۱۴ آبان ۱۳۹۴ - ۲۳:۴۴
کد خبر: ۳۰۰۳۶۸
حجت الاسلام ماندگاری تشریح کرد؛

دعا؛ بهترین وسیله درمان، تربیت و آموزش مؤمنان

خبرگزاری رسا ـ استاد حوزه علمیه قم با بیان اینکه در قالب دعا می‌توان معارف مختلف را به دیگران آموزش داد، گفت: یکی از ابزارهای مهم برای معلمان و متربیان دعا است و دعا بهترین وسیله درمان، تربیت و آموزش مؤمنان و نسل جوان است.
حجت لاسلام ماندگاري

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام محمد مهدی ماندگاری امشب در شبستان امام خمینی(ره) حرم حضرت فاطمه معصومه(س) با اشاره به اینکه امام سجاد(ع) در قالب دعا عمیق‌ترین معارف تربیتی، آموزشی و درمانی را برای نسل های مختلف به یادگار گذاشته اند، اظهار داشت: دعا وسیله پیشرفت و سیر الی الله انسان در عالم کائنات است.

 

وی تصریح کرد: دعا مقدمه هر کاری است و اولین جایگاه دعا قبل از تلاش است یعنی انسان قبل از اینکه کاری را انجام دهد باید دعا کند زیرا دعای قبل از تلاش زمینه‌ساز هدایت انسان می شود.

 

استاد حوزه علمیه قم ادامه داد: دعا در همه جا مستحب است ولی در یک جا یعنی در سوره حمد در آیه«اهدِنَــــا الصِّرَاطَ المُستَقِیمَ» واجب بوده و انسان از خدا می‌خواهد که او را به صراط مستقیم و راه صالحان ملحق کند و تلاش و کار او را مبارک گرداند.

 

حجت الاسلام ماندگاری با اشاره به اینکه جای دوم دعا در متن و حین تلاش است، افزود: دعا در حین تلاش مدیریت الهی را برای انسان به ارمغان آورده و موجب می‌شود که انسان یک لحظه از جانب خدا به حال خود رها نشود زیرا رها شدن حتی به قدر یک چشم بر هم زدن موجب تباهی و رنج بسیار برای بنی آدم می شود.

 

وی ادامه داد: سومین جایی که انسان به شدت به دعا نیازمند بوده در هنگام گرفتاری و کمک خواستن است و انسان در این شرایط با کمک خواستن از خداوند، نیروی لازم را برای اینکه بتواند به تکلیف خود عمل کند به دست می‌آورد و از خدا می‌خواهد که همیشه مراقب او باشد.

 

استاد حوزه علمیه قم اظهار کرد: در چهارمین جایی که انسان باید دعا کند تقاضا از خداوند برای در اختیار گرفتن ابزار موفقیت است زیرا انسان بدون ابزار موفقیت نمی‌تواند در مسیر تلاش گام بردارد و یکی از عواملی که امروزه در جامعه ما موجب شده که راه‌های موفقیت بسته شود جهل مرکب و عدم دعا و استغاثه به درگاه الهی است زیرا فراموش کردن دعا موجب سد شدن ابواب رحمت الهی به روی انسان می شود.

 

حجت الاسلام ماندگاری جبران خطاهای انسان را پنجمین جایگاه دعا عنوان کرد، گفت: یکی از نام های خداوند جبار است و انسان باید همواره به درگاه الهی دعاگویان بوده و از خداوند بخواهد که توبه او را پذیرفته و خطاهای او را با رحمت و حکمت خود جبران کند.

 

وی پنجمین مرتبه دعا را تقاضای از خداوند برای رسیدن به مقصد عنوان کرد، افزود: ما باید همیشه از خدا بخواهیم که ما را به مقصد برساند و از آن جایی که بهترین مقصد برای انسان شهادت در راه خدا است ائمه معصوم همواره از درگاه خداوند طلب شهادت می کردند.

 

استاد حوزه علمیه قم اظهار کرد: آخرین جایگاه دعا در زندگی انسان این است که انسان از خدا بخواهد موانع سر ره او را بردارد و مسیر را برایش هموار کند زیرا بدون کمک الهی انسان قادر به انجام درست تکالیف خود نیست.

 

وی افزود: به خاطر همین برکاتی که دعا دارد انسانی که دعا نکند عاجزترین مردم است و امام زمان(عج) می‌گوید هرکس که بر جدم امام حسین(ع) گریه و ندبه کند من دعاهای او را مستجاب می کنم./968/پ202/ف

ارسال نظرات