۱۲ آبان ۱۳۹۴ - ۰۹:۱۷
کد خبر: ۲۹۹۵۶۳
حجت‌الاسلام والمسلمین فلاح زاده:

حیات طیبه بدون محیط زیست سالم تحقق نمی‌یابد

خبرگزاری رسا ـ رییس مؤسسه موضوع شناسی احکام فقهی در جریان بازدید معصومه ابتکار از موزه فقه و زندگی گفت: دین اسلام هیچ‌گاه از محیط زیست غفلت نکرده و اگر کوتاهی وجود دارد از سوی برخی دین داران بوده است؛ بدون محیط زیست سالم، حیات طیبه و مدینه فاضله‌ای محقق نمی‌شود.
فلاح زاده

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، معصومه ابتکار رییس سازمان محیط زیست شب گذشته در جریان بازدید از موزه فقه و زندگی قم با حجت‌الاسلام والمسلمین فلاح زاده رییس مؤسسه موضوع شناسی احکام فقهی و سایر مسؤولان این مؤسسه دیدار و گفت‌وگو کرد.

 
حجت‌الاسلام والمسلمین محمد حسین فلاح زاده در این دیدار به فعالیت‌های آموزشی و پژوهشی مؤسسه موضوع شناسی احکام فقهی و اهداف شکل گیری موزه فقه و زندگی اشاره کرد و اظهار داشت: از روزی که علوم تجربی و طبیعی از حوزه‌های علمیه فاصله گرفت، خسارت بزرگی وارد شد.
 
وی ادامه داد: همکاری حوزه و دانشگاه که حضرت امام خمینی(ره) به آن اشاره داشتند، تنها با همکاری علمی تحقق خواهد یافت؛ مؤسسه موضوع شناسی احکام فقهی و سازمان محیط زیست باید دست به دست هم دهند، تا نیازهای نظام و تکالیف فردی مردم برآورده شود.
 
رییس مؤسسه موضوع شناسی احکام فقهی  با تأکید بر این‌که حیث اسلامی بودن جمهوری اسلامی باید نمود پیدا کند، افزود: از آغاز پیروزی انقلاب اسلامی تا کنون با موانع بسیاری برخورد کرده‌ایم که بسیاری از آنان به سبب روشن نبودن جنبه اسلامی برخی از کارها بوده است.
 
وی خاطرنشان کرد: اهداف برپایی موزه فقه و زندگی، بدون همکاری نهادها و سازمان‌های مرتبط با نظام اسلامی و نیز مراکز علمی و تخصصی تحقق پیدا نخواهد کرد.
 
حجت‌الاسلام والمسلمین فلاح زاده با بیان این‌که مؤسسه موضوع شناسی احکام فقهی عنایت و حمایت رهبر معظم انقلاب و مراجع عظام تقلید را جلب کرده است، گفت: این امر فرصت بزرگی است تا بتوان از این حمایت‌ها به درستی استفاده کنیم اما تهدید بزرگی هم در پی دارد که اگر به خوبی از این فرصت‌ها استفاده نکنیم، آنان را از دست می‌دهیم.
 
وی عنوان کرد: دین مبین اسلام هیچ‌گاه از محیط زیست غفلت نکرده و اگر کوتاهی وجود دارد از سوی برخی دین داران بوده است؛ بدون محیط زیست سالم، حیات طیبه و مدینه فاضله‌ای تحقق پیدا نمی‌کند.
 
رییس مؤسسه موضوع شناسی احکام فقهی با بیان این‌که حفظ محیط زیست امری معروف و شایسته است، گفت: آموزه‌های دینی بسیاری درباره محیط زیست وجود دارد که اگر به آنان اهمیت داده شود و وارد زندگی مردم شود، جامعه زیبایی خواهیم داشت.
 
رییس سازمان حفاظت محیط زیست: حرمت شکار تفننی حیوانات اطلاع رسانی شود
در ادامه معصومه ابتکار، رییس سازمان حفاظت محیط زیست طی بیاناتی اظهار داشت: مؤسسه موضوع شناسی احکام فقهی که با تأیید رهبر معظم انقلاب آغاز به کار کرده است، می‌تواند در پیشبرد مباحث فقهی و معرفی موضوعات تأثیر بسزایی داشته باشد.
 
وی ادامه داد: پیوندی که امروز میان موضوعات فقهی مختلف و اقتضائات زیست محیطی ایجاد شده است، می‌تواند برای جامعه دین دار و پایبند به احکام دینی جهت دهنده باشد تا مسائل شرعی مربوط به محیط زیست در فرهنگ خانواده‌ها جا بیفتد.
 
ابتکار خاطرنشان کرد: امروز حیات وحش و تنوع زیستی ایران در معرض تهدید و آسیب جدی و کاهش و افت جمعیت گونه‌ها به دلیل شکار غیر مجاز و تفننی است؛ یکی از دلایل این مسأله ناآگاهی مردم نسبت به حرمت اینگونه شکارها است.
 
رییس سازمان حفاظت محیط زیست بر لزوم تبیین اطلاعات علمی گونه های جانوری در موزه فقه و زندگی تاکید کرد و ابراز داشت: بسیاری از گونه های جانوری، شکار ممنوع هستند و باید براساس تکلیف انسانی از این گونه ها حفاظت کنیم. 
 
وی با اشاره به تاکیدات دین در حفظ حقوق دیگران، اظهار داشت: این اصل در مسئله آلودگی هوا مورد غفلت واقع شده است چرا که برخی افراد به معاینه فنی خودروهای شخصی نمی پردازند و زمینه ساز ضرر به خود، دیگران و جامعه می شوند. 
 
معاون رییس جمهور بر لزوم هم افزایی نگاه علمی و فقهی تاکید کرد و ابراز داشت: با استفاده از ظرفیت علمی و فقهی می توان به اصلاح رفتار مردم در زمینه های مختلف نظیر شکار و آلودگی هوا پرداخت.
 
رییس سازمان حفاظت محیط زیست در پایان با استقبال از گسترش همکاری های مشترک این نهاد با مؤسسه موضوع شناسی احکام فقهی، گفت: زحمات و اقدامات  شایسته این موسسه حوزوی در زمینه محیط زیست قابل تقدیر است./997/پ201/ی
ارسال نظرات