هستند و نه دغدغه صنفی دارند/ گنجی: تصمیم های تبعیض آمیز فراتر از معاونت مطبوعاتی است/ عنادی: دولت نقدپذیری خود را بالا ببرد

خبرگزاری رسا ـ به دنبال انصراف شماری از مطبوعات و خبرگزاری های منتقد سیاست های دولت یازدهم از حضور در نمایشگاه مطبوعات، کارشناسان فعال عرصه رسانه با دیدگاه های مختلف سیاسی، نقطه نظرات خود را در این باره تبیین کردند.
21 نمايشگاه مطبوعات نمايشگاه مطبوعات
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، همزمان با دومین روز از برگزاری بیست و یکمین نمایشگاه مطبوعات و خبرگزاری ها، برنامه گفت وگوی ویژه خبری شبکه دوم سیما، محور بحث یکشنبه شب خود را به این موضوع و چرایی عدم حضور برخی رسانه ها اختصاص داد.
 
در این برنامه زنده تلویزیونی، حسین انتظامی معاون مطبوعاتی وزارت ارشاد میهمان حضوری برنامه بود و آقایان مصطفی کواکبیان مدیر مسؤول روزنامه مردمسالاری، مراد عنادی مدیر مسؤول روزنامه جام جم و عبدالله گنجی مدیر مسؤول روزنامه جوان به صورت تلفنی به بیان دیدگاه ها و نقطه نظارت خود پرداختند.
 
دولت به خاطر انتقاد یارانه مطبوعات را قطع نکرده است
حسین انتظامی در این برنامه ضمن بیان اهداف، چگونگی و تعداد شرکت کنندگان در نمایشگاه، اعلام کرد که بهتر است رسانه هایی که انتقادی دارند این انتقاد را در درون خانواده اصحاب رسانه مطرح کنند و بهتر است که در نمایشگاه شرکت می کردند.
 
وی در عین حال توضیحاتی درباره قطع یارانه برخی رسانه ها اعلام و تاکید کرد که دولت یارانه هیچ رسانه منتقدی را به خاطر نقد قطع نمی کند.
 
عبدالله گنجی مدیر مسؤول روزنامه جوان نیز دلیل انصراف روزنامه جوان از شرکت در نمایشگاه مطبوعات را مسائل صنفی و تبعیض صورت گرفته عنوان کرد.
 
مدیر مسؤول جوان: از سال گذشته پیگیر بودیم اما توجهی به اعتراضات ما نشد
وی با بیان این که ما نسبت به مواجهه حاکمیتی وزارت ارشاد با برخی از رسانه ها انتقاد داریم، در سال گذشته مرتب پیگیری و دنبال کردیم، اما نتیجه ای نگرفته ایم و می خواستیم اعتراض خود را به این شکل نشان دهیم.
 
گنجی در عین حال گفت: البته همه رسانه هایی که نیامده بودند انتقادات مشابهی نداشتند و بعضا مسائل دیگری سبب انصراف آنها شده است.
 
گنجی خاطرنشان کرد: ما تبعیض را بیشتر در حوزه حمایت ها می دانیم، برخی برخوردهای سیاسی نیز انجام شده است، این تصمیمات فراتر از معاونت مطبوعاتی و البته سیاست دولت است و ما به آن معترض هستیم.
 
کواکبیان: انصراف دهندگان نه اصولگرا هستند و نه دغدغه صنفی دارند
مصطفی کواکبیان مدیر مسؤول روزنامه کواکبیان نیز در ارتباط تلفنی با برنامه گفت وگوی ویژه خبری با بیان این که حجم زیادی از سایت ها، نشریات و مطبوعات و خبرگزاری ها در نمایشگاه شرکت می کنند، گفت: هیچ کس نمی تواند ادعا کند همه توقعات و انتظارات برآورده شده است اما نسبت به سال های گذشته انتظارات ما تا حد زیادی برآورده شده است.
 
