غیبت سبب به وجود آمدن آثار سوء اجتماعی میشود
به گزارش خبرگزاری رسا ، حجتالاسلام والمسلمین علی اکبر رشاد امروز در جلسه ای از سلسله جلسات اخلاق که در مدرسه علمیه امام رضا(ع) برگزار شد، با اشاره به اینکه غیبت از حیث حکم غیبت قابل تقسیم است، گفت: غیبت مباح به جهت مکروه بودن حرام نیست بلکه بستگی به میزان مباح بودن عمل دارد و به این معنا نیست که کراهت ندارد شاید بتوان مصادیقی از غیبت یافت که در آن عملی مباح باشد.
وی با اشاره به آثار غیبت در شخص غیبت کننده افزود: گاهی غیبت به جهت فقهی جایز است و اشکالی برآن مترتب نمی باشد و منعی برای انجام آن نیست؛ مانند غیبت فاسق و کافر که به لحاظ فقهی مجاز است اما همین غیبت مباح آثار سوء می تواند داشته باشد اینگونه نیست که هر فعل مباحی از آن جهت که مباح است هیچ مشکلی نداشته باشد.
حجتالاسلام والمسلمین رشاد در ادامه افزود: بسیاری از افعال وجود دارد که در عین اینکه محکوم به حکم اباحه است آثار سوء دارد مثلا؛ ذبح گوسفند طبق احکام مربوطه مشروع و مباح است. گاهی حتی ممکن است از حیثی مستحب باشد و یا در موقعیتی وظیفه باشد مانند آنجایی که عده ای از حجاج توان قربانی کردن ندارند؛ چرا که ذبح در منا از جمله مناسک حج است و ترک آن تبعات فقهی دارد از این رو انجام آن تکلیف می شود. کسی که گرسنه است می تواند ذبح کند.
استاد اخلاق با اشاره به اینکه غیبت در بعضی از موارد مباح است افزود: وقتی یک فعل، مباح است به این معنا نیست که زیان ندارد، بلکه ممکن است آثار سوء خود را به همراه داشته باشد. به همین جهت است که گفته می شود فراتر از تقوا باید التزام به ورع داشت تقوا آن است که حدود الهی را نقض نکنیم و ورع آنست که به حدود الهی نزدیک هم نشویم.
وی افزود: گاهی شخصی غیبت یک فرد عادی را می کند و ممکن است به لحاظ فقهی فرقی نکند که این فرد فردی عادی است یا یک عالم برجسته است. یک فرد عادی اگر سرّش فاش شد و از او غیبت شد، شخصیتش به عنوان یک فرد جامعه آسیب می بیند. ذهن مردم نسبت به این فرد مشوش می شود، اینها در حالی است که این فرد جایگاهی در جامعه ندارد از این رو ظاهرا هیچ لطمه ای به جامعه نمی خورد.
تولیت مدرسه علمیه امام رضا(ع) تصریح کرد: یکی از آثار سوء غیبت، به وجود آمدن اختلافات اجتماعی است. وقتی شما پشت سر کسی حرفی را می زنید طرف مقابل دلگیر می شود و پشت سر شما هم غیبت می کند و حتی شدیدتر بدگویی می کند، عصبانی می شود و منشأ منازعات اجتماعی می شود.
این استاد اخلاق در پایان با اشاره به اینکه غیبت نبایستی به یک رویه تبدیل شود، افزود: اگر یک فرد عادی غیبت کند ممکن است افراد دیگر را آلوده غفلت زدگی کند اما وقتی ببیند که سران، شخصیت ها، مشاهیر و نخبگان غیبت می کنند این تبدیل به رویه خواهد شد./817/202/ب1