۲۵ مهر ۱۳۹۴ - ۰۹:۲۵
کد خبر: ۲۹۵۷۷۵
نماینده مجلس خبرگان رهبری:

قیام امام حسین برای احیای امر به معروف و اصلاح جامعه بود

خبرگزاری رسا ـ آیت الله شفیعی با بیان این که در هر عصر و زمان بدعت از سوی هر شخصی که ایجاد شود همه باید علیه او قیام کنند، گفت: همه کلمات حضرت دلیل بر اقامه امر به معروف، اصلاح جامعه و زیر بار ظلم نرفتن است.
آيت الله سيد علي شفيعي ، نماينده مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبري

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اهواز، آیت الله سید علی شفیعی، نماینده مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبری، شامگاه جمعه(24 مهرماه) در مراسم سوگواری امام حسین(ع) که در مسجد آیت الله شفیعی در اهواز برگزار شد، با اشاره به این که در شب های گذشته دو نظریه درخصوص فلسفه قیام و شهادت امام حسین(ع) مطرح شد، ابراز داشت: دنیا داری و حکومت که در کلمات دنیا پرستان وجود دارد و اکنون برخی از وهابیت به این مسأله دامن می زنند نخستین آن است.

 

وی با بیان این که مذهب شیعه اعتقاد به معصوم بودن امام حسین(ع) دارد و شهادت و تحمل این همه مصیبت با وجود این دیدگاه غیرقابل قبول است، اظهار داشت: یکی از نویسندگان عصر اخیر در کتاب خود نوشته که اگر امام قصد حکومت دنیا را داشت به یقین از ابتدا به اصحاب خود دستور نابودی یزید را می داد؛ صحبت حضرت از آغاز حرکت همه درخصوص شهید شدن بود.

 

این مقام مسؤول دیدگاه عارفانه و صوفیانه که دل را بر عقل مقدم می داند دومین نظریه درخصوص فلسفه قیام امام حسین(ع) خواند و گفت: این موضوع در مکتب اهل تصوف به شدت رایج و نظر اسلام قرار گرفتن انسان در بطن جامعه و توصیه همواره قرآن «لعلکم تعقلون» است.

 

آیت الله شفیعی با اشاره به این که نظریه دیگر در این خصوص مبنی بر عمل مسیحیانه حضرت اباعبدالله الحسین(ع) است، ادامه داد: مسیحی ها معتقد هستند که کشیش بزرگ همه مشکلات را متحمل می شود برای این که گناهان مسیحی ها آمرزیده شود؛ می گویند امام برای بخشش گناهان دوستان خود را به کشتن داد.

 

نماینده مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبری افزود: نظریه عمل مسیحانه غلط است چراکه این دیدگاه را مطرح می کند که مسلمانان بنشینند گناه کنند چراکه امام حسین(ع) شهید شده است.

 

وی با اشاره به این که عشق امام حسین(ع) به شهادت و مردن در راه خدا نظریه چهارم فلسفه قیام و شهادت امام حسین(ع) است، خاطرنشان کرد: براساس این نظریه امام وسیله ای را فراهم کرد تا سبب شهادت او شود؛ این مسأله گرفتن جزء و رها کردن بخش دیگر است.

 

این مقام مسؤول تصریح کرد: اگر کسی به هر مزیتی بخواهد خود را به کشتن دهد، خود کشی است؛ شخص عازم به جبهه ها قصد او باید احیاء دین خدا و اعتلای شریعت باشد و شیعه برخلاف این نظریه را نیز قبول ندارد.

 

آیت الله شفیعی با اشاره به این که نظریه دیگر در این خصوص دستور شخصی امام حسین(ع) از خداوند متعال مبنی بر قیام علیه یزید تا این که کشته شود، اظهار داشت: این نظریه جزئی از فلسفه قیام امام حسین(ع) است و بایستی همه جهات آن مورد توجه قرار گیرد؛ اگر قیام حضرت میان خود و خدا بوده دلیلی ندارد که پس از گذشت 15 قرن یاد او را زنده نگه داشت.

 

نماینده مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبری ادامه داد: شهید مطهری در کتاب حماسه حسینی در خصوص این نظریه می فرماید که بزرگترین عامل انحراف قیام امام حسین(ع) است.

 

وی با تأکید براین که آخرین نظریه درخصوص فلسفه قیام و شهادت امام حسین(ع) امر به معروف و نهی از منکر است، بیان داشت: همه کلمات حضرت دلیل بر اقامه این فریضه و اصلاح جامعه و زیر بار ظلم نرفتن است.

 

این مقام مسؤول با اشاره به سخنی از امام حسین(ع) مبنی براین که خروج من تنها برای اصلاح شریعت جدم و امر به معروف و نهی از منکر است، ابراز داشت: حضرت در خطبه آخر منایه می فرمایند که خدایا تو می دانی آنچه که انجام می دهم قدرت طلبی و علاقه مندی به حکومت دنیایی نیست بلکه آشکار کردن معالم دینی است.

 

آیت الله شفیعی با بیان این که در هر عصر و زمان بدعت از سوی هر شخصی که ایجاد شود همه باید علیه او قیام کنند، گفت: امام حسین(ع) با همه تشنگی، جسارت و مصیبت وارده به او اما امروزه سر بلندترین شخصیت آزادی خواه دنیا است./9453/202/ب1

ارسال نظرات