۱۰ آبان ۱۳۹۴ - ۱۹:۴۷
کد خبر: ۲۹۹۲۲۰
امام جمعه بجنورد با تأکید بر مشارکتی بودن فرهنگ:

فعالیت جزیره ای در بخش فرهنگ نتیجه بخش نیست

خبرگزاری رسا ـ حجت الاسلام والمسلمین یعقوبی گفت: فعالیت جزیره ای دستگاه ها و نهادهای مختلف در بخش فرهنگ جواب نمی دهد چرا که فرهنگ مقوله ای مشارکتی است.
حجت الاسلام يعقوبي امام جمعه بجنورد

حجت الاسلام والمسلمین ابوالقاسم یعقوبی، نماینده ولی فقیه در استان خراسان شمالی و امام جمعه بجنورد، در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در بجنورد، با اشاره به فرا رسیدن چهاردهم آبان، روز فرهنگ عمومی، به فعالیت های شورای فرهنگ عمومی در استان پرداخت و افزود: این شورا چشم بیدار جامعه و مسائل فرهنگی آن است.

 

وی که رییس شورای فرهنگ عمومی خراسان شمالی نیز هست، اضافه کرد: شورای فرهنگ عمومی مسائل مثبت و منفی فرهنگ استان را رصد و اولویت بندی کرده و راهکارهایی را برای آسیب زدایی و رفع مشکلات فرهنگی به مسؤولان و دستگاه های متولی ارائه می دهد.

 

حجت الاسلام والمسلمین یعقوبی با بیان اینکه فعالیت های شورای فرهنگ عمومی باید در فرهنگ استان مؤثر باشد، خاطرنشان کرد: البته برای نتیجه گیری در بخش فرهنگ می بایست فعالیت ها و برنامه ها به صورت مشارکتی و هماهنگ اجرا شوند چرا که فرهنگ مقوله ای مشارکتی بوده و فعالیت جزیره ای در این زمینه جواب نمی دهد.

 

وی تصریح کرد: در این راستا می بایست نهادهای مختلف فرهنگی از جمله تبلیغات اسلامی، فرهنگ و ارشاد اسلامی، حوزه های علمیه، دانشگاه ها، پایگاه های بسیج، مراکز فرهنگی، مساجد و غیره دست به دست هم داده و با تشکیل زنجیره واحد با مدیریت واحد، در زمینه مسائل فرهنگی فعالیت کنند تا تلاش های آنها نتیجه مناسب در پی داشته باشد.

 

رییس شورای استانی حوزه های علمیه خراسان شمالی افزود: البته در استان خراسان شمالی مؤفق شده ایم تا حدی ارتباط بین دستگاه های فرهنگی مزبور را برقرار کرده و گام های مناسبی نیز در این راستا برداشته شده اما همچنان با نقطه ایده آل فاصله داریم.

 

حجت الاسلام والمسلمین یعقوبی گفت: لازم است در فرآیند فرهنگ عمومی تحول اساسی ایجاد شود چرا که فرهنگ همانند هوا بوده و اگر فضای جامعه گناه آلود و غیرفرهنگی باشد بر افکار و اندیشه همه تأثیر می گذارد به همین دلیل می بایست دغدغه مسؤولان در این زمینه افزایش یابد.

 

وی با اشاره به موضوعات مورد بحث در شورای فرهنگ عمومی استان، اضافه کرد: شورای فرهنگ عمومی با دریافت آمارها و خروجی هایی از دادگستری، خلأهای فرهنگی موجود در استان را شناسایی کرده و در راستای رفع آنها اقدام می کند.

 

رییس شورای فرهنگ عمومی استان ادامه داد: بالا بودن آمار خشونت در استان، سرقت و مواد مخدر و اعتیاد از مسائل مبتلابه خراسان شمالی به شمار می روند که در رده های نخست معضلات فرهنگی این استان قرار دارند.

 

حجت الاسلام والمسلمین یعقوبی با بیان اینکه برای رفع این معضلات سعی شده از ظرفیت روحانیان استفاده شود، خاطرنشان کرد: در یک سال گذشته از ظرفیت نهاد روحانیت در راستای پیشگری از جرائم اجتماعی در استان استفاده بیشتری شده که نتایج خوبی داشته و آمارهای دادگستری نیز نشان می دهد فعالیت روحانیان در این راستا مؤثر بوده است./9314/202/ب1

ارسال نظرات