۳۰ مهر ۱۳۹۴ - ۱۱:۵۰
کد خبر: ۲۹۷۱۴۳
استاد حوزه علمیه:

ولایت مداری بزرگ ترین معروف ماه محرم است

خبرگزاری رسا ـ استاد حوزه علمیه خراسان شمالی گفت: ولایت مداری مهم ترین معروفی است که می بایست در ماه محرم از سوی روحانیان مبلغ و جامعه مداحان برای مردم تبیین شود.
حجت الاسلام اسماعيلي - مدير حوزه علميه تخصصي امام خامنه اي بجنورد

حجت الاسلام علی اسماعیلی، استاد حوزه علمیه استان خراسان شمالی، در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در بجنورد،  اظهار کرد: باید روحانیان مبلغ، جامعه مداحان و متولیان فرهنگی و مذهبی جامعه اسلامی از فرصت ویژه ماه محرم برای گسترش معروفات در جامعه استفاده بیشتری داشته باشند.

 

وی با اشاره به اینکه در این زمینه ولایت مداری و ولایت پذیری مهم ترین معروفی است که باید برای مردم تبیین و تشریح شود، افزود: لازم است نفش ولایت فقیه در انسجام و وحدت جامعه اسلامی برای مردم تشریح شود که در این راستا ماه محرم و مراسم های عزاداری امام حسین(ع) بهترین زمان و مکان برای اجرای این مهم است.

 

حجت الاسلام اسماعیلی تأکید کرد: روحانیان مبلغ و سخنرانان دینی باید در مجالس و محافل ماه محرم به مسائل و نیازهای روز جامعه توجه ویژه ای داشته و در این زمینه برای مردم روشن گری کنند.

 

وی با بیان اینکه یکی از اهداف اصلی برگزاری مراسم های عزاداری اباعبدالله الحسین(ع) ترویج معارف اسلامی و سبک و سیره ائمه اطهار(ع) است، خاطرنشان کرد: روحانیان باید در هر مجلس عزاداری بخشی از سخنرانی خود را به مسائل و موضوعات روز و مبتلابه جامعه اختصاص دهند.

 

حجت الاسلام اسماعیلی در ادامه با اشاره به برخی آسیب ها در هیئات مذهبی، افزود: متأسفانه در برخی عزاداری های ماه محرم نشان چندانی از معرفت و آگاهی بخشی نسبت به قیام امام حسین(ع) وجود نداشته و محافل و مجالس با فلسفه قیام اباعبدالله الحسین(ع) تناسب چندانی ندارند.

 

وی با تأکید بر اینکه لازم است در هیئات مذهبی از روحانیان آگاه استفاده بیشتری شود، تصریح کرد: این در حالی است که متأسفانه در شماری از هیأت ها و تکایای عزاداری ماه محرم جای روحانیان خالی بوده و مراسم ها به صورت مداح محور برگزار می شوند.

 

این استاد حوزه علمیه همچنین با اشاره به برپایی مجالس عزاداری در برخی هیئات تا بعد از نیمه شب، اضافه کرد: این گونه اقدامات مناسب نبوده و در برخی مواقع نیز شب بیداری اعضای این هیئات مذهبی سبب می شود آنها نسبت به اقامه نماز صبح بی اعتنا شوند.

 

حجت الاسلام اسماعیلی در ادامه با تأکید بر شناخت بیشتر مردم نسبت به فلسفه قیام عاشورا و اهداف حرکت امام حسین(ع)، اظهار کرد: توجه عملی به اهداف قیام امام حسین(ع) نظام اسلامی را در همه ابعاد معنوی و مادی به توسعه پایدار می رساند.

 

وی با اشاره به اینکه با توجه به آیه شریفه «الذین ان مکناهم فی الارض اقامو الصلوه …» هر نظام اسلامی چهار شاخصه دارد، افزود: اقامه نماز، اعطای زکات، امر به معروف و نهی از منکر چهار شاخصه اصلی نظام اسلامی محسوب شده و قوام و داوم نظام نیز به این چهار شاخصه در جنبه های فردی و اجتماعی آن بستگی دارد.

 

حجت الاسلام اسماعیلی ادامه داد: نماز در جنبه فردی وسیله سعادت انسان بوده و در جنبه اجتماعی نظام ساز و جامعه ساز است چرا که در یک زمان مشخص میلیون ها دل عاشق به سوی باری تعالی متمایل شده و نماز را برپا می کنند.

 

این استاد حوزه علمیه اضافه کرد: در مورد زکات نیز جنبه فردی آن اعطای مال به دیگران بوده و از نظر اجتماعی هم سبب می شود تا انسانی که در نظام اسلامی زندگی می کند خود را مدیون اسلام بداند نه آنکه طلبکار نظام دینی باشد.

 

وی جنبه فردی امر به معروف و نهی از منکر را اجرای واجب الهی دانست و گفت: از جنبه اجتماعی نیز بزرگترین معروف ما ایجاد نظام اسلامی و حفظ آن است که این مهم می بایست از سوی طلاب و روحانیان در محافل و مجالس مختلف تشریح و تبیین شود./9314/302/ب1

ارسال نظرات