۲۳ مهر ۱۳۹۴ - ۰۹:۴۸
کد خبر: ۲۹۵۳۵۹
استاد علوم و معارف اسلامی دانشگاه های خراسان شمالی:

فلسفه عزاداری امام حسین معرفت افزایی است

خبرگزاری رسا ـ استاد علوم و معارف اسلامی دانشگاه های خراسان شمالی با تأکید بر توأمان بودن شور و شعور حسینی در ماه محرم، گفت: فلسفه اصلی عزاداری حضرت سیدالشهدا(ع) در ماه محرم معرفت افزایی است.
پرچم امام حسين

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در بجنورد، عباس کیفی بجستانی استاد معارف و علوم دینی دانشگاه های استان خراسان شمالی و عضو جامعه قاریان قرآن کریم کشور، امروز همزمان با نخستین روز از ماه محرم در جمع دانشجویان بجنوردی، با تسلیت به مناسبت فرا رسیدن ماه محرم و ایام عزاداری شهادت اباعبدالله الحسین(ع)، اظهار کرد: ماه محرم یادآور مصیبت بزرگ سیدالشهدا(ع)، موعد اندوه و غم و ماه عزاداری دوستان اهل بیت(ع) بوده و باید از این فرصت معنوی نهایت استفاده برده شود.

 

وی با بیان اینکه مراسم های عزاداری محرم در جنبه های معنوی، سیاسی، اجتماعی و فرهنگی جامعه اثرگذار است، خاطرنشان کرد: مجالس روضه سیدالشهدا(ع) میراث انبیای الهی بوده و ائمه اطهار(ع) نیز این مراسمات را به صورت ویژه برگزار می کردند.

 

کیفی بجستانی با اشاره به اینکه فلسفه عزاداری حضرت سیدالشهدا(ع) معرفت افزایی است، افزود: عزاداری امام حسین(ع) و یاران با وفایش کلاس ظلم ستیزی و از اساسی ترین مؤلفه های سیاسی و عقیدتی جامعه اسلامی و به ویژه شیعی به شمار می رود.

 

این پژوهشگر دینی با بیان اینکه پایه گذاران عزاداری سیدالشهدا(ع) اهل بیت(ع) هستند و ائمه اطهار بر گریستن بر مظلومیت شهدای کربلا تأکید کرده اند، ادامه داد: گریه بر امام حسین(ع) و اهل بیت(ع) سبب جلای دل شده و اشک ریختن در عزای حسینی نشانه پیوند قلبی با اهل بیت و سیدالشهدا(ع) است.

 

وی با اشاره به اینکه اشک، زبان دل بوده و گریه فریاد مظلومیت شهدای کربلا است، خاطرنشان کرد: رسالت اشک در ماه محرم پاسداری از خون شهیدان کربلا است به همین دلیل نیز ارزش و ثواب اشک ریختن در غم امام حسین(ع) در بارگاه باری تعالی بسیار ارزشمند است.

 

کیفی بجستانی با تأکید بر اینکه امروز وظیفه همه ما احیای نهضت حسینی است، تصریح کرد: انقلاب اسلامی و نظام دینی ایران ریشه در نهضت حسینی دارد و مردم ما نیز با تأسی از قیام عاشورا در برابر یزید و یزیدیان زمان قد علم کرده و به آزادی و آزادگی رسیدند.

 

وی با اشاره به اینکه در طول بیش از سه دهه گذشته هم مردم ایران با فرهنگ اسلامی و حسینی خود توانستند در برابر دشمنان ایستادگی کرده و به مؤفقیت برسند، افزود: امروز همه دشمنان ایران اسلامی و ملت بصیر این کشور فهمیده اند که یکی از اصلی ترین رموز مؤفقیت این ملت در برابر دشمنان تأسی آنها به فرهنگ ائمه اطهار(ع) و باور اصیل به شهادت در راه خداوند است.

 

این استاد معارف و علوم قرآنی دانشگاه های استان خراسان شمالی با بیان اینکه بر این اساس باید گفت دین مبین اسلام مرهون قیام امام حسین(ع) است، اضافه کرد: در دوره فعلی نیز بیداری های اخیر بشر در جهان حاصل تأثیرپذیری از قیام عاشورا و درس بزرگ حماسه حسینی است به همین دلیل نیز دشمنان و بدخواهان امت اسلام در پی خاموش کردن این بیداری دینی با استفاده از ابزارها و روش های مختلف هستند.

 

کیفی بجستانی اظهار کرد: به همین دلیل برپایی مراسم پرشور عزای امام حسین(ع) نمایش عزت شیعیان و نشان دهنده پویایی و جاودانگی نهضت خونین عاشورا است.

 

عضو جامعه قاریان قرآن کریم کشور در خاتمه خاطرنشان کرد: باید همه از خداوند متعال توفیق شرکت در مجالس روضه و عزاداری برای سرور و سالار شهیدان را بخواهیم و در این مجالس در جمع دیگر عزاداران حسینی شرکت کنیم تا به واسطه حضور باشور و شعور در این مجالس در دنیا و آخرت سعادت مند شویم.

 

گفتنی است، امسال در استان خراسان شمالی همزمان با ماه محرم برنامه‌ها و مراسمات عزاداری شهادت امام حسین(ع) و یاران باوفایش در هزار و 68 هیأت مذهبی و 969 باب مسجد با همکاری بیش از 900 روحانی مبلغ و 800 مداح اهل بیت(ع) برگزار می شود./9314/202/ب3

ارسال نظرات