۱۴ آبان ۱۳۹۴ - ۰۸:۳۱
کد خبر: ۳۰۰۱۶۵

نامه‌ای تاریخی برای بستن راه نفوذ دشمن

خبرگزاری رسا ـ بازتاب گسترده نامه رهبر معظم انقلاب درباره برجام در رسانه‌های داخلی و خارجی از یک طرف و تأکید مسؤولان و نخبگان مذهبی و سیاسی و همچنین تمامی گروه‌ها و تشکل‌های انقلابی بر مرجعیت این نامه در اجرای برجام از طرف دیگر، همگی از مهم بودن، تاریخی بودن و سرنوشت‌ساز بودن این نامه حکایت می‌کند.
طرح تاييد مشروط برجام از سوي رهبر معظم انقلاب طرح تاييد مشروط برجام از سوي رهبر معظم انقلاب

به گزارش سرویس پیشخوان خبرگزاری رسا، نقشه راه اجرای برجام در تاریخ 29 مهرماه 94 نامه‌ای از سوی حضرت امام خامنه‌ای خطاب به رییس‌جمهور دکتر حسن روحانی ارسال شد و در رسانه‌های داخلی و خارجی متن این نامه انتشار یافت.

 

از این نامه که در نگاه کلی، الزامات اجرای برجام از سوی دولت جمهوری اسلامی را مشخص می‌نماید، با عناوین مختلفی چون: نقشه راه اجرای برجام، منشور نظام و رهبری برای اجرای برجام، نامه تاریخی، نامه سرنوشت‌ساز، نامه‌ای برای بستن راه نفوذ دشمن و نامه‌ای برای حفظ منافع ملی و مصالح عالیه کشور یاد می‌شود.

 

بازتاب گسترده این نامه در رسانه‌های داخلی و خارجی از یک طرف و تأکید مسئولان و نخبگان مذهبی و سیاسی و همچنین تمامی گروه‌ها و تشکل‌های انقلابی بر مرجعیت این نامه در اجرای برجام از طرف دیگر، همگی از مهم بودن، تاریخی بودن و سرنوشت‌ساز بودن این نامه حکایت می‌کند. عنوان «نقشه راه اجرای برجام» می‌تواند از ویژگی‌ شفافیت بیشتر متناسب با موضوع برخوردار باشد. در این نامه،‌رهبر فرزانه، حکیم و دوراندیش انقلاب اسلامی، با دقت نظر تحسین برانگیز و با هدف حفظ منافع ملی و مصالح عالیه کشور، نقشه راهی را برای دولت جمهوری اسلامی جهت اجرای برجام ترسیم نموده‌اند. حرکت براساس این نقشه راه از سوی دولت جناب آقای روحانی، از دو جهت شرعی و قانونی الزام‌آور است.

مقام معظم رهبری به عنوان پرچمدار اصلی عزت ایرانیان و حافظ اصلی منافع ملی و در صدر این منافع امنیت و استقلال کشور، با تنظیم دقیق این نامه و ارسال آن برای رئیس دولت و اجازه انتشار عمومی، حجت را برای همه اعم از دولت و ملت و دیگر مسئولان نظام تمام کردند.

 

رعایت و حفظ منافع ملی و مصالح عالیه کشور از سوی دست‌اندرکاران مستقیم و غیرمستقیم اجرای برجام، به عنوان هدف اصلی از نگارش این نامه در صدر این نامه به چشم می‌خورد. در طول مذاکرات هسته‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی،‌همواره از دغدغه‌ها و نگرانی‌های خود، به دلیل بدذات بودن و فریبکارانه عمل کردن امریکایی‌ها سخن فراوان گفته.

 

در این نامه براساس همین نوع نگاه، خطرات پیش روی را اینچنین گوشزد می‌نمایند: «بی‌شک حفظ هوشیاری نسبت به نیات خصمانه دولت امریکا و ایستادگی‌هایی که بر اثر آن در طول مسیر مذاکرات از سوی مسئولان جمهوری اسلامی به کار رفت، ‌توانست در موارد متعددی، از ورود زیان‌های سنگین جلوگیری کند، با این حال، محصول مذاکرات که در قالب برجام شکل گرفته است، دچار نقاط ابهام و ضعف‌های ساختاری و موارد متعددی است که در صورت فقدان مراقبت دقیق و لحظه‌به‌لحظه، می‌تواند به خسارت‌های بزرگی برای حال و آینده کشور منتهی شود.

 

از همین فراز نامه، می‌توان دریافت که کشور در چه شرایط حساس و سرنوشت‌سازی قرار دارد. فلسفه این نامه براساس محتوای حکیمانه و بندهای نه‌‌گانه آن، ریل‌گذاری برای چگونگی حرکت دولت و انجام اقدامات جهت اجرای برجام با هدف حفظ منافع ملی است.

