۱۴ آبان ۱۳۹۴ - ۱۱:۳۴
کد خبر: ۳۰۰۱۹۰
حوزه در هفته‌ای که گذشت؛

از حضور و فعالیت مبلغان در سراسر کشور تا پیشرفت فیزیکی مدارس علمیه

خبرگزاری رسا ـ برگزاری درس خارج فقه آیت الله ایمانی در مدرسه علمیه مرکزی شیراز، فعالیت 90 مبلغ در شهرستان دورود، درگذشت آیت الله عبادی از علمای خراسان جنوبی، تحصیل بیش از 625 طلبه خواهر در استان کردستان و درگذشت آیت‌الله سیبویه از مهم ترین خبرهای هفته گذشته حوزه‌های علمیه استان ها است.
حوزه در هفته اي که گذشت

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حوزه‌های علمیه، سیری تاریخی به پهنای تاریخ اسلام دارد از آنجایی که پیامبر اعظم(ص) به علم‌آموزی توجه زیادی داشتند، در دوران مخفیانه دعوت خود، خانه ارقم بن ارقم را محل تشکیل فراگیری آموزه‌های دینی قرار دادند و با هجرت تاریخ‌ساز خود به مدینه، زمینه تشکیل حکومت اسلامی را فراهم ساختند.

 

مسجد نبوی(ص) محلی برای تجمع یاران پیامبر(ص) بود و محلی برای آموزش‌های اسلامی به شمار می‌آمد؛ به طوری که کرسی درس بزرگان، در این مسجد قرار داشت. با گسترش فتوحات اسلامی و فتح سرزمین‌های جدید، مکان‌های آموزش نیز گسترش یافت و شهرهای مکه، مدینه، کوفه، بصره، بغداد و خراسان، محل تدریس علما و فقها شد.

 

با تأسیس دارالعلم و بیت‌الحکمه در دوره عباسیان، زمینه برای رشد تمدن اسلامی فراهم گشت، سپس شیخ طوسی حوزه علمیه نجف را تأسیس کرد که فقه شیعه در آن تدریس می‌شد. این حوزه از تأثیرگذارترین حوزه‌های علمیه در تاریخ به حساب می‌آید، در سده‌های اخیر، حوزه‌های علمیه در شهرهای مختلفی به وجود آمد؛ مانند حوزه‌های علمیه خراسان، قم، ری، اصفهان و شیراز که تأثیر بسیار زیادی برتمدن اسلامی داشته‌اند.

 

با توجه به نقش تأثیرگذار حوزه‌های علمیه در فرهنگ غنی دینی اسلامی اینک مروری بر برخی از اخبار این پایگاه‌های عظیم تشیع خواهیم داشت که به این شرح است:

 

آیت‌الله سیبویه دارفانی را وداع گفت

آیت الله سید محمدحسین سیبویه از علمای مشهد که به دلیل عفونت و عارضه کلیوی از چند روز پیش در بیمارستان امام زمان(عج) بخش سی سی یو بستری شده بود، صبح روز سه‌شنبه 12 آبان‌ماه حوالی نماز صبح به رحمت خدا رفت.

 

وی در مشهد نزدیک به حرم علی بن موسی الرضا(ع) مدرسه علمیه امام حسین(ع) را تأسیس کرد و به تدریس علوم دینی و تربیت طلاب و روحانیون ممتاز مشغول شد درس خارج وی نیز تا چند سال پیش ادامه داشت که بر اثر مریضی و وخامت وضعیت جسمانی تعطیل شد.

 

یکی از خصوصیات مطرح وی توجه و بها دادن به تبلیغ، منبر و روضه خوانی بود که خود در نجف و در مشهد به آن اهتمام می ورزید مقتل خوانی وی در روز عاشورا در حسینیه نجفیهای مقیم مشهد بسیار مشهور و مورد توجه اهل علم و عموم مردم بود

 

فعالیت 90 مبلغ در شهرستان دورود

حجت‌الاسلام محمدرضا تقویان، رییس اداره تبلیغات اسلامی شهرستان دورود با بیان این‌که در شهرستان دورود 90 مبلغ بومی و غیر بومی مشغول فعالیت هستند، گفت: با توجه به هجمه های فرهنگی دشمن باید فعالیت های تبلیغی ما نیز روز به روز تقویت یابد.