مدیر مسؤول مردمسالاری مدعی شد: دوستانی که نیامده اند اصلا نه اصولگرا هستند و نه دغدغه صنفی دارند، اینها اتفاقا برخورد سیاسی می کنند، یک روزنامه سفید چاپ کرده است، ما اگر این کار را می کردیم درجا توقیف می شدیم.
 
وی ادعا کرد: اینها با برجام بالاتفاق مخالف بودند؛ انتخابات نیز نزدیک است و دلواپسان می خواهند بگویند ما هم هستیم!
 
اظهارات کواکبیان شبیه جوک است
گنجی در پاسخ به اظهارات کواکبیان، اظهار داشت: نسبت دادن نیامدن برخی رسانه ها به نمایشگاه مطبوعات به برجام از سوی ایشان شبیه جوک و کاملا دور از انصاف است، آقای دکتر عراقچی شخصا از عملکرد ما در این زمینه تشکر کردند.
 
مصطفی کواکبیان درباره اظهارات رییس دولت در آیین گشایش نمایشگاه مطبوعات و تشابه سخنان وی با سخنان احمدی نژاد در سال 91، گفت: آقای روحانی فرمایش زیادی داشتند و این نکته را تصریح کردند که تعطیلی و توقیف باید آخرین راه باشد.
 
وی بیان داشت: بدترین اهانت ها از سوی برخی رسانه ها به مقامات دولتی شده است، اینها مدعی شدند که جلوی آزادی بیان را گرفته اند، این خود توهین است.
 
مدیر مسؤول مردمسالاری اظهار داشت: رییس جمهور نظرشان این است که این دوستان که از بیت المال پول می گیرند مردم را نباید مایوس کنند.
 
گنجی نیز در پاسخ به اظهارات کواکبیان خاطرنشان کرد: پول های کثیفی که وزیر کشور از آن سخن گفت اگر وارد مطبوعات شود خیلی بدتر است. آقای کواکبیان و دوستان شان کلا دوست دارند همه مسائل را سیاسی کنند.
 
دیدگاه های مدیر مسؤول جام جم درباره نمایشگاه و انصراف برخی رسانه ها
مراد عنادی مدیر مسؤول روزنامه جام جام نیز با بیان این که تلاش دست اندرکاران برگزاری این است که به بهترین شکل نمایشگاه برگزار شود، گفت: تصور می کنم بحث جشنواره اگر می بود و از قبل محصول رسانه ها بررسی می شد بهتر بود.
 
وی خاطرنشان کرد: اگر پنل های تخصصی ویژه اصحاب رسانه برگزار می شد بهتر بود؛ همچنی اگر همه رسانه ها شرکت می کردند جامعیت رسانه ها بهتر بود اما به هر حال این اتفاق نیفتاد.
 
مدیر مسؤول جام جم در مورد پرداخت یارانه ها به مطبوعات و رسانه ها، اظهار داشت: باید با یک تدبیری انجام و نظرات رسانه ها نیز اخذ می شد، باید فرصتی به مطبوعات داده می شد تا به مرحله خود کفایی و خود اتکایی می رسیدند.
 
دولت نقد پذیری خود را بالا ببرد
عنادی تاکید کرد: نقد منصفانه و سازنده کارکرد اصلی رسانه ها است و دولت ها باید میزان نقدپذیری خود را در حوزه های مختلف بالا ببرند و این فرصت را به رسانه ها بدهند.
 
مدیر مسؤول جام جم با بیان این که حواشی نمایشگاه باعث می شود اصل قضیه تحت الشعاع قرار گیرد، اظهار داشت: باید تدبیر شود که این اتفاقات تکرار نشود و همه بتوانند در یک فضای منصفانه و آزاد نظرات خود را بیان کنند و همه از امتیازات فارغ از دیدگاه هیا جناحی برخوردار شوند. /924/
ارسال نظرات