۰۹ آبان ۱۳۹۴ - ۱۵:۴۸
کد خبر: ۲۹۸۹۰۷
با حضور گروه های برتر تعزیه؛

سومین سوگواره تعزیه در خراسان شمالی برپا می شود

خبرگزاری رساـ مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان شمالی گفت: شامگاه یکشنبه( فردا)، سومین سوگواره تغزیه خراسان شمالی با اجرای گروه های برتر تعزیه استان به میزبانی بجنورد برگزار می شود.
سومين سوگواره تعزيه در خراسان شمالي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در بجنورد، حسین ثابت قدم وحید، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان خراسان شمالی، امروز در نشست هماهنگی برپایی سوگواره تعزیه استان، اظهار کرد: سومین سوگواره تعزیه خراسان شمالی از عصر فردا، یکشنبه، دهم آبان ماه به میزبانی بجنورد و در محل تماشاخانه شمس آغاز شده و به مدت پنج شب ادامه دارد.

 

وی با بیان اینکه در این سوگواره پنج گروه برتر تعزیه از شهرستان های مختلف خراسان شمالی به اجرای برنامه می‌پردازند، افزود: در سومین سوگواره تعزیه استان گروه‌های برتر تعزیه از شهرستان های اسفراین، فاروج، گرمه، بجنورد و شیروان اجرای برنامه خواهند داشت.

 

ثابت قدم وحید خاطرنشان کرد: در نخستین روز برگزاری این سوگواره و از ساعت 18 روز یکشنبه، دهم آبان ماه تعزیه حضرت ابوالفضل العباس(ع) از شهرستان اسفراین اجرا شده و در دومین روز آن نیز تعزیه حضرت علی اکبر(ع) از شهرستان فاروج برگزار می‌شود.

 

وی ادامه داد: تعزیه حضرت عباس(ع) از شهرستان گرمه در روز سه شنبه، دوازدهم آبان ماه و مجلس تعزیه عبدالله بن عفیف از شهرستان بجنورد نیز روز چهارشنبه، سیزدهم آبانماه از ساعت 18 و در محل تماشاخانه شمس بجنورد به روی صحنه می رود.

 

دبیر شورای فرهنگ عمومی استان خراسان شمالی اضافه کرد: همچنین تعزیه مالک اشتر از شهرستان شیروان هم پنج شنبه، چهاردهم آبان از ساعت 18 در محل تماشاخانه شمس بجنورد اجرا می شود.

 

ثابت قدم وحید با اشاره به اینکه در حاشیه این سوگواره کارگاه های آموزشی با حضور رییس انجمن تعزیه کشور برگزار خواهد شد، افزود: کارگاه آموزشی استاد فتحعلی بیگی، رییس انجمن تعزیه کشور، چهارشنبه، سیزدهم آبان ماه سال جاری ساعت 9 صبح و عصر همان روز ساعت 15 تا 17 و پنجشنبه چهاردهم آبان ماه امسال ساعت 9 صبح در محل تماشاخانه شمس برگزار می شود.

 

به گفته دبیر شورای هماهنگی و توسعه فعالیت های قرآنی استان خراسان شمالی در دوره های آموزشی مزبور شیوه درست ارائه اشعار و اصطلاحات مناسب مد نظر اساتید در تعزیه به اعضای گروه های تعزیه فعال در خراسان شمالی ارائه خواهد شد.

 

ثابت قدم وحید با بیان اینکه در کارگاه آموزشی دو روزه تعزیه خراسان شمالی، فیلم تعزیه های برتر کشور برای شرکت کنندگان پخش شده و همچنین در خصوص موسیقی تعزیه نیز به صورت ویژه بحث و تبادل نظر خواهد شد، گفت: در پایان این دوره به شرکت کنندگان گواهینامه آموزشی اعطا می شود.

 

وی با اشاره به اینکه برگزاری کارگاه های آموزشی با حضور رییس انجمن تعزیه کشور، نشست با محوریت درس های عاشورایی، برنامه هنری عاشورایی در طول برپایی سومین سوگواره و نمایشگاه عکس با موضوع محرم در محل تماشاخانه شمس از جمله برنامه های جنبی سومین سوگواره تعزیه خراسان شمالی است، خاطرنشان کرد: همچنین در مراسم اختتامیه سومین سوگواره تعزیه استان نیز از تعزیه خوانان برتر تقدیر خواهد شد.

 

ثابت قدم وحید با اشاره به اینکه در حال حاضر 56 گروه تعزیه در استان فعال است که از این تعداد 39 گروه دارای کارت و عضو انجمن تعزیه خراسان شمالی هستند، افزود: این گروه های تعزیه در شهرستان های شیروان، بجنورد، اسفراین، مانه و سملقان، جاجرم و گرمه در حال فعالیت هستند.

 

گفتنی است، تعزیه خوانی مجموعه نمایش های آیینی مذهبی برگرفته از رویدادهای تاریخی و حماسی واقعه جانسوز کربلا و شهادت امام حسین(ع) و یارانش است که از سوی هنرمندان تعزیه خوان به نمایش درمی آید.

 

در چند سال اخیر تعزیه ترک های شمال خراسان شمالی، تعزیه کردهای خراسان شمالی، تعزیه بنی اسد (بیل گردانی) و هنر تعزیه خوانی در بجنورد در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است./9314/303/ب2

ارسال نظرات