 

وی با اشاره به این که دشمنان در جهت ترزیق فرهنگ غربی در جامعه و کم رنگ کردن ارزش های دینی در جامعه از ابزارهای گوناگونی همچون ماهواره، فضای مجازی و صدها شبکه های اجتماعی دیگر با هدف انحراف جوانان استفاده می کنند، افزود: در این راستا وظیفه ما و دیگرنهادهای فرهنگی بسیار سنگین است.

 

حجت الاسلام تقویان هدف از اعزام مبلغان را زنده نگه داشتن فرهنگ عاشورایی، تبلیغ و ترویج شعائر و آموزه های دینی و افزایش آگاهی نسل جوان در برابر توطئه های فرهنگی دشمن است.

 

آیت الله سید احمد عبادی درگذشت

آیت الله سید احمد عبادی، روحانی برجسته حوزه علمیه خراسان جنوبی و پدر شهید روحانی، سید عبدالکریم عبادی و برادر سید مهدی عبادی امام جمعه فقید مشهد و مؤسس مدرسه علمیه حضرت فاطمه زهرا(س) در شهرستان خوسف، بامداد روز سه‌شنبه 12 آبان‌ماه دار فانی را وداع گفت.

 

این عالم برجسته بیش از 50 سال در حوزه علمیه و مسجد جامع شهرستان خوسف از توابع بیرجند مشغول به تعلیم و تربیت طلبه و تبلیغ دین بودند و در انقلاب نقش بسیار مؤثری را در هدایت مردم منطقه بر عهده داشتند.

 

آیت الله عبادی در مدرسه خان و حجتیه ارتباط صمیمی با مقام معظم رهبری داشت و پس از گذراندن دروس خارج فقه در سال 1349 از قم به خوسف عزیمت کرد و به مدت 55 سال امامت مسجد جامع خوسف را برعهده داشت.

 

پیشرفت 32 درصدی عملیات احداث ساختمان حوزه علمیه فاروج

حجت الاسلام حجت سالاری مکی مسؤول نمایندگی حوزه علمیه استان خراسان شمالی با اشاره به روند اجرای مصوبات سفر رهبر معظم انقلاب به این استان در بخش حوزه های علمیه، اظهار کرد: در سفر رهبری به خراسان شمالی در مهر ماه سال 91 در مجموع 15 پروژه با اعتبار 92 میلیارد ریال برای احداث، تکمیل و تجهیز مدارس علمیه در شهرستان های مختلف استان به تصویب رسید که تمامی 15 پروژه مزبور اجرا شده و غالب آنها نیز مراحل پایانی ساخت را طی می کنند.

 

وی با اشاره به اینکه یکی از طرح های مصوب سفر رهبری به خراسان شمالی احداث ساختمان مدرسه علمیه خواهران فاطمیه شهرستان فاروج بود، افزود: عملیات اجرایی احداث این ساختمان اسفند 92 در زمینی به مساحت بیش از سه هزار مترمربع با زیربنای دو هزار و 150 مترمربع آغاز شد و اکنون نیز 32 درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

 

دبیر شورای استانی حوزه های علمیه خراسان شمالی با بیان اینکه برای اجرا و اتمام این پروژه هفت میلیارد و 800 میلیون ریال اعتبار پیش بینی شده است، خاطرنشان کرد: 4 میلیارد ریال از این اعتبار از محل دفتر رهبری و 3 میلیارد و 800 میلیون ریال نیز از محل اعتبار مرکز مدیریت حوزه علمیه خراسان تأمین می شود.

 

اعزام تبلیغی 25 نفر از حوزه علمیه آل طیب اهواز به حاشیه شهر و روستاها

حجت الاسلام عبدالامیر رجب‌پور، مدیر حوزه علمیه آل طیب اهواز با اشاره به اعزام 25 نفر از مبلغان این حوزه علمیه به مناسبت ماه محرم به مناطق گوناگون به ویژه حاشیه شهر و روستاها، ابراز داشت: این مبلغان در محورهای اقامه نماز جماعت، سخنرانی، برپایی حلقات صالحین، تربیتی و معرفتی و پاسخگویی به شبهات عاشورا و واقعه کربلا فعالیت می‌کنند.

