۲۸ مهر ۱۳۹۴ - ۱۸:۳۳
کد خبر: ۲۹۶۷۶۹

تشریح فاجعه منا از سوی مدیر مدرسه علمیه خواهران حضرت عبدالعظیم حسنی

خبرگزاری رسا ـ مدیر حوزه علمیه خواهران حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) گفت: بعد از فاجعه منا فشار عربستان به حجاج ایرانی بیشتر از گذشته شده بود تا زمانی که رهبر معظم انقلاب صحبت فرمودند که بسیار تسکین‌دهنده قلب حجاج ایرانی بود و صحبت‌های ایشان سبب کاهش فشار بر حجاج شد.
حادثه منا

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، زهرا سادات مومنی مدیر مدرسه علمیه خواهران حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) و معینه کاروان حجاج در سال 94، امروز در جمع طلاب این مدرسه علمیه با اشاره به فاجعه منا، گفت: هر مصیبتی که امروز بر ما تحمیل می‌شود از غیبت و غربت صاحب‌الامر و امیر‌الحجاج واقعی امام زمان(عج) است که بهترین و زیباترین سرزمین دنیا در دستان بدترین انسان‌ها قرار گرفته است.

مدیر حوزه علمیه خواهران حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) تصریح کرد: فاجعه منا که در رمی‌جمرات و حادثه جرثقیل که در کنار مسجدالحرام رخ داد برای خانواده‌ها و فرزندانی که منتظر بازگشت حاجیان خود بودند بسیار سخت و سنگین بود زیرا آنان بعد از سال‌ها انتظار حاجیان خود را راهی حرم امن الهی کرده و برنامه‌ استقبال از حجاج خود را نیز تدارک دیده بودند.

مومنی بیان داشت: ضیوف الرحمان و حجاج زمانی که محرم شده و وارد حرم امن الهی می‌شوند در واقع وارد مکانی شدند که حتی اگر دزد و جنایتکار در آن قرار گیرد کسی حق تعرض به او را ندارد و تنها اجازه دارند به او سخت بگیرند تا از آن سرزمین خارج شود.

وی با بیان اینکه ما احتمال می‌دادیم که در روز عرفات برای حجاج اتفاقی رخ دهد، گفت: در روز عرفات آقای رکن‌آبادی قطعنامه برائت از مشرکان را قرائت کرد، استادان دانشگاه، دانشمندان و قاریان ممتاز بین‌المللی که جان خود را در این فاجعه از دست دادند در روز عرفات همگی حضور داشتند و با درایت جمهوری اسلامی هیچ اتفاقی در آن روز برای حجاج رخ نداد.

مدیر مدرسه علمیه خواهران حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) گفت: خون‌بارترین قضیه این فاجعه زمانی رخ داد که همه حجاج عرفات را درک کردند و با تنی خسته و تشنه راهی رمی‌جمرات شده بودند که آنان را به خاک و خون کشاندند در این چند سالی که من در خدمت حجاج بودم شدت گرما و تشنگی به این صورت نبود به طوری که شب قبل فاجعه منا ما خانم‌ها را برای رمی جمرات بردیم دائم تقاضای آب داشتند.

مومنی اظهار داشت: حجاج در روز عید قربان آماده قربانی شدن بودند زیرا با تنی خسته و رنجور راهی شدند تا شیطان را از پا در بیاورند ولی نمی‌دانستند که شیطان‌های انسی آنها را محاصره کردند تا آنان را به شهادت برسانند.

وی بیان کرد: امروز نباید کسی باور داشته باشد که فاجعه منا تنها یک اتفاق ساده بوده بلکه باید یقین داشته باشند که این قضیه عمدی و برنامه‌ریزی شده بود؛ شب قبل از حادثه که ما خانم‌ها را برای رمی جمرات بردیم مسؤولان عربستانی به صورت دقیق اسم کاروان، مدیر کاروان، و تعداد افرادی که برای رمی جمرات می‌بردیم و غیره را از ما می‌پرسیدند و یادداشت می‌کردند و اجازه نداشتیم غیر از مسیر مشخص شده به دیگر خیابان‌ها برویم همچنین مسیر مشعر به منا و جمرات برای ما ایرانیان متفاوت بود.

