۱۱ آبان ۱۳۹۴ - ۱۸:۴۶
کد خبر: ۲۹۹۴۸۰

چند خبر کوتاه از سازمان اوقاف و امور خیریه

خبرگزاری رسا ـ دارالشفا امامزاده صالح(ع) خدمات عمومی پزشکی ارائه می دهد، راه یافتن 600 نفر به مرحله استانی سی و هشتمین دوره مسابقات قرآن کریم اصفهان، برگزاری سی امین جشنواره ملی قرآن و عترت دانشجویان با شرکت در قم، اهدای بیش از 8 میلیارد ریال نذور به زینبیه اعظم زنجان از اخبار کوتاه سازمان اوقاف است.
اخبار کوتاه

به گزارش خبرگزاری رسا، حجت الاسلام مجید کیایی، رئیس اداره اوقاف و امور خیریه شمیرانات درخصوص مقدار کل مشارکت های مردمی در منطقه شمیرانات، اظهار کرد: مشارکت مردمی دارای ابعاد مختلفی است. در خصوص بعد خدمات درمانی باید گفت که در چندین امامزاده همانند امامزاده صال" واقع در منطقه تجریش، غرفه هایی در خصوص مشارکت مردمی بر پا شده، به خصوص مشارکت در ساخت بیمارستان مخصوص بیماران سرطانی نیز از استقبال خوبی برخوردار بود است.

 

رئیس اداره اوقاف و امور خیریه شمیرانات در ادامه بیان کرد: حتی افرادی جهت وقف طلا و جواهرات خود، به غرفه ها مراجعه کردند و پس اندازهای خود را با بیماران سرطانی، هرچند اندک، به اشتراک گذاشتند.

 

کیایی افزود: بنابراین با توجه به ظرفیت های موجود و اینکه مردم عزیز ایران همیشه در کار خیر پیش قدم هستند، با اطلاع رسانی از طریق رسانه های جمعی و یا نصب بنر در امامزاده ها، می توان افراد خیری را که تمایل به حضور در چنین برنامه هایی دارند، آگاه کرد؛ همچنین مشارکت های مردمی محدودیت سنی ندارد و دیده شده که حتی افرادی در سنین کم نیز وقف انجام داده‌اند.

 

رئیس اداره اوقاف و امور خیریه شمیرانات، در پاسخ به این سوال که وضعیت وقفیات درمانگاه امامزاده صالح به چه صورت است، گفت: این امامزاده یک دارالشفا بوده که از خدمات اولیه پزشکی عمومی نیز برخوردار است. در بعضی روزها متخصصان در حوزه های پزشکی در درمانگاه حضور دارند و آماده خدمت رسانی به مردم منطقه هستند. بنابراین درمانگاه از تسهیلات خوبی برخوردار بوده که مردم می‌توانند با هزینه‌ی کم از آن بهره مند شوند.

 

کیایی به وضعیت وقفیات در سال جاری اشاره و مطرح کرد: از ابتدای سال جاری افراد مختلفی در وقف‌ها شرکت داشتند که هم به صورت مشارکتی و هم به صورت فردی این وقف ها انجام شده است. اما به طور ویژه در" هفته وقف"، از آنجا که اطلاعات بیشتری از طریق رسانه‌ها در اختیار مردم قرار می‌گیرد، مردم نیز با آگاهی و تمایل بیشتری در این امر مشارکت می‌کنند. 

 

وی در خصوص تعداد درمانگاه وقفی در منطقه، بیان کرد: تعداد زیادی درمانگاه در منطقه وجود دارد، اما موضوعی که اداره کل اوقاف پیگیر آن بوده، تبدیل امامزاده ها به مراکز درمانی است. همانند امامزاده قاسم (گلاب دره) که مدتی پیگیر مجوز آن بودیم و اکنون موافقت احداث درمانگاه حاصل شده است و هم اکنون در پی ساخت و ساز و اقدامات مربوط به آن هستیم. رویکرد سازمان اوقاف به موضوع درمانگاه ها، نشان از نیاز جامعه به مراکز درمانی است. 

