۲۸ مهر ۱۳۹۴ - ۱۳:۰۷
کد خبر: ۲۹۶۶۴۷
استاد حوزه علمیه تبریز:

جریان عاشورا اثبات عینیت سیاست و دیانت است

خبرگزاری رسا ـ حجت الاسلام اصل نژاد جریان عاشورا را دلیلی متقن بر عینیت دیانت و سیاست دانست و گفت: اخلاق سیاسی جامعه لازم است برگرفته از متون دین و جریان عاشورا باشد.
عزاداري امام حسين ، محرم، عاشورا

حجت الاسلام سید ودود اصل نژاد، معاون تبلیغ و تهذیب مدرسه علمیه طالبیه تبریز، در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا در تبریز، جریان عاشورا را دلیلی متقن بر عینیت دیانت و سیاست دانست و اظهار داشت: لازمه اعتقاد به عینیت سیاسیت و دیانت آن است که اخلاق سیاسی‌ نیز برگرفته از متون اسلامی باشد.


وی با بیان این‌که متون دینی و روایی ما سرشار از نکات اخلاقی در حوزه‌های سیاسی، اجتماعی و فرهنگی است، خاطرنشان کرد: هادیان سیاسی باید افزون بر راستگویی، امانتداری، حسن خلق، وفاداری، سعه صدر، تانّی و تامل، اشراف کامل بر موضوعات روز جامعه فعالیت داشته باشند.


معاون تبلیغ و تهذیب مدرسه علمیه طالبیه با تاکید بر تقویت شناخت سیاسی حوزه های علمیه، یادآور شد: مستندگویی، در نظر گرفتن رضای حضرت حق، ترویج خوبی‌ها، زیبایی‌ها و فضایل دین مبین اسلام از جمله وظایف روحانیت است تا بتوان به نتیجه مطلوب که همان ارتقای بصیرت سیاسی، فرهنگی و دینی مخاطبان است، نایل شویم.


وی در ارتباط با اخلاق سیاسی و سیاست اخلاقی تصریح کرد: کلمه سیاست در قرآن نیامده است، ولی معادل آن، کلمه حکمت که به معنی حکومت و حاکمیت است، وجود دارد، اما در متون دینی و روایی واژه سیاست آمده که مراد از سیاست، تدبیر، مدیریت و چاره‌اندیشی است و زمانی نیز به معنی تنبیه و تأدیب به کار می‌رفته است.


حجت الاسلام اصل نژاد در بخش دیگری از سخنان خود با تشریح تفاوت های ایدئولوژیک میان نظام اسلامی و نظام های سکولار، ابراز داشت: در اسلام اخلاق زمینه‌ساز رشد و تعالی روحانی و معنوی بشریت است، اما در نظام سکولار، تنها مسائل مادی عامل رشد محسوب می شود.


وی افزود: حکومت‌ها و دولت‌هایی که مبتنی بر توصیه هستند از حیث اخلاقی چندان مشکلی ندارند و در نهایت همدلی و مهر و محبت زندگی می‌کنند، ولی نظام‌هایی که تمایلات لیبرالیستی و سکولاریستی دارند از حیث اخلاقی دچار بحران هستند و هر لحظه در معرض فروپاشی هستند.


حجت‌الاسلام اصل نژاد با اشاره به حادثه عاشورا، تصریح کرد: جریان عاشورا دلیلی متقن بر سیاسی بودن دین اسلام است، جدایی دین از سیاست و دور پنداشتن جریان عاشورا از سیاست و مسائل سیاسی پنداری ناصحیح و غلط است.


وی با تأکید بر اخلاق سیاسی و غیر سکولار، بیان داشت: مگر می‌شود اخلاقی بود و نسبت به مسائل اجتماعی و هم نوعان و جایگاه دین در جامعه بی تفاوت بود، امام حسین(ع) در جریان عاشورا مسیر را نشان داد و عینیت سیاست و دیانت را تا پایان تاریخ در دل زمان ثبت کرد./854/
302/ب2

ارسال نظرات