مدیر مدرسه علمیه خواهران حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) ابراز داشت: کسانی را که در این مسیر هدایت کردند انتخاب شده بودند و آفریقایی‌هایی که بسیار قوی جسه بودند را با ایرانیان در یک مسیری قرار دادند که آب و امدادگر در آنجا وجود و حضور نداشت.

مومنی عنوان کرد: در این فاجعه شش تن از همراهان جانبازان که به نیابت از پدر به رمی جمرات رفته بودند برنگشتند و این پدران شرمنده اولاد جوان از دست داده خود شدند و بسیار بی‌تابی می‌کردند، چند نفر از جانبازان هم که رفته بودند هرگز برنگشتند، در بین مصدومان جوانی بود که بیان می‌کرد کارت شناسایی من از من جدا شده بود و زمانی که به بیمارستان منتقل شدم و به هوش آمدم شرطه‌های عربستان از من پرسیدند ایرانی؟ من که گفتم بله، شروع به زدن من کردند تا بیهوش شدم و آنان به تصور اینکه من مرده‌ام رها کردند و زمانی که به هوش آمدم پنهانی فرار کردم؛ طوری این جوان را زده بودند که تا پایان سفر هم کمردرد او را آزار می‌داد.

وی افزود: امروز باید یک کمیته حقیقت‌یاب تشکیل شود تا دلیل این بی‌تدبیری و سوء مدیریت روشن شود هر چند که به نظر می‌رسد آنان اجازه ندهند کسی این ماجرا را بررسی کند زیرا در این ماجرا حدود 8 هزار نفر جان خود را از دست دادند.

مدیر مدرسه علمیه خواهران حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) با اشاره به نقل قولی از یک استاد دانشگاه که خود شاهد عینی حادثه منا بود، گفت: این استاد بیان می‌کرد نیروهای عربستان با جرثقیل از روی بدن حجاج عبور می‌کردند حتی من شاهد بودم که جرثقیل از روی جفت پاهای یکی از افراد که به هوش بود رد شده و پاهای او را قطع کرد.

مومنی اظهار داشت: آنقدر بدن‌های مطهر را در کانتینرها و سردخانه‌ها بد نگهداری کردند تا کشورها تقاضای تحویل اجساد را نکنند، در این فاجعه به نیروهای امدادی ایران به هیچ عنوان اجازه کمک‌رسانی داده نشد و برخوردهای چکشی آنان بعد از این فاجعه نسبت به حجاج بسیار شدیدتر شد و این سبب ترس حجاج شده بود.

وی افزود: بعد از فاجعه منا فضایی که حجاج ایرانی در آن قرار گرفته بودند بسیار غم‌انگیز بود به با وجود هزینه‌های گزافی که از ما بابت هر نوع خدمات ارائه شده دریافت کرده بودند اما حتی اجازه رصد اخبار کشور خود را نداشتیم یعنی به نوعی در تحریم قرار داشتیم و این سبب کلافه شدن ایرانیان شده بود.

مدیر مدرسه علمیه خواهران حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) بیان داشت: بعد از فاجعه منا فشار عربستان به حجاج ایرانی بیشتر از گذشته شده بود تا زمانی که رهبر معظم انقلاب صحبت فرمودند که بسیار تسکین‌دهنده قلب حجاج ایرانی بود و صحبت‌های رهبر معظم انقلاب سبب کاهش فشار بر حجاج شد، ما در فاجعه منا غربت امام رضا(ع) و مظلومیت امام حسین(ع) را درک کردیم.

مومنی در پایان خاطرنشان کرد: شب گذشته رهبر معظم انقلاب فرمودند این قضیه نباید فراموش شود؛ مردم و مسؤولان باید پیگیر دلیل این فاجعه باشند./813/201/ب1

ارسال نظرات