۰۵ آبان ۱۳۹۴ - ۰۹:۰۱
کد خبر: ۲۹۷۹۹۸
مدیر مدرسه علمیه خاتم الانبیا:

پیام عاشورا دارای ظرفیت به روزرسانی برای جامعه امروز است

خبرگزاری رسا ـ مدیر مدرسه علمیه خاتم الانبیاء(ص) بابل با بیان این مطلب که گفتمان نهضت حسینی نیاز به موشکلافی با نگاه به حل مشکلات امروز جامعه دارد، گفت: پیام عاشورا با داشتن ظرفیت به روز رسانی می‌تواند راه حل مناسبی را برای بسیاری از مشکلات و معضلات جامعه ارائه دهد.
قيام حسيني

حجت الاسلام مهدی جبرئیلی مدیر مدرسه علمیه خاتم الانبیاء در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا در بابل، راز ماندگاری قیام عاشورا را نگاه بلند امام حسین(ع) برای اصلاح جامعه و فراگیر بودن آن در سطح جهانی دانست و گفت: امام حسین(ع) قیام برای مبارزه با ظلم و استبداد در حالی انجام داد که تمام هستی را برای اصلاح جامعه در طبق اخلاص الهی نهاد.

 

وی افزود: امر به معروف و نهی از منکر برای اصلاح جامعه در هر زمان و در هر جامعه ای نیاز است تا سلامت یک امت حفظ شود.

 

استاد حوزه علمیه بابل با اشاره به نامگذاری کلام اهل بیت(ع) به عنوان حدیث، خاطرنشان کرد: تازگی و نو بودن کلام امامان معصوم(ع) موجب نو اندیشی و تحول در جامعه می شود و متولیان امور مذهبی و دینی با نو اندیشی، پویایی فقه شیعی را در جامعه تبلور سازند.

 

وی ادامه داد: معرفت و شناخت حقیقی عالم برای اصلاح جامعه از طریق سیره ائمه طاهرین از جمله سید الشهداء(ع) میسر است زیرا در طول 1400 سال پس از قیام عاشورا اثرات این قیام را حتی در جوامع غیر مسلمان نیز شاهد هستیم.

 

حجت الاسلام جبرئیلی با بیان اینکه درس مهم قیام عاشورا پیروزی خون بر شمشیر است، ابراز کرد: انسان مسلمان باید به موضوعات نگاه تکلیف گرا داشته باشد حتی اگر به کشته شدن او بیانجامد و قیام امام حسین(ع) نیز در راستای نگاه تکلیف گرایی ایشان به حوادث اطراف خود بود.

 

وی افزود: وظیفه مهم روحانیت در برابر قیام حسینی آشکارا کردن و تبیین پیام حسینی در ابعاد مختلف سیاسی، اجتماعی و فرهنگی است و این در واقع امتداد رسالت حضرت زینب(س) و امام سجاد(ع) محسوب می شود.

 

مدیر مدرسه علمیه خاتم الانبیاء(ص) ضمن اشاره به اینکه گفتمان نهضت حسینی نیاز به بازشناسی برای جامعه دارد، تصریح کرد: پیام عاشورا ظرفیت به روزرسانی دارد و می تواند راه حل مناسبی را برای بسیاری از مشکلات و معضلات جامعه ما ارائه دهد.


وی بزرگترین انگیزه امام حسین(ع) از قیام عاشورا را احیای مسأله امر به معرف و نهی از منکر دانست و گفت : قیام امام حسین در شرایطی صورت گرفت که معروفات جای خود را با منکرات عوض کرده بودند و امروز نیز شاهد برداشت های نادرست و تحریفات از قیام حسینی هستیم.

 

حجت الاسلام جبرئیلی ضمن بیان اینکه یکی از مصائب بزرگ اهل بیت(ع) و کاروان اسرا بعد از روز عاشورا، نمایان شدن نوامیس پیامبر(ص) در انظار عمومی بود، تاکید کرد: کاروان اسرا در کنار مصائب ناشی از کشته شدن سیدالشهدا(ع) و اصحاب ایشان، همواره متاثر از نداشتن حجاب مناسب در طول اسارت بودند و این مسأله امروز برای زنان جامعه اسلامی باید درس باشد.

 

وی با بیان ابعاد مختلف قیام عاشورا و گسترده اثرات آن گفت: یکی از تکالیفی که روحانیت باید در انجام آن اهتمام ویژه ای بورزد، پیام رسانی نهضت حسینی در ادامه رسالت زینبی در جامعه است که این مسأله موجب زنده بودن قیام حسینی بعد از 1400 سال شده است.

 

وی خاطرنشان کرد: باید از عاشورا و قیام امام حسین معرفت فرا گرفت و این معرفت غنی اهل بیت را برای اصلاح خود و جامعه مورد استفاده قرار بدهیم./1313/302/ب3

ارسال نظرات