 

وی با تأکید براین که موضوعاتی که مبلغان در مراسم‌های سوگواری امام حسین(ع) و مجالس عزاداری به آن می‌پردازند باید متناسب با مخاطب باشد، افزود: در رده سنی جوانان و نوجوانان، بیان اهمیت کربلا و اهداف قیام امام حسین(ع) و لزوم عزاداری هر ساله بر حضرت از مهم ترین عناوین لازم برای تببین است.

 

مدیر حوزه علمیه آل طیب اهواز تصریح کرد: مبلغان باید در زمینه هیأت‌ها و تکایا آسیب شناسی لازم را مطرح و تفکر مردم نسبت به برپایی عزاداری برای امام حسین(ع) تنها با سینه زنی را اصلاح کنند.

 

تحصیل بیش از 625 طلبه خواهر در استان کردستان

حجت الاسلام علی عبدی رییس هیأت امنای مدرسه علمیه قروه کردستان عصر دیروز در دیدار طلاب خواهر استان کردستان با حضرت آیت الله مکارم شیرازی اظهار داشت: مدارس حوزه علمیه استان کردستان از سال 89 با ایجاد تشکیلاتی جدید به عنوان مدیریتی استانی فعالیت خود را با روشی نو ادامه داد.

 

وی افزود: در سال 81 که آغاز فعالیت های حوزه علمیه بوده تا سال 89 در سطح یک تنها 261 طلبه حضور داشتند اما در حال حاضر در هشت مدرسه علمیه که شش حوزه مربوط به سطح 2 و دو حوزه در مقطع سطح سه فعالیت دارند، 628 نفر طلبه در حال تحصیل هستند.

 

حجت الاسلام عبدی با بیان این که حوزه علمیه خواهران نقش ویژه ای در مسائل فرهنگی استان کردستان ایفا کرده است، ابراز داشت: 97 کرسی در سطح مدارس استان از سال 92 آغاز به فعالیت کرده و تا کنون در جشنواره های علامه حلی، بانوی کرامت و رشد 3 رتبه اول کشوری را کسب کرده است، همچنین در سال 93 شهر قروه در بین 460 مدرسه علمیه سراسر کشور رتبه نخست را در برگزاری کرسی های آزاد اندیشی کسب کرده است.

 

معاون فرهنگی تبلیغات اسلامی هرمزگان: علما صدای اسلام و مطالبات عادلانه و اجتماعی مردم باشند

حجت الاسلام علی اکبر انصاری راد معاون فرهنگی، آموزشی و پژوهشی تبلیغات اسلامی هرمزگان گفت: علما و روحانیون برای پاسخ به شبهات و سؤالات دینی باید با تکیه و رجوع به منابع اصلی دین که قرآن، سنت و عقل است، اجتهاد کنند و پاسخ سؤالات جدید را در چارچوب مقتضیات زمان و مکان ارائه دهند.

 

وی در ادامه با بیان اینکه همه مسائل دینی از طریق نوشتن و تألیف کتاب به‌دست نمی‌آید، افزود: برخی از مسائل دینی را باید به سبک هنری به‌ جوان ارائه کنیم، جوان به روش هنری بهتر به مفاهیم دینی جذب می‌شود، مثل هنر، سینما، تئاتر، موسیقی، نقاشی و دیگر ظرفیت ها باید از این روش‌ها استفاده کنیم و مفاهیم بلند دینی را به نسل جوان معرفی کنیم تا این‌ها بیشتر علاقه‌مند به مطالب دینی و جذب عقاید متعالی اسلام شوند.

 

معاون فرهنگی، آموزشی و پژوهشی تبلیغات اسلامی هرمزگان با بیان این‌که روحانیون و علمای ما باید تلاششان بر این باشد تا اجازه ندهند هجمه دشمن به شکل گسترده، وسیع و دامنه‌دار باشد چرا که اگر این اتفاق بیفتد هویت و اصالت نسل آینده ما زیر سؤوال می‌رود، اظهار داشت: علما باید صدای اسلام و مطالبات عادلانه و اجتماعی مردم باشند.

