۱۱ آبان ۱۳۹۴ - ۱۱:۳۴
کد خبر: ۲۹۹۳۱۴
مدیر کل آمار و اطلاعات جمعیتی و مهاجرت کشور:

توصیه‌های دینی می‌تواند در کاهش تهدیدهای احتمالی جمعیت تأثیرگذار باشد

خبرگزاری رسا ـ مدیر کل آمار و اطلاعات جمعیتی و مهاجرت کشور گفت: توصیه های دینی می‌تواند تهدیدهای احتمالی جمعیتی را کم کند و راهگشای خوبی در این زمینه باشد.
دکتر محزوني

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، دکتر علی اکبر محزونی، مدیر کل آمار و اطلاعات جمعیتی و مهاجرت کشور، در سلسله نشست های مشاوره دینی حوزه علمیه خراسان در شامگاه پنجمین روز هفدهمین نمایشگاه کتاب مشهد، به بررسی مباحث جمعیتی کشور با موضوع ایران اسلامی جوان بمان پرداخت و گفت: با توصیه ها و راهگشای دینی می توان فرصت های موجود و تهدید های احتمالی را کم کرد.

 

محزونی به شناخت مسائل جمعیتی موجود و عوامل و تبعات ناشی از آن پرداخت و ابراز کرد: مسائل جمعیتی، عوامل و تبعات ناشی از تحولات موجود در تعداد و ساختار جمعیت و نهاد خانواده است.

 

وی براساس بررسی‌های داخلی و برآوردهای سازمان ملل، آینده جمعیت ایران را براساس سه سناریو پیش‌بینی کرد و خاطرنشان کرد: کاهش و حفظ و افزایش سطح باروری در سال 1430 سه سناریوی محتمل بر جمعیت ایران است.

 

مدیر کل آمار و اطلاعات جمعیتی و مهاجرت کشور، گفت: 33.3 درصد از خانوارها بر اساس تعداد جمعیت ایران، بدون فرزند و تک فرزند هستند که این امار نشان دهنده اینست که به نوعی خودکنترلی و کم باروری در جامعه بوجود آمده است.

 

وی، سن ازدواج، سن فرزندآوری، سطح تحصیلات، توسعه اقتصادی و اجتماعی، مدرنیزاسیون و شهرنشینی، سیاست های جمعیتی ملی، سیاست های جمعیتی بین المللی، را از عوامل تاثیر گذار بر کاهش باروری برشمرد.

 

محزونی به کاهش و نرخ منفی جمعیت ایران اشاره کرد و گفت: نرخ باروری و متوسط فرزند در هر خانواده وقتی کمتر از 2 باشد بعد از چند نسل، قطعا به کاهش نرخ جمعیت خواهیم رسید.

 

وی افزایش فردگرایی، استقلال فردی، کمرنگ شدن نقش دین(سکولاریسم) را از مهم ترین عوامل تاثیر گذار بر جمعیت دانست و افزود: سیاست های کشوری نیز در این واقعه نقش بسزایی دارند.

 

وی در ادامه تشریح کرد: با تأکید سیاست های حکومتی بر کم‌باروری و کاهش فرزندآوری و استمرار بر شعار فرزند کمتر زندگی بهتر، روند رو به رشد جمعیت ایران رو به منفی می‌گراید.

 

محزونی در ادامه به بررسی تعداد و ساختار جمعیت، ولادت، ازدواج و طلاق در وضعیت کنونی تحولات جمعیتی اشاره و بیان کرد: جایگاه ایران از لحاظ جمعیت هجدهم در جهان، دهم در آسیا و سوم در منطقه بعد از پاکستان و مصر و با اندکی اختلاف قبل از ترکیه است.

