۳۰ مهر ۱۳۹۴ - ۲۰:۳۵
کد خبر: ۲۹۷۲۶۴

اخبار کوتاه خراسان شمالی

خبرگزاری رسا ـ اجتماع بزرگ عاشوراییان در شیروان، تشریح برنامه های تاسوعا و عاشورا، اجرای طرح احسان حسینی و کمک 150 میلیارد ریالی مردم خراسان شمالی به نیازمندان عناوین برخی از اخبار فرهنگی این استان هستند.
اخبار كوتاه خراسان شمالي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در بجنورد، امروز همزمان با روز هشتم محرم، اجتماع بزرگ عاشوراییان با حضور مردم عزادار حسینی در شهرستان شیروان برگزار شد.

 

در این مراسم که از حسینیه اعظم شیروان برگزار شد عزاداران، هیأت های مذهبی از شهر و روستا، دانش آموزان، مسوولان و اقشار مختلف مردم که بسیاری از آنان کودکانی بر دست گرفته تجمع کردند و به همراه سایرین به عزداداری سیدالشهدا(ع) و در این سوگ این واقعه بزرگ به عزادارای و سینه زنی پرداختند.

 

زنجیرزنی و سینه زنی و حرکات دسته جات عزاداری به همراه مداحی و مرثیه خوانی مداحان اهل بیت(ع) و اجرای تعزیه از بخش های مختلف این گردهمایی عاشورایی بود و همچنین جوانان و نوجوانانی که در سوگ این ماتم بزرگ لباس مشکی برتن کرده پرچم هایی با مضامین یا حسین(ع)، یا ابوالفضل عباس و یا زهرا(س) در دست داشتند و در قالب دسته جات به سینه زنی و عزاداری پرداختند.

 

اجتماع بزرگ عاشوراییان شیروان همه ساله از محل حسینیه اعظم تا مسجد جامع این شهر برگزار می شود.

 

تشریح برنامه های تاسوعا و عاشورا در خراسان شمالی

حجت الاسلام بابامحمد ایزانلو، معاون فرهنگی تبلیغات اسلامی خراسان شمالی برنامه های تاسوعا و عاشورای حسینی در این استان را تشریح کرد.

 

وی اظهار کرد: همزمان با شب تاسوعا، تمامی هیأت های مذهبی دسته روی دارند و به عزاداری و سینه زنی می پردازند و همچنین از محل حسینه های خود حرکت کرده و در سطح شهر تجمع خواهند کرد و به عزاداری می پردازند.

 

حجت الاسلام ایزانلو افزود: همچنین در روز تاسوعای حسینی نیزدر مصلی بجنورد برنامه محوری وجود دارد که مردم عزادار این شهرستان از ساعت 9 تا 11 صبح به سینه زنی و نوحه سرایی می پردازند.

 

وی گفت: در تمامی مصلی ها و امام زاده های محوری در سایر شهرستان های این استان نیز فردا صبح برنامه عزاداری وجود دارد.

 

حجت الاسلام ایزانلو در خصوص برنامه های محوری عاشورای حسینی نیز گفت: تمامی هیات های مذهبی در بجنورد مرکز استان در امام زاده سید عباس تجمع خواهند کرد و در این مکان به عزاداری می پردازند و همچنین نماز ظهر عاشورا نیز در فضای خالی کنار این امام زاده برگزار خواهد شد.

 

وی افزود: در تمامی شهرستان های این استان نیز در امام زاده ها برنامه عزاداری عاشورای حسینی برگزار می شود.

 

طرح احسان حسینی توسط کمیته امداد شیروان آغاز شد

رییس کمیته امداد امام خمینی(ره) شیروان گفت: به مناسبت ایام محرم و صفر طرح احسان حسینی توسط این نهاد آغاز شده تا کمک های مردم در اختیار نیازمندان واقعی قرار گیرد.

 

قربان احمدی فر اظهار کرد: مردم نیکوکار و عزاداران حسینی می توانند نذورات خود شامل غذای گرم، خشک و گوشت های قربانی یا نذورات نقدی را به کمیته امداد تحویل دهند تا این نهاد نذورات اهدایی را بین محرومان و مستمندان جامعه توزیع کند.

 

وی با بیان اینکه این طرح از اول ماه محرم آغاز شده است گفت: این طرح همه ساله به مدت دو ماه با هدف سوق دادن نذورات و کمک های خیرین و هیئت های مذهبی در راستای دستگیری از نیازمندان اجرا می شود.

 

مردم خراسان شمالی 150 میلیارد ریال به نیازمندان کمک کردند

معاون توسعه مشارکت های مردم کمیته امداد امام خمینی(ره) خراسان شمالی گفت: مردم خیر استان در شش ماه نخست امسال 150 میلیارد ریال در قالب طرح های مختلف به نیازمندان و مددجویان این نهاد کمک کردند.

 

برات سلیمی اظهار کرد: مردم نوعدوست و نیکوکار این استان سه سال متوالی در مشارکت های مردمی در سطح کشور رتبه اول را کسب کرده اند.

 

وی افزود: از مجموع این میزان 16 میلیارد ریال مربوط به صدقات بوده که در این زمینه 23 درصد نسبت به مدت مشابه پارسال رشد داشته ایم.

 

سلیمی گفت: در زمینه جمع آوری زکات نیز امسال 44 میلیارد ریال جمع آوری شده است که پیش بینی می شود تا 90 میلیارد ریال کمک شود.

 

وی افزود: مردم نیکوکار این استان در حوزه یتیمان نیز 30 میلیارد ریال کمک کرده اند و مابقی نیز در سایر سرفصل ها جمع آوری شده است.

 

سلیمی اظهار کرد: مشارکت های مردم در سال جاری نسبت به مدت مشابه پارسال 23 درصد کاهش داشته است.

 

وی افزود: این امر تنها به علت جمع آوری زکات و چند سرفصل دیگر که به شش ماهه دوم سال افتاده رخ داده است./9314/203/ب1

ارسال نظرات