۰۵ آبان ۱۳۹۴ - ۱۴:۵۸
کد خبر: ۲۹۸۰۵۷

تکفیری‌ها نسخه امروزی بنی‌امیه هستند

خبرگزاری رسا ـ تکفیر همان بنی امیه آپدیت شده است که در قالب دیگری بروز یافته و تفاوت ماهوی چندانی با یکدیگر ندارند؛ حرکت داعش در عصر امروز موجب می‌شود ما به عمق فجایعی که بر اهل بیت (ع) و یاران امام حسین (ع) وارد شد، پی ببریم.
آمريکا و داعش

به گزارش سرویس پیشخوان خبرگزاری رسا، حجت الاسلام والمسلمین علیرضا قائمی نیا، عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی در پاسخ به این سوال که اسلام چگونه با شهادت امام حسین (ع) زنده و پابرجا ماند در حالی که به ظاهر ایشان شکست خورده بودند، گفت: گرچه به ظاهر اباعبدالله الحسین (ع) و یاران آن حضرت (ع) شکست خوردند و به شهادت رسیدند، اما این واقعه به تدریج موجب بیداری بسیاری از افراد شد و زمانی که آن را واکاوی و تحلیل می کردند، نکات فراوانی بر آنها روشن و آشکار شد.

 

وی ادامه داد: در حقیقت ماجرای قیام کربلا و عاشورا، به مرور در جامعه جای خود را باز کرد و آگاهی اسلامی را به دنبال داشت و در این راستا مشاهده می کنیم، قیام های متعددی پس از قیام کربلا به وقوع می پیوندد و رفته رفته مسلمانان احساس کردند باید ماجرای کربلا را بازخوانی کنند.

 

حجت الاسلام قائمی نیا تصریح کرد: علاوه بر این، ماجرای کربلا و قیام خونین امام حسین (ع) یک آگاهی تاریخی و مدل و الگو و سمبلی به مسلمانان ارائه شد تا با شجاعت، در مقابل ظلم ایستاده کوتاه نیایند.

 

این پژوهشگر تاکید کرد: به طور مثال نمونه این مدل و الگو را می توان در خصوص مساله انقلاب اسلامی در تقابل میان مردم و رژیم سابق مشاهده کرد که قضیه عاشورا و کربلا و شهادت امام حسین (ع) مدلی به مردم داد تا همیشه با رجوع به آن، نهضت مقاومت و ظلم ستیزی را ادامه دهند؛ هر چند این مدل و الگو اختصاص به انقلاب اسلامی ندارد و در طول تاریخ حرکت هایی شبیه به آن را شاهد بوده ایم که واقعه عاشورا محرک این جریان ها بوده و به آن انرژی داده است.

 

حجت الاسلام قائمی نیا همچنین در پاسخ به این سوال که چگونه از مدل و الگوی واقعه کربلا و قیام امام حسین (ع) می توان در بهبود سبک زندگی امروز مدد جست و آن را در زندگی پیاده کرد، گفت: اباعبدالله (ع) به دنبال تحقق کلمه الهی روی زمین بودkn و از هیچ خطری نهراسیدند وقتی به این ماجرا نگاه می کنیم ناچیز بودن مرگ و هر نوع شکنجه ای در برابر عظمت حسین (ع) و یارانشان احساس می شود.

 

وی با بیان اینکه این ماجرا تقابل میان دنیا و آخرت را نشان می دهد، اضافه کرد: مومن در برابر لذت های دنیا هیچ گاه تسلیم نشده و امام حسین (ع) با این حرکت خود نشان داد دنیا با همه مظاهرش در برابر خواست الهی و هدف انسان ناچیز است و این که به راحتی از دنیا گذشتن حتی با شهادت خانواده و تسلیم نشدن، نکته و درس بزرگی است.

 

عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی بیان کرد: واقعه عاشورا ابعاد گسترده ای دارد اگر چه به نظر برسد در یک برهه کوتاهی، اتفاقاتی رخ داد و تمام شد، اما در حقیقت این گونه نیست و ماجراهای روز عاشورا آکنده از معنا و نشانه های فراوانی است که بازخوانی آن، معانی حقیقی بروز و ظهور می دهد و مومنان را به آنچه نزد خداست مشتاق تر می کند.

 

وی در ادامه ضمن مقایسه حرکت بنی امیه با فعالیت های امروز داعش اظهار کرد: داعش همان بنی امیه آپدیت (به روز) شده است که در قالب دیگری بروز یافته و تفاوت ماهوی چندانی با یکدیگر ندارند؛ حرکت داعش در عصر امروز موجب می شود ما به عمق فجایعی که بر اهل بیت (ع) و یاران امام حسین (ع) وارد شد، عمیق تر پی ببریم چرا که در حقیقت طرز فکر و رفتار بنی امیه و نوع مواجهه آنها با مسلمانان به همین صورتی که امروز داعش در پیش گرفته است بود.

 

این استاد فلسفه عنوان کرد: امام حسین (ع) دو اقدام مهم در برابر جریان بنی امیه انجام دادند که ما نیز امروز باید در مقابل جریان باطل آن دو کار را در پیش گیریم؛ نخست تاکید بر مفاهیم اصیل اسلام و فرهنگ آن و دوم نوع مواجهه ای که امام (ع) با بنی امیه داشتند، آنها را رسوا کرد هر چند به فجیع ترین شکل ممکن به شهادت رسیدند.

 

وی با بیان اینکه امام حسین (ع) تمام ابعاد شخصیتی و وجودی بنی امیه و یزید را بر مردم روشن کرد، ابراز کرد: بنابراین، ضمن مواجهه نظامی که باید با جریان های تکفیری و منحرفی همچون داعش داشت، بر سنت پیامبر (ص) و حضرت علی (ع) و امام حسین (ع) نیز باید تاکید کرد.

 

حجت الاسلام قائمی نیا یادآور شد: همان طور که در تاریخ مشاهده می کنیم، با مفتضح کردن بنی امیه توسط امام حسین (ع)، آن حضرت (ع) به ریشه های اولیه سنت پیامبر (ص) در رفتاری که با مخالفان و منافقان داشتند، بازگشتند و می توان امروز با این سنت با داعش رفتار کرد و عملکرد این گروه منحرفی را با آیات قرآن – که با آن در تضاد است – مقایسه کرد./1325/د102/س

 

منبع: شبستان

ارسال نظرات