 

رئیس اداره اوقاف و امور خیریه شمیرانات در پایان به اهداف آینده درمانگاه اشاره و خاطرنشان کرد: از اهداف آینده، تهیه تجهیزات و امکانات مطابق با پیشرفت روز دنیا است؛ همچنین سعی بر این بوده که موقوفات خیرین، در مساجد نیز به کار گرفته شود، بنابراین دغدغه سازمان اوقاف ایجاد درمانگاه خیریه حتی در حد نیاز محله در این مساجد است.

 

 راه یافتن  600 نفر به مرحله استانی سی و هشتمین دوره مسابقات قرآن کریم اصفهان

حجت الاسلام حسن امیری، معاون فرهنگی و اجتماعی اداره کل اوقاف و امور خیریه استان اصفهان اظهار داشت: مرحله شهرستانی سی و هشتمین دوره از مسابقات قرآن کریم در مهر ماه سال جاری در 25 شهرستان استان اصفهان برگزار شد.

 

وی در ادامه تصریح کرد: در این دوره از مسابقات قرآن کریم 26 هزار و 258 نفر از خواهران و برادران با یکدیگر به رقابت پرداختند.

 

معاون فرهنگی و اجتماعی اداره کل اوقاف و امور خیریه استان اصفهان در ادامه افزود: این دوره از مسابقات ویژه بزرگسالان برگزار شد و متسابقین در رشته های قرائت قرآن کریم، ترتیل خوانی قرآن کریم، حفظ 5 جزء قرآن کریم، حفظ 10 جزء قرآن کریم، حفظ 15 جزء قرآن کریم، حفظ 20 جزء قرآن کریم، حفظ کل قرآن کریم، اذان و دعاخوانی با یکدیگر به رقابت پرداختند.

 

امیری در ادامه خاطر نشان کرد: در سال گذشته در این مسابقات 8 هزار نفر شرکت کردند و امسال با تلاش هایی که صورت گرفته شد در این زمینه رشد چشم گیری را داشتیم.

 

وی ادامه داد: مسابقات استانی سی و هشتمین دوره از مسابقات قرآن کریم امسال در جوار حرم امامزاده سید الکریم(ع) دولت آباد و به میزبانی دفتر نمایندگی اوقاف و امور خیریه شهرستان برخوار و همچنین با همکاری دانشگاه علوم قرآنی برخوار در روزهای 27، 28 و 29 آبان ماه برگزار می گردد.

 

معاون فرهنگی و اجتماعی اداره کل اوقاف و امور خیریه استان اصفهان در ادامه بیان کرد: افراد برگزیده و برتر استانی به مسابقات کشوری راه پیدا می کنند که در اردیبهشت ماه سال آینده در تهران برگزار می شود.

 

برگزاری سی امین جشنواره ملی قرآن و عترت دانشجویان با شرکت در قم

در این دوره از جشنواره که به میزبانی دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم برگزار خواهد شد .

 

براساس اعلام ستاد جشنواره، مسئولین کمیته های برگزاری نیز مشخص گردیدند که بر همین اساس حجت الاسلام دکتر علی قاسمی به عنوان مسئول کمیته علمی ، روح الله شفیعی مسئول کمیته اجرایی ، سید قوام قاسمیان به سمت دبیرخانه ، حجت الاسلام نقیب مسئول کمیته مدعوین ، علیرضا صالحی کارگروه حراست و نصرالله زندی به عنوان مسئول کمیته پشتیبانی منصوب شدند.

 

لازم به ذکر است، در سی امین دوره از جشنواه ملی قرآن و عترت دانشجویان کشور که 19 الی 21 آبان ماه در قم برگزار می گردد ، بیش از 1100 نفر شرکت کننده به تفکیک 120 نفر در بخش کتبی ، 285 نفر در بخش شفاهی ، 120 نفر در بخش پژوهشی ، 80 نفر در بخش فناوری ، 360 نفر در بخش هنری و 160 نفر در بخش ادبی در دو قسمت خواهران و برادران حضور خواهند یافت.

