۱۷ آبان ۱۳۹۴ - ۱۶:۱۶
کد خبر: ۳۰۰۹۲۷
رییس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی لامرد خبر داد؛

قطب تعزیه جنوب کشور میزبان نهمین سوگواره تعزیه کشوری عاشورائیان می‌شود

خبرگزاری رسا ـ رییس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی لامرد از برگزاری نهمین سوگواره تعزیه عاشورائیان با حضور گروه‌های تعزیه سراسر کشور در این شهرستان خبر داد.
قطب تعذيه جنوب کشور
به گزارش خبرگزاری رسا در فارس، محمد هنرپیشه، رییس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی لامرد امروز، هفده آبان ماه در جمع خبرنگاران، گفت: نهمین سوگواره تعزیه کشوری عاشورائیان به میزبانی شهرستان لامرد، همزمان با اربعین سید و سالار شهیدان حضرت اباعبدالله الحسین (ع) و هفتاد و دو تن از یاران باوفایش به مدت ده روز (دهه سوم صفرالمظفر) اجرا خواهد شد.
 
وی اظهار کرد: فراخوان این آئین عاشورایی جهت حضور گروه‌های تعزیه کشور به مراکز استان‌ها ارسال شده که گروه‌های حائز شرایط لازم به تشخیص هیأت داوران در این سوگواره هستند، می‌توانند سه لوح فشرده (cd) از سه مجلس تعزیه خود را به همراه فرم شرکت حداکثر تا تاریخ چهار آذرماه سال جاری به دبیرخانه سوگواره ارسال کنند.
 
هنرپیشه با بیان اینکه یکی از مهم‌ترین شرایط حضور در این سوگواره می‌توان به سنتی و میدانی بودن مجلس تعزیه اشاره کرد، گفت: کار بازبینی از آثار ارسالی به دبیرخانه سوگواره تا هجده آذرماه به پایان خواهد رسید و نتایج به گروه‌ها اعلام خواهد شد.
 
رییس اداره ارشاد لامرد عنوان کرد: به یاری خدا این رخداد هنری در روز یازده آذرماه مصادف با اربعین حسینی در بیت العباس با حضور مقامات کشوری و استانی و محلی برگزار خواهد شد.
 
وی به اهداف برگزاری این سوگواره اشاره کرد و گفت: از اهداف مهم این سوگواره می‌توان به تعظیم شعائر الهی و اسلامی، تقویت روحیه حماسه در بین مردم، درس‌گیری از واقعه عاشورا، ترویج هنر آیینی و تلاش در تقویت و بزرگداشت این هنر، تجربه اندوزی و استفاده از تجارب دیگر گروه‌ها در برگزاری هر چه بهتر و باشکوه‌تر برگزار شدن این آیین سنتی و معرفی پتانسیل و ظرفیت بالای شهرستان و استان به کشور در حوزه تعزیه اشاره کرد.
 
هنرپیشه افزود: این سوگواره که هشت دوره آن با حضور مقامات کشوری برگزار شد در سال گذشته با حضور جنتی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و با اجرای برنامه‌های مختلف عاشورایی و افتتاحیه‌ها از جمله افتتاح نمایشگاه نخستین اردوی ملی عکس تعزیه لامرد و به محض نهایی شدن به اطلاع خواهد رسید.
 
رییس ارشاد لامرد بیان کرد: شهرستان لامرد با داشتن بیست و هفت گروه تعزیه‌خوان که در تمامی ایام حزن و اندوه آل الله به اجرای مراسم تعزیه خوانی اقدام می‌کنند، به‌عنوان قطب تعزیه جنوب کشور شناخته می‌شود./839/102/ب1
ارسال نظرات