۲۷ مهر ۱۳۹۴ - ۱۲:۳۳
کد خبر: ۲۹۶۳۶۱

وقتی اصلاح‌طلبان نیمی از ظریف را پنهان می‌کنند

خبرگزاری رسا ـ از منظر روزنامه‌های اصلاح‌طلب، اگر ظریف حرف‌های امریکا را بی‌ارزش بداند یا در حضور وزیر خارجه آلمان به مسأله بمباران‌های شیمیایی و اینکه ایران در این موضوعات، خود قربانی بوده است، اشاره کند که یک موضع‌گیری به موقع و با ظرافت است، به شدت از سوی رسانه‌های حامی دولت تنبیه خواهد شد.
محمد جواد ظريف

به گزارش سرویس پیشخوان خبرگزاری رسا، محمدجواد ظریف روز شنبه در نشست مقدماتی کنفرانس امنیتی مونیخ و در نشست خبری با وزیر خارجه آلمان که در تهران برگزار شد، برخی سخنان جدی و انقلابی خطاب به امریکا و درباره مسائل منطقه بر زبان راند اما هیچ یک از روزنامه‌های حامی دولت و معروف به زنجیره‌ای در تیترهای صفحه یک خود و حتی بعضاً در متون اخبار منتشره اشاره‌ای به این سخنان نکردند تا یک بار دیگر ثابت شود ظریفی که اسطوره ایشان است، آن نیمه‌ای از ظریف است که حرف آنها را بزند و با اوباما دست بدهد و دنبال بازی‌های برد - برد باشد و در قضیه سعودی‌ها فکر کند همه چیز با رفتن او به ریاض حل می‌شود و از این قبیل ظریف‌ها، اما اگر ظریف بگوید «حرف‌های تکراری امریکا برای ما ارزش ندارد»، اینچنین ظریفی قابلیت سانسور دارد، ارزش چندانی ندارد و نباید از او حرف زد.

 

آیا این سخنان در اجلاس تهران از زبان ظریف بیان نشد:

«سؤال من این است چه کسی باید اعتماد دیگران را به دست آورد؟ آیا ایران به کشوری تهاجم داشته یا حمله شیمیایی کرده است؟ آیا در ایجاد داعش، طالبان و غیره نقش داشته یا اینکه قربانی اینها نبوده است؟»

 

«راه‌حل باید سیاسی باشد که مردم سوریه نیز آن را بپذیرند، ما نمی‌توانیم برای آنها نسخه بپیچیم و تصمیم‌گیری کنیم که چه کسی آنجا حکمرانی کند؛ باید به مردم سوریه کمک کنیم.»

 

 «ما نمی‌خواهیم اجازه دهیم افراد خارج از منطقه بیایند و دیالوگ خود را دیکته کنند. مردم سوریه مشکلات خودشان را از طریق صندوق رأی تعیین می‌کنند نه با اسلحه. ما باید واقعیت‌ها را بپذیریم و مردم تصمیم بگیرند.»

 

«متأسفانه نمی‌دانم چرا افرادی فکر می‌کنند مداخله روسیه مسأله را پیچیده‌تر کرده است. در یک و نیم سال گذشته ائتلاف بین‌المللی در مبارزه با داعش در عراق و سوریه شکست خورده است، پروازهای زیادی انجام شده اما بمبی بر سر داعش نمی‌ریختند و عملیاتی نبود.»

«اتهامات علیه جیسون رضاییان جدی است.» «موضع‌گیری‌های خلاف واقع امریکا کاری جدید نیست. متأسفانه ایالات متحده امریکا با مبتنی کردن موضع‌گیری‌های خود در روابط دوجانبه به جای واقعیات باعث شده این موضع‌گیری‌ها اعتبار زیادی در جامعه بین‌المللی نداشته و مخدوش باشد. ایالات متحده دولتی است که از بزرگ‌ترین ناقضان حقوق بشر در منطقه همچون رژیم صهیونیستی و برخی از متحدان خود حمایت کرده و همواره با اجماع بین‌المللی علیه این سیاست‌ها مخالفت کرده است، بنابراین من نمی‌توانم برای تکرار مکررات این مواضع، ارزشی قائل باشم. هر چقدر آنها تکرار کنند، نزدیک به واقعیات نخواهد شد و اعتبارشان بین مردم ایران بیش از گذشته خدشه‌دار می‌شود.»

