۲۳ مهر ۱۳۹۴ - ۰۰:۲۵
کد خبر: ۲۹۵۳۳۹
حجت‌الاسلام والمسلمین کازرونی:

رهبری حادثه عاشورا شبیه اعجاز است

خبرگزاری رسا ـ مراسم عزاداری اولین شب دهه اول محرم از سوی نماینده ولی فقیه و مدیر عالی حوزه علمیه خراسان در مشهد برگزار شد.
مراسم عزاداري حسين

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، مراسم عزاداری اولین شب دهه اول محرم از سوی نماینده ولی فقیه و مدیر عالی حوزه علمیه خراسان در حسینیه امام رضای مشهد برگزار شد.

 

حجت‌الاسلام والمسلمین محسن کازرونی در سخنرانی خود با موضوع شناخت امام حسین (ع) از زبان امام صادق (ع) گفت: حسین (ع) نسخه ی شفابخش بیماری هاست، هر دردی را درمان می کند و هر خوفی را امنیت می بخشد. تربت حسین (ع) به جهت حلول وحی الهی و خون اوست که شفابخش شده است. خون حسین در بهشت ساکن شده است و آرامشش از بهشت است و عرش الهی در سایه آن به حرکت در می آید.

 

وی با بیان این که در تاریخ حوادث گوناگونی رخ داده است، افزود: حوادث گوناگونی در تاریخ اتفاق افتاده است، برخی حوادث دوام و ثباتی ندارند و فاقد ماندگاری هستند ولی برخی حوادث پایدارند و در گذر زمان خودشان را نشان می دهند و این خاصیت حوادث خاص عالم است؛ حوادث و تحولات جدیدی می آیند و ممکن است سرو صدای زیادی به پا کنند ولی کم کم عادی و کم رنگ می شوند. در تاریخ حوادثی که ماندگار باشند و کهنه نشوند کم هستند. همچنین حوادث در تاثیر گذاری نیز متفاوت اند، حوادثی که بتوانند اثر و موج ایجاد کنند و در ذهن ها مانده و کارایی داشته باشند به انگشتان دست نمی رسند.

 

عضو خبرگان رهبری حادثه عاشورا را شبه اعجاز دانست و در ادامه اظهار داشت: حادثه ای که در یک مقطع زمانی کوتاه و در یک جغرافیای مکانی اتفاق افتاده است و حاکمان خواستار حذف آن اتفاق شده اند ولی نه تنها فراموش نشده که سال به سال و روز به روز جلای بیشتری می یابد جدا از اعتقادات، ملموس و محسوس است؛ علل و عواملی وجود دارد. شب و روز هر نویی را کهنه می کند اما تاثیر زمان روی این حادثه متوقف شده است و تاثیری از زمان نبرده است. ما از روزی که فهمیدیم و این قضیه را درک کردیم، تا به امروز به عمق و درک بیشتر و شعاع گسترده تری از آن دست یافته ایم. علل داخلی در متن حادثه است؛ شخصیتی مثل حسین بن علی (ع) که امام معصوم است و مستقیما در اوج حادثه و قصه به عنوان رهبر و امام قرار گرفته است.

 

وی با بیان این که قبل از حادثه عاشورا جنگ های زیادی اتفاق افتاده بود، افزود: امام معصوم در حوادث قبل از حادث عاشورا حضور داشته است ولی در عاشورا، امام معصوم یک حرکتی را آغاز کرده با محوریت خودش است و این باعث سنگین شدن مسأله می شود. قبل از انقلاب اسلامی حوادث بسیاری رخ داده است ولی این که یک مرجع عالی قدر نهضتی را به پا کند بسیار متفاوت است و آن چه دیده می شود نقش رهبری است.

 

زیارت امام حسین (ع) باعث افزایش روزی و طول عمر می شود

این استاد حوزه با اشاره به سخنی از امام باقر (ع) از کتاب تهذیب جلد 6، گفت: حتما به زیارت امام حسین (ع) بروید، زیارت امام حسین (ع) هم روزی و هم طول عمر را افزایش می دهد، حوادث ناگوار را از شما دور می گرداند، هر موقع توانستید واجب است به زیارت حسین بن علی (ع) بروید.