 

بخش شفاهی جشنواره شامل رشته های حفظ کل ، حفظ 20 جزء ، حفظ 10 جزء ، حفظ 5 جزء ، قرائت ترتیل ، قرائت تحقیق ، اذان و مداحی می باشد.

 

در بخش کتبی نیز دانشجویان در رشته های احکام ، آشنایی با سیره معصومین(ع) ، آشنایی با احادیث و ادعیه ، ترجمه و مفردات قرآنی ، آشنایی با مفاهیم قرآنی شرکت کرده اند.

 

بخش هنری شامل تذهیب ، طراحی پوستر ، پویا نمایی ، معرق و منبت ، فیلم کوتاه ، عکاسی ، نماهنگ ، نقاشی ، خوشنویسی و بخش ادبی نیز شامل نمایشنامه نویسی ، داستان نویسی ، فیلمنامه نویسی و شعر می باشد و رشته های مقاله نویسی ، تلخیص کتاب ، نقد و بررسی کتاب در بخش پژوهشی و همچنین رشته های تولید نرم افزار و وبلاگ نویسی در قسمت فناوری می باشند.

 

اهدای بیش از 8 میلیارد ریال نذور به زینبیه اعظم زنجان

احدیان، مدیر اجرایی زینبیه اعظم زنجان اظهار کرد امسال نیز مطابق سنوات گذشته مراسم عزاداری یازدهم محرم در زنجان با حضور 950 نفر خادم افتخاری برگزار شد که در قالب اکیپ‌هایی نسبت به هدایت دسته، انتظامات، صوت، نذورات و ... اقدام کردند.

 

وی با اشاره به اینکه بیش از 400 نفر نیز به صورت غیرمستقیم در این دسته عزاداری فعالیت کردند، افزود: امسال 95 اکیپ به صورت ثابت و سیار نذورات را جمع‌آوری کردند که از این تعداد، 25 اکیپ به صورت ثابت، 70 اکیپ به صورت سیار و چهار اکیپ سیار نسبت به جمع‌آوری نذورات خانم‌ها اقدام کردند.

 

مدیر اجرایی زینبیه اعظم زنجان با بیان اینکه امکان پرداخت نذورات به زینبیه اعظم زنجان به صورت تلفنی نیز فراهم شده است، تصریح کرد: هر شخص با شماره‌گیری #10*7*733* و # 710 *733*می‌تواند نذورات خود را به زینبیه اعظم زنجان اهدا کند.

 

احدیان خاطرنشان کرد: شماره حساب 0201226846003 نزد بانک ملی به شناسه 574536 نیز برای واریز نذورات نقدی مردم اختصاص یافته است.

 

وی ادامه داد: طی یکسال گذشته 8 میلیارد و 440 میلیون ریال نذورات نقدی در قالب واریز به حساب، واریز اینترنتی، نذورات تلفنی و ... به حساب زینبیه اعظم زنجان واریز شده است.

 

مدیر اجرایی زینبیه اعظم زنجان با بیان اینکه طی یکسال گذشته 2 هزار و 73 رأس احشام در قالب پول ذبح قربانی، گوسفند زنده و گوسفند قربانی به زینبیه اعظم زنجان اهدا شده است، اضافه کرد: از این تعداد، 14 رأس گاو، پنج قطعه خروس و بقیه نیز گوسفند بوده است.

 

احدیان با اشاره به اهدای طلاجات به این مسجد تصریح کرد: طی یکسال گذشته 716 گرم طلا به زینبیه اعظم زنجان اهدا شده است.

 

مراسم عزاداری یازدهم محرم هر سال با شکوه خاصی از مقابل زینبیه اعظم زنجان تا امامزاده سید ابراهیم (ع) با حضور مردم ولایت‌مدار استان زنجان برگزار می‌شود./1325/ت303/س

 

منبع: روابط عمومی سازمان اوقاف و امور خیریه

ارسال نظرات