 

«ما به دنبال حذف عربستان از این منطقه نیستیم اما هیچ‌گاه هم اجازه نخواهیم داد دولت عربستان سعودی به دنبال این باشد که جمهوری اسلامی ایران را از این منطقه حذف کند.»

 

اینها متن برخی از اظهارات دکتر ظریف است که خبرگزاری رسمی دولت منتشر کرده است اما روزنامه‌های اهل زنجیر و حامی دولت به این تیتر‌ها و اشاره‌ها بسنده کردند. اعتماد: «سوریه پس از برجام»، شهروند: «آماده بازی برد- برد در سوریه هستیم» آرمان: (روزنامه خانواده هاشمی) «اجازه نمی‌دهیم عربستان ایران را حذف کند»، ابتکار: «تهران آماده بازی برد- برد در سوریه»، آفتاب یزد: «به دنبال حذف عربستان نیستیم»، قانون: «پیشگامی ایران و آلمان برای امنیت خاورمیانه»، مردم‌سالاری: «مبارزه با تروریسم و تلاش برای امنیت خاورمیانه»، شرق: (بدون ذکر تیتر در صفحه اول و حتی تیتر مستقل در متن خبر! ظاهراً این نوعی تنبیه ظریف برای سخنان ضدامریکایی او بوده است!) و ایران: «رایزنی نمایندگان 60 کشور در اجلاس تهران».

 

به این ترتیب اگر ظریف حرف‌های امریکا را بی‌ارزش بداند، به شدت از سوی رسانه‌های حامی دولت تنبیه خواهد شد. از منظر روزنامه‌های اصلاح‌طلب اگر ظریف در حضور وزیر خارجه آلمان به مسئله بمباران‌های شیمیایی و اینکه ایران در این موضوعات، خود قربانی بوده است، اشاره کند که یک موضع‌گیری به موقع و با ظرافت است یا اگر به نوعی که در سخن او مشهود است از بمباران‌های روسی بر سر داعش حمایت کند و بالاخره اگر مستقیما به امریکا و جانبداری‌اش از تروریسم بتازد، این ظریف دیگر اسطوره نیست اما اگر ظریف در میان آن همه سخن انقلابی، مطلبی مثل «بازی برد- برد در سوریه» بگوید، چنین ظریفی در همین حد قابل تحمل است زیرا در شرایطی که محور مقاومت در عراق فتوحات هزار کیلومتر مربعی دارد و در سوریه امان تروریسم با حمله همزمان روسیه از هوا و مقاومت از زمین بریده شده است و سیدحسن و دیگر فرماندهان مقاومت خبر از پیروزی‌های نزدیک می‌دهند و همه چیز دارد به برد مقاومت ختم می‌شود، قاعدتاً سخن گفتن از بازی برد- برد یک نقیصه است و این نقیصه مورد پذیرش و مطلوب اصلاح‌طلبان قرار می‌گیرد.

 

آیا ظریف اسطوره اصلاح‌طلبان است؟ و آیا برای او خواب‌ها دیده‌اند؟! به نظر می‌رسد که ظریف اگر می‌خواهد خواب‌های اصلاح‌طلبان برای او تعبیر شود باید در برخی اظهارات گاه به گاه خود که در مقیاس انقلابی و ارزشی بیان می‌دارد، تجدیدنظر کند./998/د102/س

 

منبع : روزنامه جوان

ارسال نظرات