 

فعالیت های پژوهشی طلاب حوزه علمیه خوزستان مورد حمایت قرار می گیرد

حجت‌الاسلام محمد افضلی، معاون پژوهش حوزه های علمیه برادران خوزستان با اشاره به این که با آغاز فعالیت این معاونت، همواره حمایت از فعالیت‌های پژوهشی را طلاب دنبال می‌کردند، ابراز داشت: الحمدالله این موضوع در اولویت‌های کار این معاونت قرار گرفت.

 

وی با اشاره به این‌که از مؤلفان حوزوی از سوی معاونت پژوهش حوزه‌های علمیه حمایت می‌شود، گفت: این حمایت با رویکرد پرداختن مبالغی به عنوان کمک هزینه چاپ و تألیف یا خریداری مقداری از تألیفات طلاب انجام خواهد شد.

 

این مقام مسؤول با اشاره به این‌که با انجام حمایت از فعالیت‌های تبلیغی کمک شایانی در تألیفات و گسترش فعالیت‌های پژوهشی و تحقیقاتی صورت می‌گیرد، ادامه داد: هر مؤلف، کتاب یا اثر خود را باید به معاونت پژوهش حوزه علمیه در حال تحصیل تحویل بدهد و فرم مربوط را تکمیل کند و این آثار به معاونت پژوهش مرکز مدیریت ارسال خواهند شد.

 

درس خارج فقه آیت الله ایمانی در مدرسه علمیه مرکزی شیراز برگزار می شود

حجت الاسلام والمسلمین امین رصاف رییس نهاد نمایندگی ولی فقیه در استان فارس، گفت: لیست درس خارج فقه و زمان برگزاری آن‌ها از سوی آیت الله اسدالله ایمانی نماینده ولی فقیه در فارس اعلام شد.

 

وی افزود: درس خارج فقه، آیت الله ایمانی، با عنوان مبحث دنباله وقف، روزهای یکشنبه، دوشنبه، سه شنبه هر هفته از ساعت 8 صبح به مدت یک ساعت، در مصلای قدیم و ساختمان کنونی حوزه علمیه مرکزی شیراز برگزار می‌شود.

 

حجت الاسلام والمسلمین رصاف در پایان گفت: همچنین دروس اصول فقه مظفر جلد یک، و تدریس اصول استدلالی و پروژه تحقیقاتی استاد حجت الاسلام زارع، در روزهای پنجشنبه هر هفته، ساعت 10 به مدت یک ساعت در بنای مقدس کاظمیه واقع در چهارراه شاهزاده قاسم برگزار می شود.

 

فعالیت بیش از 200 مبلغ در شهرستان خرم آباد

حجت‌الاسلام فرزاد منصوری، رییس تبلیغات اسلامی شهرستان خرم آباد گفت: بیش از 200 مبلغ بومی و غیر بومی تا پایان ماه محرم در مناطق گوناگون خرم آباد، مساجد، حسینه ها و مدارس فعالیت می‌کنند.

 

وی افزود: افزون بر اقامه نماز جماعت، برگزاری مراسم مذهبی و انجام سخنرانی، اجرای برنامه‌های فرهنگی و برگزاری کلاس های آموزش احکام و قرآن از فعالیت مبلغان است.

 

رییس تبلیغات اسلامی شهرستان خرم آباد با بیان این‌که تاکنون 12 گفتمان دینی عاشورایی با حضور مبلغان در مدارس دخترانه و پسرانه خرم آباد برگزار شده است، عنوان کرد: برگزاری این گفتمان‌ها همچنان ادامه دارد.

 

فعالیت تبلیغی 50 مبلغ به مناسبت ماه محرم در خرمشهر

حجت‌الاسلام عادل رویوران، رییس اداره تبلیغات اسلامی خرمشهر با اشاره به حضور 20 نفر از مبلغان قمی به این شهرستان و استقرار آنها در حوزه علمیه سیدالشهدا ابراز داشت: از میان فضلای شهرستان نیز 30 نفر در سامانه جامع اعزام مبلغ «سجام» نام نویسی کردند.

