۲۳ مهر ۱۳۹۴ - ۱۳:۲۹
کد خبر: ۲۹۵۴۳۴
استاد حوزه علمیه قزوین:

قیام عاشورا سبب به کمال رسیدن بشریت است

خبرگزاری رسا ـ استاد حوزه علمیه قزوین با تاکید بر اینکه طراح عاشورا خداوند است، خاطرنشان کرد: خداوند لازم دیده است چنین جریانی اتفاق بیفتد، خون بهترین بنده‌اش بر روی زمین بریزد تا بشریت به سمت کمال پیش برود.
حجت الاسلام عليرضا شجاعي

حجت‌الاسلام علیرضا شجاعی، مدیر مؤسسه اندیشه‌سرای مرصوص  در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا در قزوین، با اشاره به ارتباط نسل جوان با نهضت عاشورا گفت: درک اینکه عاشورا چه ارتباطی با انسان‌ها دارد نیازمند تحلیل و تبیین است.

 

وی با بیان اینکه عاشورا دارای 2جلوه است، اظهار کرد: یکی قبل از شروع حرکت امام حسین(ع) و دعوت‌نامه‌هایی است که در بین راه داشتند و امر به معروف و نهی از منکر که تمامی انسان‌ها نیازمند این مبانی و فضائل اخلاقی هستند.

 

مدیر مؤسسه اندیشه‌سرای مرصوص با تاکید بر این‌که جلوه‌ای دیگری از مکتب عاشورا به روز دهم سفر اباعبداالله برمی‌گردد، افزود: عاشورا یک انقلاب بزرگ است که حضرت زینب(س) آن را ادامه دادند، عاشورا فراتر از یک ادبیات تاریخی است.

 

امام حسین(ع) در روز عاشورا مجرای فعل خداوند می‌شود

حجت‌الاسلام شجاعی با بیان اینکه همه انسان‌ها میل به کمالات دارند، عنوان کرد: امام حسین(ع) شأن ایمانی را قبل از عاشورا تبیین می‌کنند و در روز عاشورا حسین(ع) مجرای فعل خداوند می‌شود همان‌طوری که قرآن بر قلب پیامبر اکرم(ص) نازل می‌شد و ایشان هیچ دخل و تصرفی در آن نداشتند.

 

وی با تاکید بر اینکه طراح عاشورا خداوند است، خاطرنشان کرد: خداوند لازم دیده است چنین جریانی اتفاق بیفتد، خون بهترین بنده‌اش  بر روی زمین بریزد تا بشریت به سمت کمال پیش برود.

 

استاد حوزه علمیه قزوین تاکید کرد: در روز عاشورا حیاتی شکل گرفت که فراتر از دنیای فانی است.

 

حجت‌الاسلام شجاعی با بیان اینکه در 3 حوزه می‌توانیم عاشورا را برای نسل جوان تبیین کنیم، گفت: یکی حوزه نیازهاست به این معنا که عاشورا نشان داد که خواسته‌های انسان بالاتر از مسائل مادی است و آدمی نیاز به اتصال به حقایق هستی را دارد.

 

عاشورا ظرفیت‌های وجود آدمی را متجلی کرد

وی اضافه کرد: این نیاز از سوی اباعبدالله الحسین(ع) به نمایش گذاشته شد که انسان‌ها با توسل به آن می‌توانند تا قرب‌الهی اوج بگیرند.

 

مدیر مؤسسه اندیشه‌سرای مرصوص با اشاره به این‌که عاشورا ظرفیت‌های وجود آدمی را متجلی کرد، گفت: انسان‌ها می‌توانند تا جایی پیش بروند که مجرای فعل خداوند شوند.

 

این مسؤول یکی دیگر از معنای عاشورا را در رسیدن انسان‌ها به نیازهای متعالی و نورانیت دانست و ابراز کرد: یکی از ابزارهای لازم برای رسیدن به این نیازها با بکارگیری استعدادها عملی می‌شود.

 

عاشورا در راستای خیرخواهی شکل گرفته است

حجت‌الاسلام شجاعی خاطرنشان کرد: مراکز علمی و فرهنگی و مبلغان باید به خواسته‌های بپردازند اینکه انسان‌ها چه می‌خواهند و می‌توانیم جریانی را رقم بزنیم که خواسته‌های انسانی را از مباحث مادی به مبانی اخروی و الهی پیوند دهد که در نتیجه حکمت در حکمفرما می‌شود.

 

وی با بیان این‌که عاشورا مسیری است که در راستای خیرخواهی شکل گرفته است، عنوان کرد: یکی از اهداف قیام اباعبدالله(ع) مقوله امر به معروف و نهی از منکر بوده است که جامعه امروزی با این اصل فاصله زیادی گرفته است.

 

حجت‌الاسلام شجاعی در پایان گفت: ما باید در ابتدا به حل گرفتاری‌های افراد و جامعه کمک کنیم سپس به فکر امر به معروف و نهی از منکر باشیم./955/302/ب3

ارسال نظرات