۲۹ مهر ۱۳۹۴ - ۰۵:۰۸
کد خبر: ۲۹۶۸۳۹
عضو هیأت علمی دانشگاه علوم اسلامی رضوی:

مشارکت و بصیرت در انتخاب افراد اصلح از مصادیق امر به معروف است

خبرگزاری رسا ـ حجت الاسلام جلاییان رأی دادن در انتخابات را یکی از مظاهر دیگر امر به معروف و نهی از منکر خواند و گفت: آرایی که مردم به صندوق ها می ریزند، به عزت و سربلندی نظام اسلامی در جهان کمک می کند و پشتوانه مردمی آن را نشان می دهد.
حجت الاسلام جلاييان

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، حجت الاسلام علی اکبر جلائیان عضو هیأت علمی دانشگاه علوم اسلامی رضوی و مدیر هیأت پژوهش این دانشگاه در سلسله جلسات سخنرانی نسیم معرفت که در محل مدرسه پریزاد واقع در حرم مطهر رضوی برگزار شد، گفت: امر به معروف در نگاه جامعه شناسی به معنای بی تفاوت نبودن در قبال سرنوشت جامعه است و این مسؤولیت پذیری برکات فردی و اجتماعی زیادی دارد.

 

اجرای امر به معروف و نهی از منکر مقدمه اجرای احکام اسلامی است

حجت الاسلام جلاییان با اشاره به حدیثی از امام محمدباقر (ع) اظهار داشت: اگر جامعه ای بخواهد نماز بخواند، روزه بگیرد و خمس و زکات بپردازد و در یک کلام، احکام اسلام را پیاده کند باید قبل از هر چیز، امر به معروف و نهی از منکر را در خود نهادینه کرده باشد. در حدیثی از جانب امام باقر (ع) نقل شده «اِنَّ الأمرَ بِالمَعروفِ وَ النَّهیَ عَنِ المُنکَرِ فَریضَهٌ عَظیمَهٌ بِها تُقامُ الفَرائِض»؛ یعنی امر به معروف و نهی از منکر، فریضه بزرگی است که سایر واجبات به وسیله آن اقامه می شود.

 

نظام اسلامی از بزرگ ترین معروف هاست

وی گفت: انقلاب اسلامی یکی از مظاهر امر به معروف و نهی از منکر است. زمانی که کفار منابع ما را به غارت می بردند و با امکانات ما جبهه استکبار مجهّزتر می شد، ملت تصمیم گرفت با رهبری یک امام مقتدر، جلوی غارتگری های آنان را بگیرد. به این ترتیب، انقلاب ما با تجدید حیات جبهه حق، از بزرگترین معروف ها بود و با ایستادن در برابر استعمارگران، از بزرگترین منکر ها جلوگیری نمود.

 

مشارکت و بصیرت در انتخاب افراد اصلح از مصادیق امر به معروف است

حجت الاسلام جلاییان رأی دادن در انتخابات را یکی از مظاهر دیگر امر به معروف و نهی از منکر خواند و خاطرنشان کرد: یکی از مظاهر دیگر امر به معروف و نهی از منکر، رأی دادن در انتخابات است. آرایی که مردم به صندوق ها می ریزند، به عزت و سربلندی نظام اسلامی در جهان کمک می کند و پشتوانه مردمی آن را نشان می دهد.  طبیعتاً حکومتی که درصد مشارکت مردمی بالایی را در رأی گیری ها داشته باشد، در منظر دوستان و دشمنان مقتدرتر و مردمی تر است.

 

وی با یادآوری سخنان رهبر معظم انقلاب افزود: وظیفه مردم به رأی دادن محدود نمی شود. یکی از مصادیق امر به معروف و نهی از منکر رعایت دقت و بصیرت ورزی در انتخاب افراد اصلح است. همانطور که رهبر معظم انقلاب فرمودند دشمن درصدد حفظ ظاهر اسلام و تخریب باطن آن است و مردم باید با موقعیت شناسی و ولایت مداری، افرادی را انتخاب کنند که از نفوذ دشمن و استحاله دین جلوگیری کنند.

