۲۶ مهر ۱۳۹۴ - ۱۷:۴۷
کد خبر: ۲۹۶۲۰۸
نماینده ولی فقیه در خراسان شمالی مطرح کرد؛

لزوم تحلیل و تبیین نقش آل سعود در فاجعه منا

خبرگزاری رسا ـ حجت‌الاسلام والمسلمین یعقوبی با اشاره به فاجعه منا و کشته و زخمی شدن چند هزار زائر بیت الله الحرام در این واقعه تلخ، گفت: باید نقش رژیم آل سعود در ایجاد فاجعه منا برای ماندگاری در تاریخ تحلیل و تبیین شود.
حجت الاسلام يعقوبي - ديدار مديران و عوامل حج و زيارت

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در بجنورد، حجت الاسلام والمسلمین ابوالقاسم یعقوبی، نماینده ولی فقیه در استان خراسان شمالی و امام جمعه بجنورد، امروز در دیدار با مدیران و عوامل حج این استان که بعد از بازگشت تمامی کاروان های اعزامی حج تمتع خراسان شمالی صورت گرفت، با بیان اینکه حج امسال تحت الشعاع فاجعه منا قرار گرفت، افزود: رژیم آل سعود با سهل انگاری و بی کفایتی امت اسلام را به غم بزرگی مبتلا کرد.

 

وی با بیان اینکه مراسم حج امسال به معنای واقعی حج عجیبی بود، اضافه کرد: همان گونه که پیش تر در مراسم یادبود جانباختگان فاجعه منا در مسجد انقلاب بجنورد و در حضور باشکوه مردم استان خراسان شمالی مطرح شد، حادثه منا رویدادی عادی نبوده و می بایست ابعاد آن به روشنی مشخص شود.

 

حجت الاسلام والمسلمین یعقوبی تصریح کرد: اگر نگوییم فاجعه منا عمدی بوده و کار رژیم آل سعود و حامیان آن است باید پذیرفت که این فاجعه حداقل شبیه عمد است چرا که کوتاهی و سهل انگاری آل سعود در این واقعه بسیار روشن است.

 

رییس شورای استانی حوزه های علمیه خراسان شمالی تصریح کرد: نیروهای آل سعود در زمان وقوع فاجعه منا در صحنه حضور داشتند و می توانستند برای کمک به حجاج حداقل کارهایی را انجام دهند اما از این اقدامات حداقلی نیز دریغ کرده و نتیجه آن کشته و زخمی شدن چند هزار زائر بیت الله الحرام شد.

 

وی با اشاره به اینکه بی کفایتی و سهل انگاری آل سعود در وقوع فاجعه منا غیرقابل چشم پوشی است، خاطرنشان کرد: باید نقش رژیم آل سعود در ایجاد فاجعه منا برای ماندگاری در تاریخ تحلیل و تبیین شود.

 

حجت الاسلام والمسلمین یعقوبی با اشاره به مشاهدات عینی یکی از شاهدان واقعه که در این جلسه مطرح شد، اظهار کرد: طبیعت مراسم حج، کار سختی بوده و زائر باید با تمام وجود تلاش کرده و این عبادت جامع را به جای آورد اما در عوض ثواب و پاداش آن نیز بسیار زیاد است.

 

رییس شورای فرهنگ عمومی استان خراسان شمالی با بیان اینکه هر چه عبادت سخت تر باشد ثواب و ثمره آن نیز بیشتر می شود، افزود: در این زمینه عوامل حج و افرادی که در خدمت حجاج هستند نیز ثواب ویژه ای نزد بارگاه باری تعالی دارند.

 

حجت الاسلام والمسلمین یعقوبی بر پیگیری برای تعیین وضعیت پیکر دو زائر جانباخته استان خراسان شمالی در فاجعه منا که هنوز پیکر آنها به کشور منتقل نشده تأکید کرد و گفت: باید پیکر این زائران نیز همانند پیکر مطهر 13 زائر قبلی خراسان شمالی وارد کشور و استان شده و طی مراسم باشکوه و عزتمندی تشییع و تدفین شود.

 

گفتنی است، در این دیدار حجت الاسلام محمدرضا ابوالفضلی، نماینده بعثه مقام معظم رهبری در امور حج و زیارت استان خراسان شمالی و محمدباقر قاصری، سرپرست مدیریت حج و زیارت استان گزارشی از روند انجام امور و اقدامات صورت گرفته ارائه دادند.

 

شایان ذکر است، در موعد حج تمتع سال جاری از استان 918 هزار نفری خراسان شمالی 620 زائر شامل 287 نفر مرد و 333 نفر زن در قالب شش کاروان عازم سفر معنوی حج شده بودند که 15 تن از آنها در فاجعه دردناک منا جان باختند و با وجود انتقال پیکر 13 تن از زائران جانباخته به استان، هنوز پیکر دو تن از آنها به کشور منتقل نشده است.

 

صبح پنجشنبه دوم ماه جاری، همزمان با روز عید سعید قربان و برگزاری مناسک مربوط توسط حجاج در منطقه منا، به دلیل بی کفایتی رژیم آل سعود و مسؤولان برگزاری حج، حادثه مرگباری در رمی جمرات در منا رخ داد که در این حادثه چند هزار نفر از حجاج کشورهای دنیا از جمله حجاج ایرانی کشته و زخمی شدند./9314/202/ب3

 

ارسال نظرات