۲۲ مهر ۱۳۹۴ - ۲۲:۵۸
کد خبر: ۲۹۵۳۲۳
کارشناس مسائل دینی مطرح کرد؛

نقش واقعه عاشورا در تشکیل قیام های دینی مسلمانان

خبرگزاری رسا ـ کارشناس مسائل دینی با تأکید بر ضرورت شناخت ابعاد و عناصر مختلف واقعه عاشورا، گفت: هر یک از شخصیت های واقعه عاشورا در موقعیت و جایگاه خود اعمال و حرکاتی انجام داده اند و سخنانی گفته اند که باید به دقت مورد نقد و تحلیل قرار گیرد.
عزاداري مردم درود در روز عاشورا

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، حجت الاسلام محمد حسین جاوری، کارشناس مسائل دینی، امشب در مسجد امام موسی کاظم شهرضا، استراتژی اصلی حکومت اموی در خلع خاندان حضرت علی(ع) از خلافت را، طرحی جامع و فراگیر دانست و تصریح کرد: معاویه پس از آنکه پیمان طلح خود با مام حسن(ع) را شکست و در عمل بر خلاف آن عمل کرد، در صدد برآمد تا به هر نحو ممکن از بازگشت اولاد رسول الله(ص) بر مسند خلافت جلوگیری کند.

 

وی در ادامه، تبدیل خلافت به سلطنت را یکی از مهم ترین اقدامات معاویه در راستای اجرای توطئه های ضد دینی خود برشمرد و عنوان کرد: معاویه برای اعمال نیات خود در جامعه اسلامی نیاز داشت تا از طریق اعمال زور و نفوذ سیاسی عمل کند و از این جهت باید خلافت اسلامی را که بر اساس ساده زیستی استوار بود، به سلطنت عربی، بر اساس اشرافیت جاهلی بنا کند.

 

کارشناس مسائل دینی فساد دستگاه دیوانی حکومت اموی را از جمله بارزترین ویژگی های این دوران برشمرد و تأکید کرد: فساد دستگاه دیوانی امویان، به صورت سرقت از بیت المال بروز نمی کرد، بلکه عاملان حکومت اموی، بدون هیچ مجوز شرعی بر مردم سخت می گرفتند و با اخذ مالیات های سنگین، ظلم و ستم زیادی را بر مردم اعمال می کردند.

 

حجت الاسلام جاوری حکومت یزید را به منزله دنباله مفاسد اداری و بدعت گذاری های دینی زمان معاویه دانست و گفت: قیام در واقع طغیان خاندان رسالت بر علیه ظلم و جور حاکم بر اجتماع بود.

 

وی در بخش دیگری از سخنان خود، قیام عاشورا را زمینه ساز قیام های بزرگ مسلمانان در طول تاریخ بر علیه ظلم و ستم دانست و تصریح کرد: حضرت امام حسین(ع) منشأ بزرگ ترین خیرات و مبرات در جهان اسلام بود، قیام آن حضرت در طول تاریخ، کاخ های ستم گران را ویران از زیاده خواهی آن ها جلوگیری کرده است.

 

کارشناس مسائل دینی احیای روحیه جهادی در جهان اسلام را از جمله برکات قیام امام حسین(ع) دانست و افزود: قیام عاشورا از همه جهان برای جهان اسلام خیر و برکت به همراه داشت، امام حسین(ع) قهرمان یگانه تاریخ اسلام است که زندگی و شهادت ایشان اسلام را زنده و ماندگار کرد.

 

حجت الاسلام جاوری تصریح کرد: پس از شهادت امام حسین(ع) و یارانش تا کنون، مردم همواره تمامی حکومت ها را با میزان سازگاری آن ها با خاندان رسالت سنجیده و قبول یا رد کرده اند.

 

وی در پایان با تأکید بر ضرورت شناخت ابعاد و عناصر مختلف واقعه عاشورا، گفت: هر یک از شخصیت های واقعه عاشورا در موقعیت و جایگاه خود اعمال و حرکاتی انجام داده اند و سخنانی گفته اند که باید به دقت مورد نقد و تحلیل قرار گیرد./868/202/ب3

ارسال نظرات