 

عضو هیأت علمی دانشگاه علوم اسلامی رضوی ضمن تبیین ابعاد نفوذ دشمن در عرصه های فرهنگی و سیاسی، تصریح کرد: رهبر معظم انقلاب صراحتا از تلاش دشمن برای نفوذ فرهنگی و سیاسی خبر داده اند. وظیفه مردم در این زمینه آن است که مسؤولان فرهنگی و سیاسی خود را از افراد صالح و انقلابی انتخاب کنند. کسانی که در دوره های قبل وزیر و نماینده مجلس بودند و اکنون جزء اپوزیسیون خارج نشین هستند، باید برای ملت ما عبرتی باشد تا در انتخاب مدیران ارشد دقت بیشتری داشته باشند.

 

حجت الاسلام جلاییان در پاسخ به سوال یکی از حضار مبنی بر اینکه چرا رهبر انقلاب صراحتا با بعضی از خواص برخورد نمی کنند، گفت: رهبر معظم انقلاب در رهنمودهایشان همواره بر تبیین خطوط استمرار داشته اند. مشکل از رهبری ایشان نیست. در واقع، مشکل از مدیران و مسؤولان بی تدبیری است که مردم به واسطه انتخاب کم دقت خود در مقام مسؤولیت قرار داده اند، زیرا آنها باید مواضع رهبر معظم انقلاب را دنبال کنند که متأسفانه این کار را نمی کنند.

 

وی یادآوری کرد: در دوران اصلاحات، رهبر معظم انقلاب مکرّراً بر رفع مشکلات فرهنگی تأکید داشتند و در عین وجود این رهنمودها، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی که از افراد نالایق و ناصالح دولت آن دوران بود، به فرمایشات عمل نمی کرد. در واقع دلیل بروز بحران های فرهنگی در دوران اصلاحات اشتباه رییس جمهور منتخب ملت در برگزیدن وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی بود.

 

مدیر هیأت پژوهش دانشگاه علوم اسلامی رضوی با اشاره به بخش دیگری از فرمایشات رهبر معظم انقلاب در جمع مدیران صدا و سیما اظهار داشت: رهبر معظم انقلاب گفته بودند دشمن قصد دارد ضمن حفظ ظاهری از اسلام، باطن آن را نابود کند، طوری که حتی با حکومت یک فرد ظاهراً معمّم نیز مخالفتی نمی کند اما حاکم شدن احکام اسلامی را تحمل نخواهد کرد. مثال بارز این حرف وجود افرادی است که مسلمان به اسلام آمریکایی اند. مگر ما در تاریخ انقلاب آخوند درباری نداشته ایم؟ مگر یکی از سران فتنه آخوند نبود؟

 

عیب پاکان زود بر مردم هویدا می شود

حجت الاسلام جلاییان گفت: مردم وجود افرادی که اختلاس های بزرگ و مفسده های اقتصادی را انجام داده اند، می بینند و با تعمیم جزء به کل، برخی مسؤولان را ناسالم می دانند. اما باید واقعیات را باهم دید. درحقیقت، کم نیستند افرادی که به مقام های عالی رتبه نیز رسیدند اما کوچترین تغییری در رفتار و سبک زندگی شان حاصل نشد. شهید همدانی یکی از همین افراد بود که مسؤولیت های کلانی داشت اما نه تنها دچار لغزش نشد، بلکه بر تقوا و ایمانش افزوده گشت تا اینکه به قرب الهی رسید.

 

وی افزود: در حکومتی که رهبر آن ساده زیست و مؤمن است و همه افراد صالح و ارزشی هستند، ده نفر فاسد و غیر ارزشی بسیار دیده می شود. اما در حکومت پهلوی که سراسر ظلم و فساد بود، عده زیادی دچار مفسده های کلان اخلاقی، سیاسی و اقتصادی بودند ولی در میان همه دیده نمی شدند. به قول معروف «عیب پاکان زود بر مردم هویدا می شود، موی اندر شیر خالص زود پیدا می شود».

 

حجت الاسلام جلاییان در انتها ابراز امیدواری کرد: باید صراحت در عقیده و قاطعیت در مواضع داشت، فقط به فرمان ولی فقیه گوش فرا داد و با پایمردی بر اعتقادات و ارزش های انقلابی، به حفظ نظام اسلامی که بزرگترین معروف هاست، کمک کرد. ان شاء الله بتوانیم با اجرای صحیح و کامل فریضه مطلقه امر به معروف و نهی از منکر، جامعه خود را به جامعه مهدوی نزدیک تر نماییم./863/202/ب1

ارسال نظرات