۱۴ آبان ۱۳۹۴ - ۱۶:۵۶
کد خبر: ۳۰۰۳۱۰
حجنت الاسلام گنجی تشریح کرد؛

ایمان به هدف؛ مهم‌ترین رکن زی طلبگی

خبرگزاری رسا ـ استاد اخلاق حوزه علمیه قم ایمان به مسیر و هدف برای طلاب علوم دینی را یک رکن اساسی در زی طلبگی عنوان کرد و گفت: انس و الفت با خدا اساسی‌ترین راه برای رسیدن به منظم‌ترین برنامه‌ریزی در زندگی طلبگی است.
حجت الاسلام گنجي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام حسین گنجی در برنامه اخلاق عمومی مدرسه آیت الله مجتهدی قم که در سالن اجتماعات این مدرسه برگزار شد رسیدن به مقصد نهایی برای طلاب علوم دینی را مشروط به شرایطی دانست و گفت: طلاب علوم دینی از بدو تاسیس حوزه های علمیه که به نحوی ادامه انقلاب علمی امام باقر(ع) است بر مدار دو رکن استوار است.

 

استاد اخلاق حوزه‌های علمیه قم این دو اصل را دو بال برای طلاب علوم دینی توصیف کرد و گفت: اولین بال یک طلبه علوم دینی علم است که تعیین کنند برد و توان طلبه در اوج گرفتن است.

 

حجت الاسلام گنجی به تبیین اهمیت علم‌آموزی پرداخت و گفت: امام صادق(ع) می‌فرماید«دوست دارم تازیانه بر سر شاگردان خود بزنم تا فقیه شوند».

 

استاد اخلاق حوزه علمیه قم فقیه شدن را از منظر امام صادق(ع) مورد بررسی قرار داد و گفت: اگر ادبیات معارف دین را در موضوع تفقه در دین با تأمل مورد کاوش های علمی قرار دهیم تفقه در دین با دانستن احکام دین تفاوت و فاصله بسیاری دارد.

 

حجت الاسلام گنجی دانستن احکام دین را در سطح پایین‌تر از موضوع فهم دین توصیف کرد و گفت: یکی از بارزترین ویژگی‌های مرحوم آیت الله مجتهدی(ره) را فهم عمیق از مفاهیم دین است که چهره ایشان را ماندگار کرد.

 

استاد اخلاق حوزه علمیه قم دومین بال یک طالب علم دین را تقوا بیان کرد و گفت: تقوا در حقیقت معارف دین همان خویشتن داری است؛ بنابراین تأمل در این دو مفهوم طلاب را به حرکت و تسریع در مسیر کسب فضیلت قرار می دهد.

 

حجت الاسلام گنجی با بیان اینکه این دو ویژگی در کنار یکدیگر معنا می گیرند، گفت: طلاب علوم دینی باید دقت داشته باشند که این دو ویژگی در حقیقت عمل از یکدیگر سبقت نگرفته و در موازات یکدیگر باشند.

 

استاد اخلاق حوزه علمیه قم ایمان به مسیر و هدف برای طلاب علوم دینی را یک رکن اساسی در زی طلبگی عنوان کرد و گفت: برای دست یابی به این دوبال طلاب باید برنامه‌ریزی صحیح را شاخص کار خود قرار دهند.

 

حجت الاسلام گنجی انس و الفت با خدا را اساسی‌ترین راه برای رسیدن به منظم‌ترین برنامه‌ریزی در زندگی طلبگی عنوان کرد و گفت: ارتباط با صاحبان اراده و دعا و توسل به اهل بیت علیهم السلام از الزامات و مقدمات اولیه یک برنامه‌ریزی صحیح است./837/پ202/ف

ارسال نظرات