۲۹ مهر ۱۳۹۴ - ۱۳:۰۲
کد خبر: ۲۹۶۹۱۱
دبیر شورای استانی حوزه های علمیه خراسان شمالی:

بازخوانی پیام اخلاقی قیام کربلا نیاز امروز جامعه بشری است

خبرگزاری رسا ـ دبیر شورای استانی حوزه های علمیه خراسان شمالی گفت: بازخوانی پیام اخلاقی و رفتاری قیام کربلا و نهضت اباعبدالله الحسین(ع) نیاز امروز جامعه بشری به ویژه امت اسلام است.
حجت الاسلام سالاري مکي- مراسم عزداري طلاب

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در بجنورد، حجت الاسلام حجت سالاری مکی، دبیر شورای استانی حوزه های علمیه خراسان شمالی، امروز در مراسم عزاداری طلاب که در آستانه فرارسیدن تاسوعا و عاشورای حسینی برگزار شد، بر استفاده حداکثری از فرصت ذی قیمت ماه محرم و ایام عزاداری حضرت سیدالشهدا(ع) تأکید کرد.

 

وی افزود: ما طلاب و روحانیان به عنوان طلایه داران تبلیغ دین در این چند روز حداقل باید این را به صورت ویژه مدنظر داشته باشیم که چه کنیم تا امام حسین(ع) از ما راضی باشد و وقتی می گوییم لبیک یا حسین، این لبیک ها پاسخ داشته باشد؟.

 

حجت الاسلام سالاری مکی با تأکید بر حساسیت پیام رسانی عاشورا که به صورت خاص بر عهده طلاب و روحانیان گذاشته شده است، اظهار کرد: با توجه به آیه شریفه «قل هذه سبیلی ادعوا الی الله علی بصیره انا و من التبعنی»، باید توجه داشته باشیم که راه ما راه خدای تبارک و تعالی بوده و اگر قرار است ما پیام رسان عاشورا باشیم ضروری است در یک سری از مسائل اخلاقی زندگی امام حسین(ع) مطالعه دقیق کنیم.

 

وی با اشاره به لزوم معرفت و شناخت بیشتر مکتب حسینی در جامعه، یادآور شد: امام علی(ع) در خطبه 91 نهج البلاغه که به خطبه اشباح معروف است بحث فرشتگان را مطرح می کند که فرشته ها هم همان اول در خلقت حضرت آدم(ع) حرف داشتند و خطاب به خداوند می گفتند چرا آدم را خلق می کند در حالی که «نحن نسبح بحمدک و نقدس لک»!.

 

مسؤول مرکز مدیریت حوزه های علمیه استان خراسان شمالی ادامه داد: اکنون نیز بسیاری از مردم به این نتیجه رسیده اند که دوست دارند خوب باشند اما راه نیک زیستن را نمی دانند و برای اینکه مردم فرشته صفت شوند باید ابتدا راه را بشناسند و بعد از شناخت راه است که شیفه می شوند.

 

حجت الاسلام سالاری مکی اضافه کرد: امام علی(ع) در اواسط خطبه اشباح می فرماید: «قد ذاقوا حلاوه معرفته و شربوا بالکأس الرّویّة من محبته»، یعنی این افراد شیرینی معرفت پروردگار را چشیده و جام محبت را نوشیده اند.

 

وی تصریح کرد: وقتی لبیک یا حسین می گوییم یعنی ما پیرو امامی هستیم که حتی در لحظات سخت جنگ نیز ذره ای از احکام و دستورات اسلامی عقب نمی نشست و در لحظات آخر زندگی که روی زمین افتاده بود نگاهش به خیمه ها بود و غیرتش اجازه نمی داد کسی به خانواده اش نزدیک شود و لشکر دشمن را نهیب می زد، حال ببینید برخی افراد خانواده های خود را با چه تیپ و مدلی به مجلس سیدالشهدا(ع) می آورند.

 

دبیر شورای استانی حوزه های علمیه خراسان شمالی در ادامه گفت: بازخوانی پیام اخلاقی و رفتاری قیام کربلا و نهضت اباعبدالله الحسین(ع) نیاز امروز جامعه بشری به ویژه امت اسلام است.

 

حجت الاسلام سالاری مکی خطاب به طلاب و روحانیان گفت: اگر ما نسبت به مکتب حسینی معرفت و شناخت مناسبی داشته باشیم می توانیم آن را برای مردم تبیین کنیم همان گونه که خداوند نیز می فرماید: «الذین امنوا و عملو الصالحات سیجعل لهم الرحمان ودا»، یعنی این محبت خدایی بوده و اینکه کام بچه را با تربت کربلا برمی دارند و موقع مرگ نیز در کفن تربت کربلا می گذارند این مفهوم را دارد که اول و آخر زندگی ما حسینی باشد.

 

وی افزود: زمانی که این معرفت حاصل شود هر گونه هزینه ای در راه آن می کنیم، انواع حرف ها و تهمت ها را می شنویم اما ثابت قدم تر می شویم و هر تیری را به جان می خریم ولی در نهایت می گوییم: «رضا به رضاک» و آنگاه است که «فحنوا بطول الطّاعة اعتدال ظهورهم» و شناخت و محبت طاعت می آورد./9314/202/ب2

ارسال نظرات