۲۹ مهر ۱۳۹۴ - ۱۳:۳۸
کد خبر: ۲۹۶۹۲۱
‌مدیر ستاد اقامه نماز استان قزوین:

نذورات خاصیت گره‌گشایی و رفع مشکلات دارند

‌خبرگزاری رسا ـ مدیر ستاد اقامه نماز استان قزوین با بیان اینکه نذر خاصیت گره‌گشایی دارد و خود امام خمینی(ره) برای رفع بلا نذر می‌کردند، گفت: ما اگر بتوانیم جامعه را به سمت نذر و صدقه سوق دهیم قطع ‌یقین خیلی از گرفتاری‌ها و بیماری‌ها کمتر خواهد شد.
حجت الاسلام سيد قريش موسوي

حجت‌الاسلام سید قریش موسوی، ‌مدیر ستاد اقامه نماز استان قزوین در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا در قزوین، با اشاره به تاریخچه نذر گفت: نذر سابقه‌ای قبل از اسلام دارد.

 

وی افزود: حضرت مریم(س) نذر کردند که خداوند پسری به او بدهد که خدمتگزار مردم باشد و در جایی دیگر آمده است که پیامبر اکرم(ص) به امام علی(ع) توصیه کردند که برای سلامتی امام حسن و امام حسین(ع) نذر کنید.

 

‌مدیر ستاد اقامه نماز استان قزوین با بیان اینکه نذر در همه جای فقه اسلامی جایگاه دارد، عنوان کرد: فرد نذرکننده باید عاقل و بالغ باشد و صیغه نذر را چه به زبان عربی و چه فارسی بازگو کند اگر شخص نذر کننده خانم است باید از همسر خود اجازه بگیرد.

 

حجت‌الاسلام موسوی با تأکید بر اینکه نذر انواع مختلفی دارد، خاطرنشان کرد: به طور معمول افراد در مواقعی که گرفتار هستند نذر می‌کنند و مطلوب است این نذر در جهت دستگیری از فقیران، کمک به بیماران، برای تهیه دارو و در راستای کمک به ازدواج جوانان باشد.

 

این مسؤول در ادامه افزود: کمک به فعالیت‌های فرهنگی، کتاب و کتابخوانی و سهیم بودن در پرداخت هزینه‌های جاری مساجد؛ نیاز جامعه امروز بوده و افراد خیر در نذورات خود باید به آن توجه کنند.

 

وی با اشاره به نقش روحانیان در ترویج مقوله نذر در جامعه ابراز کرد: باید روحانیان سوابق نذر و اینکه این امر مستحب در تمام ابواب فقهی اسلام آمده است را بیان کنند چرا که قطع ‌یقین در ترویج و تبلیغ این مورد بسیار تأثیرگذار خواهد بود.

 

حجت‌الاسلام موسوی با تأکید بر اینکه لزومی ندارد نذر مالی باشد، اظهار کرد: نذورات می‌تواند در چندین دسته‌بندی از جمله خدماتی تقسیم شود عده‌ای از مردم روزه می‌گیرند، قرآن می‌خواند، امر به معروف و نهی از منکر کرده و حتی عده‌ای نذر می‌کنند که شخص یا اشخاصی را هدایت کنند.

 

‌مدیر ستاد اقامه نماز استان قزوین با اشاره به اینکه نذر باید دارای شرایط لازمه باشد، مطرح کرد: افراد نباید نذری را نیت کنند که قدرت ادا کردن آن را ندارند، نذر باید رجحان عقلی و شرعی داشته باشد.

 

بهتر است نذورات با نیت عام‌المنفعه باشد

وی تأکید کرد: اگر فردی نذر کرده و صیغه آن را نیز بیان کند باید نذر را به جا بیاورد چراکه در غیر این‌صورت باید کفاره پرداخت کند.

 

این مسؤول با اشاره به قرائت صیغه نذر افزود: شخص نذر کننده بیان می‌کند که برای خدا بر من واجب است که فلان کار انجام دهم که ممکن است ایجابی بوده و یا ترک برخی از گناهان باشد.

 

‌مدیر ستاد اقامه نماز استان قزوین در ادامه گفت: نذر باید به قصد قربت صورت گیرد و رضای خداوند در آن باشد چرا که اگر این‌طور نباشد قبول نیست.

 

وی با بیان اینکه بهتر است نذورات با نیت عام‌المنفعه باشد، ابراز کرد: البته مردم در بحث نذورات آزادی عمل دارند و البته گاهی نذر طبق شرایط زمانی و مکانی تفاوت دارد.

 

حجت‌الاسلام موسوی در پایان با اشاره به اینکه نذر خاصیت گره‌گشایی دارد و خود امام خمینی(ره) برای رفع بلا نذر می‌کردند، گفت: ما اگر بتوانیم جامعه را به سمت نذر و صدقه سوق دهیم قطع ‌یقین خیلی از گرفتاری‌ها و بیماری‌ها کمتر خواهد شد./955/302/ب2

ارسال نظرات