 

مدیر کل آمار و اطلاعات جمعیتی و مهاجرت کشور با بیان اینکه سهم جمعیت جوان در معرض اشتغال، ازدواج و متقاضی مسکن(سنین 20 تا 34 سالگی)، حدود 32 در صد از جمعیت ایران است، افزود: طبق سرشماری سال 90 سهم کودک و نوجوان(زیر 15 سال) 23.4 درصد معادل 17.5 میلیون نفر، جوان(15 تا 29 سال) 31.5 درصد معادل 23.7 میلیون نفر، میانسال(30 تا 64 سال) 39.3 درصد معادل 29.5 میلیون نفر، و سالمندان(65 سال و بیشتر) 5.7 درصد معادل 4.2 میلیون نفر، است.

 

وی سهم جمعیت مولد و بالقوه فعال از نظر اقتصادی را سنین 15 تا 64 سال معرفی و بیان کرد: بیش از دو سوم جمعیت ایران و بالاترین سهم در گذار جمعیتی کشور را این گروه تشکیل می دهند.

 

وی اضافه کرد: این گروه جمعیتی با 71 درصد از سهم کل کشور، یک فرصت طلایی و پنجره جمعیتی برای کشور محسوب می شوند.

 

محزونی در ادامه بیشترین نرخ ثبت ولادت را استان های سیستان بلوچستان، خراسان جنوبی و هرمزگان و کمترین میزان ثبت ولادت را استان‌های گیلان، مازندران، مرکزی و تهران معرفی کرد.

 

وی به رشد منفی 6.5 درصدی ازدواج و سیر صعودی 5.3 درصدی افزایش طلاق در کشور اشاره و اظهار کرد: به طور متوسط به ازای هر دو خانوار، یک جوان ازدواج نکرده و در سن ازدواج در کشور داریم.

 

محزونی در ادامه با بیان اینکه(ایران اگر دویست میلیون جمعیت داشته باشد در رفاه زندگی می کند) از فرمایشات امام (ره)، به نگرانی رهبری درباره موضوع جمعیتی در دیدار اعضای دست‌اندرکار برگزاری همایش ملی تغییرت جمعیتی و نقش آن در تحولات مختلف جامعه، پرداخت.

 

وی با اشاره به رشد جمعیت به نحو معتدل و معقول از بیان رهبری، در ادامه تشریح کرد: بلاشک از نظر سیاست کلی کشور، کشور باید به سمت افزایش جمعیت برود، البته به نحو معقول و معتدل.

 

محزونی با اشاره به فرمایش پیامبر(ص)  که فرمود «تناکحوا و تناسلوا تکثروا إنّی اُباهی بکم الامم یوم القیامة حتّی بالسقط»، نگاه اسلام به جمعیت را بررسی و بیان کرد: در اسلام نیز به مسأله جمعیت مسلمان تأکید بسیار شده است.

 

با توصیه ها و راهگشای دینی می توان فرصت های موجود و تهدید های احتمالی را کم کرد

مدیر کل آمار و اطلاعات جمعیتی و مهاجرت کشور، رفع موانع اقتصادی، اجتماعی و بیولوژیکی را در راهبرد افزایش نرخ باروری مؤثر شمرد و اضافه کرد: با توصیه ها و راهگشای دینی می توان فرصت های موجود و تهدید های احتمالی را کم کرد.

 

وی در پایان خاطرنشان کرد: الگوهای اسلامی ایرانی در سبک زندگی از چنان غنایی برخوردارند که برای تمامی پدیده‌های فوق راهکار علمی ارائه داده‌اند و توجه به آن‌ها در سیاست گذاری‌ها و برنامه ریزی‌های جمعیتی بسیار اهمیت دارد.

 

گفتنی است، سلسله نشست‌های مشاوره دینی حوزه علمیه خراسان به بررسی مباحث جمعیتی کشور با موضوع ایران اسلامی جوان بمان، در هفدهمین نمایشگاه کتاب مشهد، با حضور جمعی از طلاب و علاقه‌مندان به مبحث جمعیتی، برگزار شد و در این مراسم دکتر علی اکبر محزونی، مدیر کل آمار و اطلاعات جمعیتی و مهاجرت کشور نیز  سایت فرزند بیشتر را معرفی کرد./865/202/ب2

ارسال نظرات