۲۱ مهر ۱۳۹۴ - ۰۱:۱۴
کد خبر: ۲۹۴۸۴۴
منتقد سینما:

فیلم «حقِ سکوت» به بیان مشکلات جامعه روحانیت می پردازد

خبرگزاری رسا ـ منتقد عرصه سینما با اشاره به فیلم «حقِ سکوت» پیرامون حوزه روحانیت، گفت: این فیلم بیان کننده مشکلات جامعه روحانیت است.
اکبر نبوي اکبر نبوي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، اکبر نبوی منتقد عرصه سینما در نشست نقد و بررسی فیلم «حقِ سکوت» اثر محمد هادی نائیجی پیرامون زندگی یک روحانی که شامگاه دوشنبه در خانه سینمای ایران برگزار شد با بیان اینکه فیلم «حقِ سکوت» با دیگر فیلم های حوزه روحانیت متفاوت است، ابراز داشت: در فیلم های سالهای اخیر تلاش شده روحانیت از وجهه قدسی خود جدا شود، جایگاه روحانیت به دلیل علم از مراتب والایی برخوردار بوده و این قداست فقط به دلیل لباس به دست نیامده است، مردم تصور می‌کنند جایگاه قشر روحانی فقط به دلیل لباس آنها است و این عدم آگاهی به تلاش کم روحانیان در این زمینه برمی‌گردد.


وی افزود: در حال حاضر مردم فکر می کنند گرانی در جامعه به روحانیت بر می گردد ولی در واقعیت این‌طور نیست.

 

نبوی با اشاره به فیلم «حقِ سکوت»، تصریح کرد: بدنه طبقه روحانیت در فیلم کاملا درست است، باید توجه شود بدنه روحانیت از وضعیت اقتصادی نامطلوبی برخوردار است.

 

منتقد عرصه سینما با اشاره به ژانر فیلم «حقِ سکوت»، اظهار داشت: تم فیلم فقر، تنگدستی و آسیب هایی است که به خانواده و شخصیت انسان وارد شده و تم فیلم فقر و تنگدستی است، همسر روحانی داستان به دلیل فقر او را ترک می کند، این روحانی به دلیل تنگدستی و بدهی خود سعی می کند با سخنرانی دهه اول محرم هزینه ای را کسب کند.

 

وی افزود: ژانر فیلم درام بوده اما اگر سکانس آخر نبود نتیجه بهتری می توانست تصور شود، مشخص نیست جواب آزمایش بارداری همسر روحانی مثبت است و یا منفی، در ژانر تراتژدی شکست قهرمان رخ می دهد.


 
نبوی با بیان اینکه فیلم «حقِ سکوت» رئالستیک است، خاطرنشان کرد: یک نوع دودستگی در فیلم مشاهده می شود، در ابتدای فیلم روایت آمریکایی بیان می شود و البته این نقطه ضعف نیست، در اینگونه فیلم‌ها در چند دقیقه اول بحران کاملا مشخص شده و در میان داستان نوع فیلم رئالیستی می‌شود.

 

وی ادامه داد: نوع روایت، فضاسازی و میزانسن می گوید فیلم رئالیتسی بوده و رنگ و بوی مستند به شکلی در فیلم مشاهده می شود.

 

منتقد عرصه سینما با بیا اینکه دوربین بی طرفانه روایتگری می کند، تصریح کرد: در این بخش فضای فیلم سرد و سنگین است، البته این یک شاخصه رئال است، این نورپردازی به فضای سنگین صحیح نبوده و فضای روایت سنگین است، قاب ها گرم بوده و این نحوه نور مناسب سبک فیلم نیست.

 

وی ادامه داد: روایت فیلم ساده بوده ولی ساده انگارانه نیست، فیلم قرار است بخی از سوء تفاهم های اجتماعی را حل کند، نهاد مذهبی که روحانیت است کاملا با سینما سوء تفاهم دارد، آنها فکر می کنند خانواده هنری به دستورات الهی عمل نمی کند، فیلم می خواهد دست کم ایجاد علامت سوال کرده و به سرعت داوری و قضاوت در جامعه نهیبی بزند.

 

نبوی با اشاره به ایجازهای خلل آور در فیلم «حقِ سکوت»، تاکید کرد: گاهی برخی مسایل از سوی کارگردان بدیهی بوده و مورد غفلت واقع می شود، عکس عالمی در فیلم معرفی می شود که این موضوع ثمره ای در فیلم ندارد، سلوک میرهاشم حبیبی(روحانی فیلم) ظاهرا در مسیر سیر و سلوک وارد شده ولی او از ابتدای فیلم با انتهای فیلم تغییری نکرده است، این شخصیت محلی( عالم روحانی که در روستا زندکی می کرده) در افکار روحانی داستان هیچ تغییری ایجاد نمی کند.

 

وی افزود: سفر روحانی داستان در فیلم «حقِ سکوت»به شمال کشور باید به نکته ای اشاره کند که چنین نیست، شخصیت اول می خواهد چرک جان و دل خود را بگیرد، باید دقت شود به نظر من این سفر صرفا برای منبر رفتن نیست، در طی این سفر آبروی روحانی داستان می رود و گویی به نقطه طلایی خود نمی رسد./811/202/ب1

ارسال نظرات