۱۱ آبان ۱۳۹۴ - ۲۳:۴۸
کد خبر: ۲۹۹۵۳۹
حجت الاسلام فرحزاد:

قضاوت زود هنگام محصول غرور است

خبرگزاری رسا ـ استاد حوزه علمیه قم ادب را از منظر امام حسین(ع) تبیین کرد و به بیان روایت قابل تاملی از سوی این امام معصوم پرداخت که از حضرت پرسیدند مؤدب کیست ایشان فرمودند«هر کس دیگران را از خود بالا تر ببیند»؛ بنابراین قضاوت زود هنگام از ویژگی های انسان مغرور است.
حجت الاسلام حبيب الله فرحزاد

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام حبیب الله فرحزاد، امشب در مراسم سوگورای حضرت اباعبدالله الحسین(ع) که در شبستان بزرگ امام خمینی(ره) برگزار شد، به تبیین عمق فاجعه انسانی در رذائل اخلاقی همچون کبر و غرور پرداخت و گفت: کبر از نگاه معارف اسلامی گناهی کبیره است؛ بنابراین اگر در معارف آموزشی و نصایح اخلاقی دین به خوبی بنگریم متوجه آن خواهیم شد که شیطان قبل از نافرمانی و رجیم شدن عباداتی کرد که در بیان آن روایات زیادی آمده است اما کبر و غرور او در مقابل فرمان الهی او را رجیم و رانده شده کرد.

 

استاد حوزه علمیه قم عبادت را اساس بندگی دانست و گفت: در صحیفه سجادیه دعایی بلند به نام مکارم الاخلاق مشهور که حضرت در هر دعایی آفت های دعای خواسته شده را نیز می‌فرماید تا جایی که آفت عبادت و بندگی را غرور بیان فرموده‌اند.

 

حجت الاسلام فرحزاد در تبیین عمق زشتی و مذمت تکبر از بیان روایات معصومین علیهم السلام پرداخت و گفت: در روایات آمده است که مؤمن دچار غرور می‌شود که این غرور تمام پاداش عبادات او را از بین می برد.

 

استاد حوزه علمیه قم به تبیین خطر این صفت پرداخت و گفت: در سبک زندگی حضرت امام خمینی(ره) آمده است که فرزندان یا نوه های ایشان هر شب که به نماز شب می پرداختند امام خمینی(ره) به ایشان تذکر می‌دادند که نکند دچار کبر و غرور شوید این در حالی است که اگر روزی نماز صبح نوه‌های ایشان قضا می‌شد با تذکری خاص مواجه نمی شدند.

 

حجت الاسلام فرحزاد غرور را در ادبیات حضرت علی(ع) در نهج‌البلاغه تبیین کرد و گفت: در نهج‌البلاغه آمده است«سَیِّئَةٌ تَسُوءُکَ خَیْرٌ عِنْدَ اللَّهِ مِنْ حَسَنَةٍ تُعْجِبُک‏» حضرت در این روایت می‌فرماید که «خطایی که باعث ناراحتی تو شود، نزد خداوند از کار نیکی که باعث عجب تو شود بهتر است».

 

استاد حوزه علمیه قم ادب را در ادبیات امام حسین(ع) تبیین کرد و به بیان روایت قابل تاملی از سوی این امام معصوم پرداخت که از حضرت پرسیدند مؤدب کیست ایشان فرموده‌اند که«هر کس دیگران را از خود بالا تر ببیند»؛ بنابراین قضاوت زود هنگام از ویژگی های انسان مغرور است./837/پ202/ف

ارسال نظرات