 

وی با اشاره به این‌که این 50 مبلغ در مدارس، دانشگاه، مساجد، حسینیه‌ها حضور و به تبلیغ و برپایی مراسم سوگواری امام حسین(ع) می پردازند، اظهار داشت: از آغاز ماه محرم در مقابل مسجد جامع خرمشهر، ایستگاه پاسخ‌گویی به مسائل شرعی راه‌اندازی و این تعداد مبلغ پس از اتمام فعالیت، در غرفه‌های تعیین شده مستقر می شوند.

 

این مقام مسؤول ادامه داد: همواره مبلغان حاضر در غرفه های پاسخگویی به مسائل شرعی آماده رفع شبهات دینی، اعتقادی، مشاوره خانواده و حل مشکلات فردی و اجتماعی هستند.

 

اقدام فرهنگی یک روحانی در جمع آوری ماهواره در شیراز

حجت‌الاسلام سید علی دانشور یکی از روحانیون موفق شیرازی افزون بر ارائه مقالاتی پیرامون خطراتی که از طریق ماهواره خانواده ها را تهدید کند با یک اقدام فرهنگی خانواده ها را تشویق به جمع آوری این بلای خانمان سوز کرده است.

 

این فعال فرهنگی با کمک خیرین توانسته است در قبال تحویل دادن ماهواره و تجهیزات جانبی آن، یک دستگاه گیرنده دیجیتال دریافت کنند.

 

بر این اساس، مردم مومن و شریف محله پانصد دستگاه ارتش شهر شیراز، می توانند جهت تحویل ماهواره و تجهیزات جانبی آن، به مسجد امام زمان(عج) واقع در بلوار رحمت، خیابان شهید فکوری( پانصد دستگاه ارتش) مراجعه و در قبال تحویل دستگاه ماهواره خود، یک دستگاه دیجیتال بصورت رایگان دریافت کنند.

 

مدرسه علمیه کمالیه خرم آباد توسعه می یابد

حجت الاسلام محمدرضا مبلغی، مدیر حوزه های علمیه لرستان با بیان این‌که در راستای توسعه فضای آموزشی و اداری مدرسه علمیه کمالیه خرم آباد، اقداماتی صورت گرفته است، گفت: سه ملک همجوار مدرسه علمیه کمالیه خرم آباد با مساحت هزار و 50 مترمربع به منظور توسعه این مدرسه خریداری شده است.

 

وی با اشاره به این که تخریب ملک‌های خریداری شده صورت گرفته است، افزود: تاکنون نقشه ساخت این زمین از سوی مهندسین دفتر فنی و عمران حوزه های علمیه تهیه شده است.

 

مدیر حوزه های علمیه لرستان با بیان این که هم اکنون مدرسه علمیه کمالیه خرم آباد در مساحتی بیش از 650 مترمربع و در سطح دو فعالیت می کند، یادآور شد: 176 طلبه در این مدرسه علمیه مشغول فراگیری دروس حوزوی هستند.

 

فعالیت روحانیان ناظر بر ذبح شرعی در کشتارگاه‌های سراسر کشور

حجت‌الاسلام حمزه کلانتری مسؤول حوزه نمایندگی ولی فقیه در سازمان دامپزشکی در بازدید از تعدادی از کشتارگاه‌های دام و طیور استان آذربایجان شرقی اظهار داشت: هم اکنون در 600 کشتارگاه کشور ناظران ذبح شرعی حضور دارند و محصولات گوشتی حلال به سفره‌های مردم می‌رود.

 

وی با بیان این‌که ناظران بر ذبح شرعی در برخی کشتارگاه‌های بزرگ به صورت شیفتی فعالیت می‌کنند، خاطرنشان کرد: بر اساس قانون موظف به آموزش به ذابحین از سوی روحانیان حوزوی هستیم و توصیه می‌کنیم هر ذابح در یک شیفت بیش از 2 هزار مرغ را ذبح نکند تا خللی وارد نشود.

 

حجت الاسلام کلانتری ادامه داد: نظارت بر ذبح شرعی بر اساس قانون بر عهده روحانیان است و حوزه نمایندگی ولی فقیه در سازمان دامپزشکی بر اجرای این مسأله دقت کافی دارد و شهروندان می‌توانند مطمئن باشند که محصولات کشتارگاهی به صورت شرعی در کنار رعایت مسائل بهداشتی ذبح می‌شوند.

