۲۱ مهر ۱۳۹۴ - ۰۱:۱۶
کد خبر: ۲۹۴۸۴۵
در لانه جاسوسی سابق آمریکا؛

نشست نقد و بررسی فیلم مزار شریف برگزار شد

خبرگزاری رسا ـ کارشناسان حوزه سینما با تحلیل فیلم مزارشریف به بررسی ابعاد مختلف فاجعه حمله به کنسولگری ایران در افغانستان در دوره طالبان پرداختند.
فيلم مزارشريف

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، نشست نقد و بررسی فیلم مزار شریف، غروب دوشنبه 20 مهر با حضور آقایان محمدتقی فهیم، سید محمد حسینی و حسین هاشم زاده کارشناسان و منتقدین سینما در محل لانه جاسوسی سابق آمریکا برگزار شد.



فاجعه شهادت دیپلمات‌های ایرانی مغفول مانده است

در ابتدای این نشست محمدتقی فهیم با شاره به ضعف فیلم در بازگویی جریانات حمله به کنسولگری ایران، گفت: متاسفانه کارگردان در پرداخت فاجعه شهادت دیپلمات‌های ایرانی به‌خوبی عمل نکرده است و نتوانسته عمق فاجعه را به تصویر بکشد.



وی با انتقاد شدید از سیاست حاکم بر سینما در دوره اصلاحات، تصریح کرد: باید فیلم مزارشریف در همان زمانی ساخته می‌شد که افکار بین المللی متوجه حادثه حمله به کنسولگری ایران بود، اما بی تدبیری مدیران وقت باعث شد تا این فیلم با تاخیری چندساله ساخته شود.



فیلم مزارشریف شعاری ساخته شده است

در بخش دیگری از این نشست، سید محمد حسینی با انتقاد از نوع نگاه فیلم به موضوع جنگ، گفت: در این فیلم ما شاهد هستیم که نوعی از دیالوگ‌های کلیشه‌ای و نامعقول بیان می‌شود که می‌خواهد به زور به مخاطب القا کند که جنگ موضوع بدی است.



وی در خصوص فتنه در حال شکل‌گیری بر علیه جمهوری اسلامی ایران در کشور افغانستان، تاکید کرد: متاسفانه با خبر شده‌ایم که این روزها در کشور افغانستان کتابی با نام «ردپای فرعون» که تیراژ بسیار بالایی هم دارد در حال توزیع است که مضمون آن تمام توهین به ایران است و منشا همه بدبختی‌های افغانستان، ایران معرفی شده است.


بودجه هنگفت فیلم مزارشریف به هدر رفته است

در بخش پایانی این نشست حسین هاشم‌زاده با بیان مطلبی در خصوص هزینه بالای فیلم مزارشریف، گفت: حوزه هنری با صرف هزینه بسیار بالا برای فیلم مزارشریف از اثری حمایت کرده است که در عمل در بیشتر بخش‌ها از جلوه‌های دیجیتالی بهره برده است که همین عوامل دیجیتالی نیز به هیچ عنوان به‌صورت کامل و موفق و در جهت بهبود فیلم اِعمال نشده است.



وی افزود: سیاست‌زدگی در همه جوانب هنری می‌تواند آسیب رسان باشد اما در خصوص سینما می‌توان گفت که ورود سیاست به بخش هنر هفتم رسالتت اصلی سینما را دچار خدشه می‌کند.



گفتنی است فیلم مزارشریف بر اساس یک ماجرای واقعی و حادثه حمله گروهک طالبان به کنسولگری ایران در افغانستان ساخته شده است.



لازم به‌ذکر است که اکران این فیلم همراه با حواشی مختلفی بوده که یکی از آن‌ها هزینه بالای فیلم و دیگری ظن تحریف تاریخی در فیلم می‌باشد، باید دید که فعالان حوزه سینما و تاریخ‌نگاران سیاسی در روزهای آینده چه واکنش‌هایی را در رابطه با این فیلم خواهد نشان داد./856/202/ب1

ارسال نظرات