۱۱ آبان ۱۳۹۴ - ۲۰:۵۳
کد خبر: ۲۹۹۵۱۶
استاد اخلاق حوزه علمیه:

سیره اهل بیت بهترین منبع برای طلاب در تطبیق رفتار و اعمال است

خبرگزاری رسا ـ استاد اخلاق حوزه علمیه قم، سیره اهل بیت(ع) را بهترین منبع برای تطبیق رفتار و اعمال دانست و گفت: طلبه‌ها از هر دریچه و نگاهی می‌توانند به همدیگر احترام بگذارند و با نگاهی به سیره اهل بیت(ع) می توان شیوه های تواضع را از آن خاندان رسالت یاد گرفت.
اهل بيت

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در ساری، حجت الاسلام مرتضی غلامرضایی، استاد اخلاق حوزه علمیه قم امروز در جمع طلاب حوزه علمیه امام حسن عسکری(ع) آمل با اشاره به روایتی از امام صادق(ع) تصریح کرد: سه ویژگی برای انسان محبوبیت می آورد که نخستین آن دین است و باید دین دار واقعی بود، تواضع دومین رمز محبوبیت است و بذل و گذشت سومین رمز محبوبیت انسان است.

 

وی با بیان این که همه انسان ها فطرتاً طالب محبوبیت هستند و از تنفر در جامعه بیزار هستند، افزود: طلاب نمی توانند همه مردم را راضی نگه داشته باشند اما می توان برای کسانی که تفکر خدایی دارند ارزش قائل شد.

 

استاد اخلاق حوزه علمیه در تشریح ویژگی اول از رمز محبوبیت انسان ها گفت: دین در صورتی محبوبیت می آورد که پایبند به دستورات آن بود که بهترین راه برای طلاب نیز همین عمل به دستورات الهی است.

 

وی با تاکید بر این که نخستین چیزی که مردم از عالم دینی انتظار دارند صداقت در عمل و رفتار است، خاطرنشان کرد: در تعامل با مردم است که دینداری یک عالم آشکار می شود و دینداری واقعی وقتی در وجود یک عالم باشد مردم حرمت آن را نگه می دارند و قدردان آن عالم هستند.

 

حجت الاسلام غلامرضایی طلاب را از روشنفکر مآبی بر حذر داشت و بیان کرد: طلاب باید همه سعی خود را به کار ببندند تا در زندگی طلبگی گرفتار روشنفکر مآبی نباشند.

 

وی افزود: انسان اگر دیندار واقعی باشد خداوند زمینه محبوبیت را فراهم می کند و محبت شخص را در دل مردم قرار می دهد.

 

استاد حوزه علمیه قم در تشریح تواضع که دومین رمز محبوبیت بشری است ادامه داد: تواضع جلوه های متعددی دارد که در نوع طلبگی احترام به استاد و همشاگردی است، تواضع در مقابل پدر و مادر، تواضع در مقابل دین خدا می باشد.

 

وی با بیان این که ما باید برای دیگران و خود ارزش قائل شویم، عنوان داشت: گاهی در فضای طلبگی ادبیاتی مطرح می شود که در شان یک طلبه علوم دینی نیست و باید نسبت به آن توجه کرد و از آنها دوری گزید.

 

حجت الاسلام غلامرضایی سیره اهل بیت(ع) را بهترین منبع برای تطبیق رفتار و اعمال دانست و خاطرنشان کرد: طلبه ها از هر دریچه و نگاهی می توانند به همدیگر احترام بگذارند و با نگاهی به سیره اهل بیت(ع) می توان شیوه های تواضع را از آن خاندان رسالت یاد گرفت.

 

وی با بیان این که در فریضه واجب امر به معروف و نهی از منکر باید با زبان متواضع دیگران را تشویق به معروف کرد، بیان داشت: اگر ما بتوانیم با لسانی متواضع و نرم امر به معروف و نهی از منکر انجام دهیم تأثیر گزاری بسزایی خواهد داشت.

 

حجت الاسلام غلامرضایی در ادامه با تشریح سومین رمز محبوبیت افزود: عالم دینی باید دارای گذشت اخلاقی باشد و از خودش بزرگی و بزرگواری نشان دهد که خدای متعال انسان را به درجات عالی می رساند.

 

وی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان این که طلاب باید نسبت به ملزومات طلبگی و درس خواندن پایبند باشند، بیان کرد: جامعه زمانی نیاز به روحانیت دارد که باسواد باشد و تأسف زمانی است که مردم از روحانی بیزار شوند و اگر بعد از انقلاب نسبت به روحانیت بی احترامی می شود به خاطر این است که خود ما حرمت نگه نداشتیم.

 

استاد حوزه علمیه قم با بیان این که باید در رعایت ملزومات طلبگی و مباحثه دروس دقت کافی داشت، افزود: فلسفه مباحثه در حوزه های علمیه بالابردن اعتماد به نفس و تمرینی برای تواضع است./950/202/ب2

ارسال نظرات