 

اعزام هزار مبلغ اصفهانی به 21 استان کشور برای تبلیغ در ماه محرم

حجت الاسلام محمدجواد شفیعیان، رییس اداره اعزام مبلغ دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان با اشاره به آمار و ارقام مبلغان محرم الحرام امسال ابراز داشت: حدود هزار مبلغ زن و مرد از اصفهان برای تبلیغ دین مبین اسلام و تبیین معارف دینی در ماه محرم 1437 هجری قمری به 21 استان کشور اعزام شدند.

 

رییس اداره اعزام مبلغ دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان با بیان این که اعزام‌ها در سه قالب عمومی، تخصصی و نخبگانی صورت می گیرد، گفت: بیش از نیمی از اعزام ها به برادران اختصاص داشته است و خواهران 30 درصد از کل اعزام را به خود اختصاص داده اند.

 

حجت الاسلام شفیعیان افزود: اصفهان، ایلام، بوشهر، تهران، چهارمحال وبختیاری، خراسان جنوبى، خوزستان، سیستان وبلوچستان و فارس از جمله شهرهایی بوده اند که دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان در ماه محرم الحرام، مبلغ به آن جا اعزام کرده است.

 

استفاده از 800 مبلغ دینی در همایش بزرگ پیاده روی اربعین

مهدی جلالی، دبیر اجرایی ستاد مردمی اربعین با اشاره به رشد تصاعدی کاروان های اربعین، گفت: در سال 92 حدود 400 هزار نفر و در سال 93 حدود 2 میلیون نفر در پیاده روی اربعین شرکت داشتند و امسال نیز پیش بینی حضور گستره مردمی در این همایش عظیم می شود.

 

جلالی با اشاره به ستاد مردمی اربعین، خاطرنشان کرد: برای هماهنگی ستادهای پراکنده مردمی این ستاد با 10 کمیته با هدف انگیزشی، تبلیغی، ارائه خدمات فرهنگی و خدماتی به زائران پیاده اباعبدالله(ع) در عراق و ایران تشکیل شده است.

 

وی از بهره گیری 800 نفر مبلغ دینی در همایش عظیم پیاده روی اربعین خبر داد و گفت: از این مبلغان به صورت متمرکز یا غیر متمرکز در این همایش استفاده می شود.

 

پیشرفت 9 درصدی احداث حوزه علمیه جاجرم/ استادسرای امام موسی کاظم 95 درصد پیشرفت دارد

حجت الاسلام حجت سالاری مکی مسؤول نمایندگی حوزه علمیه استان خراسان شمالی با اشاره به وضعیت اجرای پروژه های مصوب سفر رهبر معظم انقلاب در سفر به خراسان شمالی در بخش حوزه های علمیه، اظهار کرد: در سفر رهبری به خراسان شمالی در مهر ماه سال 91 در مجموع 15 پروژه با اعتبار 92 میلیارد ریال برای احداث، تکمیل و تجهیز مدارس علمیه در شهرستان های مختلف استان به تصویب رسید که تمامی 15 پروژه مزبور اجرا شده و غالب آنها نیز اکنون مراحل پایانی ساخت را طی می کنند.

 

وی با اشاره به اینکه در این سفر برای توسعه مدارس علمیه در شهرستان جاجرم دو طرح احداث ساختمان مدرسه علمیه امام موسی کاظم(ع) و استادسرای این حوزه علمیه مصوب شد، افزود: برای احداث استادسرای حوزه علمیه جاجرم یک میلیارد و 800 میلیون ریال اعتبار مصوب شد که یک میلیارد ریال آن از محل اعتبارات دفتر رهبری و 800 میلیون ریال آن نیز از طرف حوزه علمیه خراسان تأمین و هزینه شده است.

 

حجت الاسلام سالاری با بیان اینکه عملیات ساخت این استادسرا اکنون بیش از 95 درصد پیشرفت فیزیکی دارد، اضافه کرد: ساختمان مدرسه علمیه امام کاظم(ع) نیز با زیربنای دو هزار و 580 مترمربعی  در دست احداث است که تاکنون با پیشرفت 9 درصدی همراه بوده است./907/504/ب

ارسال نظرات