وی روایتی از امام صادق (ع) آورد که فرمودند: کسی که از خانه حرکت کند به قصد زیارت حسین بن علی (ع)، هر قدمی که بردارد برای او حسنه نوشته می شود و خداوند برایش نیکی می نویسد و از گناهانش پاک می کند تا که به مقصد برسد، و از لحظه ای که قصد برگشت می کند فرشته به سمت او می آید وبه او می گوید من از سمت خدا آمده ام گناهانت بخشیده شده است و عمل را از نو شروع کن.

 

سیاه پوشیدن در عزاداری ها سنت ائمه اطهار می باشد

حجت‌الاسلام والمسلمین کازرونی در بیان سنت های محرم اظهار کرد: امام رضا (ع) فرمودند که وقتی محرم می شد کسی پدرم را خندان نمی دید. پرچم ها و عزاداری ها سنت ائمه اطهار (ع) است و آنان به ما سیاه پوشیدن در عزاداری ها و صبر در حوادث را آموخته اند.

 

وی در ادامه افزود: هر چیزی که به امام حسین (ع) گره بخورد و باعث تداوم این حماسه شود از نظر ثواب و پاداش الهی قابل فهم ما نیست. هرکس هر چه در توان دارد برای امام حسین به کار ببرد از ثوابش بی بهره نخواهد ماند.

 

احکام عزاداری

حجت الاسلام دارینی چند مورد از احکام عزاداری را بیان کرد:
1- در مراسم عزاداری مداحی و سخنرانی باید با هم باشد، هم باید مناقب ذکر شود و هم مصائب اهل بیت (ع) را بیان کرد.

 

2- ریا در عزاداری و در هر امری منفور است ولی تظاهر منفور نیست. تظاهر با ریا متفاوت است. تظاهر به عزاداری امری جایز و مستحب است مثل تظاهر در سینه زنی

 

3- سبک شمردن اسامی اهل بیت جایز نیست و هتک حرمت و سبک شمردن نام ائمه بسیار زشت است و باید از آنها پرهیز کرد.

 

4- مراسم عزاداری نباید برای مردم ایجاد مزاحمت کند. صوت های بلند و زمان نامناسب عزاداری آزار دهنده است و جایز نیست. صدای اذان فقط جایز است تا موجب آمادگی مردم جهت نماز شود. مراسماتی که ایجاد ترافیک می کند و موجب آزار و اذیت مردم می شود نیز جایز نیست. مراسم عروسی متدینین هم گاهی موجب ترافیک و ایجاد صدای نامطلوب می کند که جایز نیست.


5- بانوان برای شرکت در مراسم عزاداری باید اجازه همسرشان را داشته باشند اگر همسرشان با شرکت در عزاداری مشکلی ندارد فقط با بعضی ساعات مخالف است، چون همسر راضی نیست شرکت در آن ساعات مراسم جایز نیست.

 

6- پوشیدن لباس مشکی در مراسم عزاداری مستحب و امری پسندیده است و کراهت ندارد.

 

7- مداحی و روضه خوانی بانوان اگر مردان نامحرم بشنوند و ایجاد ترس از مفسده و  تلذذ کند جایز نیست.

 

8- برهنه شدن آقایان جهت سینه زنی اگر در معرض دید نامحرم باشد، چه به صورت مستقیم و چه غیر مستقیم و ایجاد مفسده کند باید از آن پرهیز کرد.

 

9- در مراسم جشن ائمه استفاده از دف، ارگ، موسیقی مطرب و موسیقی لهوی که مجلس را تبدیل به مجلس گناه می کند باید از استفاده از آن پرهیز کرد. نی و فلوت، اگر آلات لهو باشد در مراسم عزاداری اشکال دارد و مجاز نیست.

 

10- خانم هایی که عذر شرعی و غسل واجب دارند نباید در مساجد توقف داشته باشند.

 

بر اساس این گزارش زیارت عاشورا و مرثیه سرایی توسط مداحان اهل بیت انجام گرفت. /861/201/ب3

ارسال نظرات