فلسفه لعن و برائت در زیارت عاشورا
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام جواد محدثی، استاد حوزه علمیه قم، امروز در برنامه «حسینیه» رادیو معارف به بیان فلسفه لعن و برائت در زیارت عاشورا پرداخت و گفت: زیارت عاشورا ترکیبی از سلام و لعن است، تولی و تبری و همبستگی شیعیان با جبهه حق و مقابله دشمنان را نشان میدهد، بنابراین نخستین فرازهای زیارت عاشورا با سلام و درود بر امام حسین(ع) و یارانش شروع است، اما فرازهای بعدی با لعنت و نفرین بر دشمنان آمده است.
حجت الاسلام محدثی بیان کرد: لعن به معنای درخواست دوری از رحمت الهی برای دشمنان و نفرین است، اما به معنای سب و فحش طرف مقابل نیست.
استاد حوزه علمیه قم ابراز کرد: سلام و درود را برای افرادی به کار میبریم که کرامت و فضیلتی در آنها وجود داشته باشد، اما لعن و نفرین را برای افراد و گروهی که دارای رذالت اخلاقی و ناپاکی هستند به کار میبریم و با لعن تنفر، نکوهش، تقبیح و زشتی ظلم این افراد را ابراز میکنیم.
این کارشناس رسانه ملی عنوان کرد: برخی در افراد در ابراز لعن شبهه افکنی میکنند در حالی که خداوند در بسیاری آیات قرآن کریم افراد و گروههای مختلفی همانند کاذبان، شیطان را مورد لعن نفرین قرار داده است.
وی در شرح فراز «فَلَعَنَ اللهُ اُمَّةً اَسَّسَتْ اَساسَ الظُّلْمِ وَالْجَوْرِ عَلَیکمْ اَهْلَ الْبَیتِ» گفت: در این فراز گروهی که اساس ظلم بر اهل بیت(ع) را پایهگذاری و برنامهریزی کردهاند، مورد لعن و نفرین قرار گرفته اند؛ دشمنان بعد از رحلت پیامبر اکرم(ص) با برنامهریزی راهبردی و مرحله مرحله ائمه اطهار(ع) را مورد ظلم و ستم خویش قرار دادند.
استاد حوزه علمیه قم در تفسیر فراز«وَلَعَنَ اللهُ اُمَّةً دَفَعَتْکمْ عَنْ مَقامِکمْ وَلَعَنَ اللهُ اُمَّةً دَفَعَتْکمْ عَنْ مَقامِکمْ، وَ اَزالَتْکمْ عَنْ مَراتِبِکمُ الَّتی رَتَّبَکمُ اللهُ فیها» اظهار داشت: در این بخش از زیارت عاشورا بر افرادی و گروهی که از اهل بیت(ع) را از مقام والای خویش دفع کردند، مورد لعن و نفرین قرا میدهیم.
حجت الاسلام محدثی بیان کرد: امامان(ع) جایگاه والایی در جامعه داشتند پیامبر اکرم(ص) خاندان خویش را بهترین خلق، حجتهای و راهنمایان الهی معرفی کرده است.
استاد حوزه علمیه قم با بیان اینکه در تحلیل حوادث تاریخی باید ریشهها و زمینههای این ظلم بررسی شود، گفت: حق امامت، رهبری و ارشاد و حکومت در جامعه برای اهل بیت(ع) است و دشمنان اسلام مانع از رسیدن امامان(ع) به این مقام و حقی که خدا و رسول خدا(ص) بر آنها قرار داده بود، شدند.
وی بیان کرد: این ستم سبب شد که حادثه کربلا به وجود آید و این اتفاق حلقهای از ظلم برنامهریزی شده بر اهل بیت(س) بوده است و چه بسا اگر نخستین ستم بر اهل بیت(ع) انجام نمیشد، حادثه عاشورا اتفاق نمیافتاد.
حجت الاسلام محدثی بیان کرد: در این فرازهای زیارت عاشورا بر پایهگذاران ستم و آغازگران ظلم و افرادی که مردان پاک را از روی ستم کشتند و بر نامردانی که مردان شایسته را به بند کشیدند و به شهادت رساندند، لعنت و نفرین میفرستیم./998/پ202/ف