 

بندبند این نامه، متکی بر شناخت دقیق دشمنان و رفتارهای فریبکارانه آنان است. بندبند این نامه، هدفی جز حفظ منافع ملی و مصالح کشور را دنبال نمی‌کند. بندبند این نامه، همگان را به هوشیاری و دقت در اجرای برجام فرا می‌خواند،‌ تا در پرتو این هوشمندی کشور آسیب نبیند. در چنین فراخوانی با توجه به اهمیت موضوع، همه مسئولیت دارند و هر مجموعه و بخشی، باید براساس مسئولیتی که دارد، ایفای نقش نماید. مجموعه‌هایی چون:

 

1ـ دولت

دولت آقای روحانی به عنوان مجری برجام، باید دقت نماید که در هیچ مورد در راستای اجرای برجام، با هر انگیزه و دلیلی از نقشه راه زاویه پیدا نکند.

 

کوچک‌ترین و کمترین زاویه پیدا کردن در عمل و انجام اقدامات نسبت به نقشه راه، می‌تواند خسارت‌های سنگین و جبران‌ناپذیری بر کشور وارد سازد. دولتمردان باید به این نکته توجه داشته باشند که عملکرد آنان در تاریخ ثبت خواهد شد و این نامه به عنوان یک سند تاریخی، ملاک و معیاری برای سنجش درستی یا نادرستی اقدامات آنان خواهد بود.

 

2ـ مجلس

مجلس شورای اسلامی در این برهه حساس و تاریخی، مسئولیت سنگینی بر عهده دارد. تک‌تک نمایندگان باید نسبت به اجرای برجام براساس این نقشه راه، حساس باشند و با حساسیت و دقت تمام، صحنه را رصد کرده و به وظایف نمایندگی خود در راستای حفظ منافع ملی عمل نمایند.

 

3ـ شورای عالی امنیت ملی

مقام معظم رهبری مسئولیت سنگینی را در این نامه بر دوش شورای عالی امنیت ملی نهاده، رصد صحنه، پیشرفت کارها و سنجش میزان انجام تعهدات طرف مقابل و آنچه در متن نامه آورده‌اند را بر عهده هیئتی گذاشته‌اند که باید ترکیب و وظایفش را این نهاد عالی تأمین امنیت کشور مشخص نماید.

 

4ـ رسانه‌ها، احزاب و گروه‌های سیاسی

رسانه‌ها نقش مهمی در پیاده‌سازی برجام براساس نقشه ترسیم شده از سوی مقام معظم رهبری می‌توانند ایفاد نمایند. رسانه‌ها باید به عنوان چشمان تیزبین ملت، صحنه را رصد کنند، مطالبه‌گری کرده و خطرات را گوشزد نمایند. رسانه‌ها باید با دقت، کلیدها و نقشه‌های دشمن در شانه‌ خالی کردن از زیر بار تعهداتش را برملا سازند. رسانه‌ها باید مردم را لحظه به لحظه در جریان چگونگی اجرای برجام براساس نقشه راه قرار دهند.

 

5ـ مردم

رهبر فرزانه انقلاب اسلامی، همواره از مردم خواسته‌اند تا در صحنه بوده و از حقوق خود و ‌عزت و استقلال خود دفاع کنند. با توجه به اینکه معظم‌له در طول مذاکرات، با صراحت مردم را به رصد صحنه مذاکرات فراخواندند، بدیهی است که در این مقطع حساس، نظارت عمومی مردم و مطالبه آنان از دولتمردان برای حرکت براساس نقشه راه تأمین عزت ملی و استقلال کشور بسیار کارساز خواهد بود.

 

در پایان این نوشتار، ذکر این نکته در خصوص نامه امام خامنه‌ای به رئیس‌جمهور مفید خواهد بود که در این نامه نکاتی فراتر از الزامات اجرای برجام مورد توجه قرار گرفته است. اهم این نکات عبارت است از:

 

الف ـ صیانت از وحدت ملی و انسجام داخلی

از نقشه‌های شوم دشمنان در طول مذاکرات هسته‌ای، دو‌قطبی‌سازی جامعه ایران و مسئولان کشور به «مخالف مذاکره و توافق ـ موافق مذاکره و توافق» بود.

 

با توجه به اینکه در طول مذاکرات و خصوصاً مقطع زمانی بررسی برجام، بحث‌های جدی میان موافقان و منتقدان برجام صورت گرفت و رسانه‌های کشور مخالف و موافق دسته‌بندی شدند، رهبر حکیم و دوراندیش در این نامه، با گشودن چتر ولایت بر سر همگان از موافقین تا منتقدین و قرار دادن آنان در یک جبهه واحد در مقابل توطئه‌های دشمن، این توطئه را خنثی کردند.

 

ب ـ تبیین مجدد چهره واقعی شیطان بزرگ

در این نامه، یک بار دیگر مقام معظم رهبری چهره واقعی امریکا را برای مردم، خصوصاً مسئولان و نسل جوان تبیین کردند و براساس این تبیین، نوع نگاه نظام جمهوری اسلامی به شیطان بزرگ را به همگان گوشزد نمودند. ترسیم چهره واقعی امریکا در این سند تاریخی و مقطع حساس کنونی که عده‌ای به دنبال بزک کردن شیطان بزرگ می‌باشند، از ارزش و اهمیت بسیار بالایی برخوردار است./998/د101/ف2

 

منبع : روزنامه جوان

ارسال نظرات